• Anonym (Frövirrad)

Gravid, vågar inte berätta för sambon.

Jag har varit tillsammans med min sambo i drygt 6 år nu, Jag är 23 och han är 25. Jag har tidigare blivit gravid trots ppiller och gjorde då en abort mot min vilja, eftersom sambon storgrät och var helt förstörd, det fanns inte en chans i världen att han skulle ha barn då eftersom det fanns så mycket han ville göra med sitt liv. I alla fall, jag slutade med p-piller för ett par månader sedan för jag har haft problem med blödningar. Vi har kört avbrutet och vi både var väl medvetna om att det inte är säkert. Nu har jag blivit gravid och jag vill verkligen behålla barnet. Jag är livrädd att sambon ska tvinga mig till abort igen, eftersom han bara för några veckor sen uttryckte hur det inte var läge för barn på ytterligare 1-2 år. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra...? 
    Vet att det är dumt med avbrutet osv osv... Men nu är det som det är och jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska lägga fram det. Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Gravid, vågar inte berätta för sambon.
  • Ema86

tvinga o tvinga... går det?

berätta för honom bara, och låt han få en chans att tänka på det o säga vad han tycker o vill. 

men tvinga dig till nåt som du inte själv vill är fel.

• 2013
    Ema86 skrev 2013-10-17 17:02:19 följande:
    tvinga o tvinga... går det?
    Det är klart att det går. Tvång måste inte vara fysiskt.
  • Anonym (Schhh)

Håll det hemligt så läge abort är tillåtet, låtsas som om du inte märkt något, bli sedan lika chockad som han, lycka till

• EllinorE

Stå på dig tjejen, men va beredd på att ha bebisen själv. Men gör inte en abort om du vill ha barnet, det gjorde jag en gång också och det sörjer jag än

• Anonym (stå på dig)

Blir ju jobbigt att undanhålla det så länge, prata med någon nära först istället och berätta om graviditeten och att du är oroliga att han ska tjata och gnata om hur du förstör hans liv (om han är helt emot det alltså). Säg att du inte vill göra abort, och är det så att han trycker ner dig psykiskt se till så din kompis låser in dig i källaren tills det är för sent för abort, bra att ha någon som backar upp dig!

Ta inte bort det för att han vill, han vet hur bebisar blir till. 

• Anonym (Katta)

Men han måste väl ha fattat att man kan bli gravid av avbrutet? Trodde han att du skulle göra abort då eller? 

Ring mvc och boka tid för er båda hos kuratorn så att ni får hjälp och stöd!  

• straw2008

Om han är redo om ca 1 år som du skriver så är det ju endast ett par månaders skillnad. Annars skulle jag hålla på det tills du känner dig sprickfärdig o då berätta, ev lägga på 3-4v så det är "försent" med abort.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (A)

Man är två personer om att skapa ett barn o det vet han om. Hade han absolut inte velat ha barn så hade han insisterat på kondom. Jag tycker att du berättar, kanske via att helt enkelt visa honom testet o sen säger du att du vill behålla barnet o att du inte tänker göra en abort igen. Säg sen att han ska få tid att smälta det i lugn o ro medans du åker iväg till en kompis eller föräldrar. Han kommer ju troligtvis få en chock o få lite panik o då är det bättre att han får samla sina tankar ensam. Sen kan ni prata om det som vuxna människor när han har lugnat ner sig. Älskar han dig så kommer han inte lämna dig o ert gemensamma barn. Stå på dig! Lycka till!

• Feministochstolt

Din sambo har inget att säga till om, du som kvinna ska helt och hållet bestämma över din egen kropp. Låt inte ännu ett svin köra över dig. Vi kvinnor hamnar lätt i offerrollen och det måste få ett slut! Abort eller inte, det är inte hans ensak, det är inte han som ska föda barnet, eller hur?

• Anonym (japp)
    Anonym (A) skrev 2013-10-17 19:37:10 följande:
    Man är två personer om att skapa ett barn o det vet han om. Hade han absolut inte velat ha barn så hade han insisterat på kondom. Jag tycker att du berättar, kanske via att helt enkelt visa honom testet o sen säger du att du vill behålla barnet o att du inte tänker göra en abort igen. Säg sen att han ska få tid att smälta det i lugn o ro medans du åker iväg till en kompis eller föräldrar. Han kommer ju troligtvis få en chock o få lite panik o då är det bättre att han får samla sina tankar ensam. Sen kan ni prata om det som vuxna människor när han har lugnat ner sig. Älskar han dig så kommer han inte lämna dig o ert gemensamma barn. Stå på dig! Lycka till!
    Håller med. Dessutom behöver du tänka på hur du förhåller dig i det fall han verkligen vill att du gör abort och att detta i sin tur förstör er relation - vill du då vara ensam med bebisen? Om han pressar dig till abort mot din vilja, vill du då vara tillsammans med en sån person? Tänk ut möjliga konsekvenser av varje möjligt utfall av ditt eget agerande. 

Ni har båda varit omogna nog att med berått mod riskera graviditet trots att ni inte beslutat om att försöka få barn, nu kommer konsekvenserna...men gjort är gjort och jag håller på dig, ingen ska tvinga dig till abort! Lycka till.  
Svar på tråden Gravid, vågar inte berätta för sambon.