• Anonym (Nedstämd)

Har ingenting att göra..

Jag är 20 och är sjukskriven på heltid pga psykiskt dåligt mående. Är  bland väldigt ledsen/nedstämd och ångestfylld men det behöver vi inte gå in på. Det jag tänkte höra med er var om ni har några förslag på vad man kan hitta på om dagarna? Jag har inga vänner och har inte mycket energi. Försöker gå en sväng varje dag så att jag kan sova på nätterna men efter det brukar jag vara otroligt trött. Hamnar för det mesta framför datorn och gör ingenting vilket får mig ännu mer ledsen eftersom jag får mycket tid att tänka och så vidare.
    Så ut med alla förslag på hemmaaktiviteter. Tips på bra böcker, spel och filmer är också alltid välkommet. 
  • Svar på tråden Har ingenting att göra..
  • Rainbow gg

Jag köpte nyligen en kokbok och har nu lite roligare hemma än vanligt. Kollar på recepten och lagar sånt som ser gott ut. Låter kanske inte jättekul men till exempel så stod jag i köket och gjorde mini-cheesecakes hela dagen idag, och vanligtvis ligger jag och sover istället.

Spela onlinespel? League of Legends rekommenderas.

• Anonym (Hmm)

Måla, scrapbooking, sortera nåt, snöa in på nån serie, träna med nån app, Mindfullnessträning (app), skriv dikter, skriv dagbok, virka, sticka, dansa,lyssna på musik.

• Anonym (......)

'Gillar du deckare? Tänkte om du ville ha tips på böcker?

• Anonym (Sanna)

Har själv lidit av ganska djupa depressioner. Kan bara tala för mig själv, men jag upplevde att jag mådde ännu sämre när jag isolerade mig. Vet att det kan vara svårt när vännerna är få, men försök hitta någon aktivitet! Om ekonomin är tuff så kolla upp om det finns typ gratis stavgång eller likanade i ditt område eller sätt upp en annons ang. att passa hundar. Vad som helst är bättre än att vara ensam med sitt eget psyke dygnet runt. Kanske kan du återgå till arbete men bara jobba några timmar/vecka? Kram

• Anonym (Nedstämd)

Scrapbooking gillade jag förut men har tröttnat. Gillar att måla och skapa men har så dålig självkänsla så jag blir bara mer ledsen när jag gör något sånt för det jag målar är ingen vacker syn. Även om ingen annan behöver se så känns det inget kul n'är det blir så fult.
    Jag har även svårt att ta mig för saker, vet inte om det kanske hör ihop med att jag mår dåligt. Men det blir ofta så att jag bara sitter framför datorn och gör absolut ingenting och bara mår dåligt och har jättetråkigt.
    Virka låter mysigt men jag vet inte hur man gör.

Alla tips på böcker är jättevälkommet. Har mest läst om ungdomsböcker jag gillade förut. Jag tror det är för att då mådde jag inte såhär dåligt och det ger lite trygghet med något man känner igen. Har läst fem-böckerna 3 somrar i rad. Men lånade en bok av Stephen King på biblioteket för att börja läsa vuxenböcker och den är hittills väldigt bra. Tips på bra författare och bra böcker är det bara att ösa på med tips på. 

Jo jag märker också att jag mår mycket sämre av att vara ensam jämt men har inte så mycket att välja på. Har även anorexia så egentligen ska jag inte röra mig så mycket men måste ut och promenera en lite nstund varje dag annars kan jag inte sova. Är arbetslös, pluggade innan och sommarjobbade i somras. Jag är sjukskriven från att stå till arbetsmarknandens förfogande. Jobbade inom vården i somras men har svår spyfobi så på vinter/vår är det en omöjlighet så att jobba om ens några timmar går inte. Dessutom har jag inget jobb. 

Tack för svar, ser fram emot om någon har fler tips. Och tips om bra filmer, böcker/författare eller spel får ni gärna ösa på med.

• Anonym (filmnörd)

Jag älskar filmer så jag ger lite filmtips

Easy A (Komedi och en gnutta kärlek)
    Titanic (när man är sjukskriven så kan man ge sig på filmer på 3 timmar)
    Sagan om ringen-triologin
    Harry Potter
    Pans Labyrint (innehåller fantasy, lite skräck. fin film)
    Crazy stupid love (Komedi och kärlek)
    Bridesmaids (riktigt rolig)
    My sister's keeper (ingen film man ska se en depp-dag, då den är sorglig, men om man har en ok-dag, så se den)
    Bad teacher (komedi)
    Ocean's Eleven-filmerna (uppföljaren heter Ocean's Twelve, finns säkert en film till efter den)
    American Pie-filmerna
    Million Dollar baby (en kvinnlig boxare som vill lyckas)

Sen finns det alla tv-serier, Netflix har det mesta
    Once upon a time (innehåller det mesta)
    Pretty little liars
    Homeland
    90210 (både den nya och den gamla)  
    One tree hill
    OC
    Glee
    Keeping up with the Kardashians
    Desperate housewives
    Sen finns det alla realityserier tex. real housewives of...

Hoppas du fick nåra tips!                      

• Anonym (filmnörd)

Jag gissar på att du redan sett många av filmerna jag tipsade om, men bra filmer kan ju ses om och om igen.

• Anonym (Påminner om mig)
    Anonym (Nedstämd) skrev 2013-10-17 18:31:07 följande:
    Jag är 20 och är sjukskriven på heltid pga psykiskt dåligt mående. Är  bland väldigt ledsen/nedstämd och ångestfylld men det behöver vi inte gå in på. Det jag tänkte höra med er var om ni har några förslag på vad man kan hitta på om dagarna? Jag har inga vänner och har inte mycket energi. Försöker gå en sväng varje dag så att jag kan sova på nätterna men efter det brukar jag vara otroligt trött. Hamnar för det mesta framför datorn och gör ingenting vilket får mig ännu mer ledsen eftersom jag får mycket tid att tänka och så vidare. Så ut med alla förslag på hemmaaktiviteter. Tips på bra böcker, spel och filmer är också alltid välkommet. 

Jag får en Klum i magen när jag läser detta. Det påminner så sjukt mycket om mitt egna liv, jag har ingen att umgås med och är sjukskriven, men jag pluggar på halvtid. Mådde sjukt dåligt innan, tänkte på att ta livet av mig och massa grejer, men nu mår jag bättre och allt verkar vara på väg mot bättre tider. Hoppas bara jag finner någon att umgås med skulle livet vara bra igen. Men jag kollar sjukt mycket på film och serie. Kan rekommendera Netflix, du betalar 79 kr i månaden så får du hur hur mycket film och serie du orkar. Kan rekommendera How I Met Your Mother, New Girl, Modern Family, Lie To Me, Breaking Bad, Chuck och Weeds. Alla dessa serie finns på Netflix:) lycka till jag hoppas det verkligen löser sig för dig:) varför har du ingen att umgås med?
  • Anonym (......)
    Anonym (Nedstämd) skrev 2013-10-17 20:15:42 följande:
    Scrapbooking gillade jag förut men har tröttnat. Gillar att måla och skapa men har så dålig självkänsla så jag blir bara mer ledsen när jag gör något sånt för det jag målar är ingen vacker syn. Även om ingen annan behöver se så känns det inget kul n'är det blir så fult.
    Jag har även svårt att ta mig för saker, vet inte om det kanske hör ihop med att jag mår dåligt. Men det blir ofta så att jag bara sitter framför datorn och gör absolut ingenting och bara mår dåligt och har jättetråkigt.
    Virka låter mysigt men jag vet inte hur man gör.

Alla tips på böcker är jättevälkommet. Har mest läst om ungdomsböcker jag gillade förut. Jag tror det är för att då mådde jag inte såhär dåligt och det ger lite trygghet med något man känner igen. Har läst fem-böckerna 3 somrar i rad. Men lånade en bok av Stephen King på biblioteket för att börja läsa vuxenböcker och den är hittills väldigt bra. Tips på bra författare och bra böcker är det bara att ösa på med tips på. 

Jo jag märker också att jag mår mycket sämre av att vara ensam jämt men har inte så mycket att välja på. Har även anorexia så egentligen ska jag inte röra mig så mycket men måste ut och promenera en lite nstund varje dag annars kan jag inte sova. Är arbetslös, pluggade innan och sommarjobbade i somras. Jag är sjukskriven från att stå till arbetsmarknandens förfogande. Jobbade inom vården i somras men har svår spyfobi så på vinter/vår är det en omöjlighet så att jobba om ens några timmar går inte. Dessutom har jag inget jobb. 

Tack för svar, ser fram emot om någon har fler tips. Och tips om bra filmer, böcker/författare eller spel får ni gärna ösa på med.

På böcker då skulle jag tipsa om Johan Theorins böcker, Först har han en deckarserie. Varav den första boken kom på film i september. Den första heter skumtimmen. Sen tror jag de heter natfåk, blodläge och rörgast. Dock inte säker på den näst sista där. Sen har han skrivit ännu en bok som inte hör till serien och den heter sankta psyko. En väldigt bra bok tycker jag

En sak jag kom på bara. Har du provat yoga? Tänkte just om själva avslappningen kanske skulle kunna hjälpa dig något. Annars så försök att komma ut lite i solen (när den nu lyser) lite varje dag. Även om det är svårt. Gå bara ut och sätt dig på en bänk eller så första tiden kanske för att iaf komma ut och då lite d vitamin.

Lycka till iaf och hoppas det snart blir bättre!    
Svar på tråden Har ingenting att göra..