• abcd

    flytta några mån utomlands med skolbarn, hur kommer man tillbaka sen?

    Jag har en 1:a klassare och en 3:e klassare. Mannen har fått erbjudande om jobb utomlands 3 månader i vinter. Vi vill flytta dit hela familjen, men om skolan säger NEJ så måste vi isf " skriva ut" iaf mig och barnen från sverige för att bli kvitt skollagen. Det jag såklart helst önskar är ju att skolan vill samarbeta och hjälpa oss med läxor och att jag kör hemskola under tiden. När vi sen kommer hem igen i April, hur gör man då om vi ska deklarera/checka  in oss i Sverige igen? Gör barnen ett kunskapsprov isf eller hur fungerar allt detta? Det kanske går att ordna så de får gå i skola där borta (grönland) men de kommer ju inte förstå så mkt då det är på Danska mest.... 

  • Svar på tråden flytta några mån utomlands med skolbarn, hur kommer man tillbaka sen?
  • caliningrad

    Vad du oroar dig... en sak som är bra med den svenska skolan är att man missar ingenting när man är borta...

    3 månader i ettan och trean... du hinner hemskola dem på 2 veckor antagligen....

     

Svar på tråden flytta några mån utomlands med skolbarn, hur kommer man tillbaka sen?