• Anonym (S)

Skulle ni frågat ert barn om h*n vill tvätta händerna efter toabesök?

När jag har använt offentliga toaletter så har jag ofta sett vuxna människor som bara gått förbi handfaten på vägen ut, dvs de har inte tvättat händerna. Äckligt, men nu har jag slutat höja på ögonbrynen åt det. Men nu har jag även sett mammor som frågat sina barn om de vill tvätta händerna eller inte. Varför ens fråga en sådan sak? Barnen vill naturligtvis inte tvätta händerna, och nej då behöver de förstås inte. Nu har jag inte barn i den åldern, men jag kan inte minnas från när jag var liten att min mamma frågade mig om något som borde vara så självklart.

• Svar på tråden Skulle ni frågat ert barn om h*n vill tvätta händerna efter toabesök?
  • 2013

Nej verkligen inte, det är inte valfritt.

• Lena

Det är valfritt om det är jag som har torkat barnet. Torkar man, tvättar man

• Tess1990

Nej! 
    händer ska alltid tvättas efter toabesök!
    det är inte valfritt.  

• Anonym (hygien)
    Lena skrev 2013-10-17 19:59:18 följande:
    Det är valfritt om det är jag som har torkat barnet. Torkar man, tvättar man
    Samtidigt håller barn ofta i toalettringen... Jag skulle aldrig låta dem "komma undan" handtvätt. Hellre en gång för mycket...
  • Anonym (nej)

Håller med. Är så äckligt att inte tvätta händerna efteråt men så vanligt att jag är förfärad.

Vår son på fyra tvättar sina händer själv, utan påminnelse, varje gång. Vi har inte indoktrinerat honom utan bara tvättat hans händer innan måltider sen han var pytteliten, tvättar även när vi kommit hem, och sen efter toalettbesök utan att göra nån stor grej av det, tagit det som en del av hygienen. Något självklart man gör efteråt, lika självklart som att torka sig och spola, och nu klarar han det själv sen ett par år.

Tror dock att det finns barn som lätt skulle nappa om man frågade dem, barn gillar i allmänhet att plaska och löddra, men att ge dem ett val är fel. Händer ska tvättas efter toabesök. Punkt. Påminna men inte fråga.

• mammamebarn

Inte ens diskutabelt hur vida man tvättar händerna eller ej efter toabesök.
    Det ska tvättas vare sig man vill eller ej. 
    Inte ens 2 åringen som suttit på pottan kommer undan. 

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Lena

Det var 1-2 år som mina barn inte har behövt hålla sig i men ändå inte torkar sig. Innan dess och halva den perioden ville de torka sig för vatten när roligt.

• KimPossible

Det har aldrig varit förhandlingsbart. Oavsett vem som torkat är det en rutin man gör.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • fesun

Min son har två val. Antingen tvättar han sina händer, eller så tvättar jag dem åt honom. Det är dock väldigt sällan han behöver göra det valet, man tvättar händerna och det vet han! Ganska illa när en treåring vet det medan så många vuxna inte verkar förstå det..

Svar på tråden Skulle ni frågat ert barn om h*n vill tvätta händerna efter toabesök?