• Krokodillan

Gå till skolan med ögoninflammation?

Min dotter som är 9 år har fått ögoninflammation. Ena ögat är rött och rinner lite, men inget synligt var. Kan vi låta henne gå till skolan/fritids i morgon?

När de gick i förskolan var det inte okej, men i den här åldern borde de väl inte hålla på och peta varandra i ansiktet? Jag frågade en i personalen på fritids om de hade några regler runt just ögoninflammation, men hon visste inte ...

Dottern är pigg och som vanligt i övrigt. Vill själv helst gå till skolan.

• Svar på tråden Gå till skolan med ögoninflammation?
  • mila82

Ögoninflammationer är väldigt smittsamt. Brukar dock gå över av sig själv inom några dagar. Är det inte direkt var är det säkert ett virus. Skulle nog låta henne vara hemma ngn dag för säkerhets skull. Och noggrann handhygien, inte låna varandras handdukar mm

• Jimman

Det räcker att hon kliar sig lite i ögat o sen tar på nån kompis , håll henne hemma

• sisley

Jag har precis själv tillfrisknat från en bakteriell ögoninfektion och mitt råd är att hålla hemma. Infektionen hoppade mellan mina ögon och till min bebis trots att jag är vuxen och var mer än noggrann med hygien. De är mkt smittsamma och som någon skrev här ovan så räcker det med att man pillar aldrig så lite i ögat och sedan tar i en kompis så kan smittan föras vidare. 

Jag fick antibiotika till slut efter att ena ögat blev helt igenmurat. Ont gjorde det också så det är inte alls något att ta lätt på. Hoppas det går över fort för dottern din.  

• Litet My

Jag skulle inte gjort det, det är jättesmittsamt och det är lätt att klia sig i ögat/peta i ögat då det både kan klia och rinna och vips har man tagit i något/någon. För en del blir ögoninflammationer riktigt besvärliga och långdragna.

• Fru envis

Kan inget om smittorisken, men litar på vad övriga skriver. Dessutom så är det också påfrestande att vara sjuk för kroppen och kanske knoppen också.
    Jag tycker som övriga, låt henne vila hemma i ett par dagar i alla fall. 

• Krokodillan

Tack för svaren! Hon är hemma i dag, så hoppas vi att det ger med sig över helgen. Verkar vara en lindrig variant. Peppar, peppar ...

• modsey

hallo ögoninflammation är varken mer eller mindre smittsamt än en vanlig förkylning

Ts, om hon är för övrigt pigg och inte har ont skulle jag skicka henne

• Krokodillan

Så här står det på Vårdguiden: "Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över."

Om förskolebarn kan gå (även om de inte fick göra det just på vår förskola) borde ju hon som är äldre också kunnat göra det? Men, men ... Nu är hon hemma.

• modsey
    Krokodillan skrev 2013-10-18 12:48:47 följande:
    Så här står det på Vårdguiden: "Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över."

Om förskolebarn kan gå (även om de inte fick göra det just på vår förskola) borde ju hon som är äldre också kunnat göra det? Men, men ... Nu är hon hemma.
    stämmer, det är en myt som aldrig verkar dö ut att det är extremt smittsamt.
  • glassen
    modsey skrev 2013-10-18 12:50:00 följande:
    stämmer, det är en myt som aldrig verkar dö ut att det är extremt smittsamt.

Men varför blir i stort sett hela barngrupper smittade då om det inte är väldigt smittsamt?
  • modsey
    glassen skrev 2013-10-18 21:02:17 följande:

Men varför blir i stort sett hela barngrupper smittade då om det inte är väldigt smittsamt?
    smittar som en förkylning, och precis som vid utbrott av det smittar det
  • Mälaröbo

Vår läkare förklarade att det är snuva fast det sitter i ögonen. Förskolebarn kladdar runt en hel del och det är heller inget måste att vara där. I skolan är det annorlunda. Mina barn går till skolan om de är i skick att orka med tempot.

Svar på tråden Gå till skolan med ögoninflammation?