• Anonym (Come on)

Folk som bygger en hel identitet på sin läggning

Vad tröttsamt det är med flator och bögar som beter sig som att en sexuell läggning är en subkultur. Oftast är det väl unga som precis kommit ut men har en bekant som "kom på" att hon är lesbisk vid 26 års ålder efter att ha skaffat barn med en man... Och hon har i princip ändrat hela sin livsstil, gått med i massa gayföreningar, skriker ut att hon är gay i alla sammanhang, taggar alla sina kort på instagram med #lesbian, även om det är ett kort på sin frukostmacka.
    Det ska klippas flatfrisyr, bytas ut vänner, kläder osv.
    Själv orkar jag inte ens vara med i RFSL. Gick på ett möte med min lokalavdelning för ett tag sen och fick frågan hur det kom sig att jag inte gått med "förrän nu".
    Som om det skulle vara så himla viktigt för mig. Och det sas att "här har vi ju folk av vår egen sort" medans jag kände mig som en katt bland hermeliner. Kände inte att jag hade nåt gemensamt med dom andra alls.
    Visst, jag vill att jag ska kunna vara tillsammans med vem jag vill, gifta mig och skaffa barn om jag vill utan rädsla eller obehag pga andra människor, men that's it.
    Jag känner inte att det finns nån speciell "gaymusik" jag vill lyssna på, att jag vill vara "femme" eller "butch", gilla vampyrer, roller derby, fotboll, att jag skulle vilja gå på burlesque eller hålla med queer-fascisterna i allt dom säger.
    I really don't give a fuck och fattar inte hur man kan se att en sexuell läggning är ett gemensamt personlighetsdrag. Jag vill umgås med folk som har liknande värderingar och personlighet som mig, sen om de är asexuella, superstraighta, bisexuella eller homosexuella har noll betydelse!

• Svar på tråden Folk som bygger en hel identitet på sin läggning
  • KimPossible

Träffat en nyfrälst golfare någon gång? Eller en nyfrälst/konvertit av valfri religion? Stött på någon som just skådat ljuset via en viss kosthållning, kanske kombinerat med lite new age-inspirerat levnadssätt, eller gud förbjude, en f d notorisk kedjerökare som läst en bok och nu gärna vill predika ickerökandets härlighet för vem som än lyssnar?

Det är samma princip.  Spelar ingen roll vad det gäller, vissa människor blir så när de fastnar i något och/eller börjar med nya saker alternativt hittar ett sätt de vill leva på. Det är allt eller inget. De snöar in så kapitalt i det nya, troligen för att det känns tryggt, att allt annat blir meningslöst.

Jag brukar låta det vara bara, säga "roligt för dig" när de hetsar om varför jag inte tagit grönt kort ännu, inte slutat röka, inte blivit vego/börjat med lchf, förstått hur underbart det är med re-birthing osv. De brukar ge upp till slut.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (Come on)

Hm. Jag tror att det är en viss kategori av människor som beter sig så. Jag byter aldrig hela min inredning/garderob/vänskapskrets bara för att jag kommit in i ett nytt tänkande/hobby.
    Jag har liksom min personlighet som jag alltid haft, det ändrades inte nämnvärt bara för att jag kom ut i 20årsåldern..

Samtidigt var det så att på det mötet jag gick så kom det folk som varit "aktiva" i typ 20 år och FORTFARANDE var såhär. De snackade så mycket om inskränkta människor och jag tyckte att det var DOM som var inskränkta. "Skönt det är att den här gruppen finns så man får träffa nån av sin egen sort" sa en av dom (cirka 40 år) i slutet av mötet.

Jag känner mig inte hemma alls i "gayvärlden", jag går både på gayklubbar och "heteroklubbar" men känner mig faktiskt mer hemma på heteroklubbar just för att jag är så trött på alla stereotyper om flator.
    Jag tycker det är SÅ jävla löjligt med en armé av tjejer med likadant snaggat, blonderat hår och kopierade kläder.
    Eller dom typ 2 andra varianterna man ska ha; massa tatueringar/piercingar och långt, färgat svart/mörkt hår eller den där *rakat-på-ena-sidan-frisyren*
    Och varför spelas det alltid schlager på gayklubbar?? Det SUGER ju!

• Anonym (anna)

Visserligen är jag hetero, så jag kanske inte "fattar" :D Men just när jag fick se din tråd satt jag själv och tänkte på hur ledsamt det var när alla mina tjejkompisar började bilda familj. Förlorade i princip alla av dem, trots att vi varit vänner i massor av år innan dess. Jag blev väldigt ensam innan jag lyckades få ihop nya. Så nu har jag nästan bara vänner som är inbitna singlar, studenter och andra människor som är lite mer fria i sinnet. Mest killar. Heterovärldens familjebildning är också något folk bygger hela sin identitet på, med frisyr, kläder, åsikter och inredning. Är man inte likadan får man inte ens vara med. Att gayvärlden har sina grejer tycker jag alltså inte är så konstigt, och från mitt perspektiv ser de åtminstone ut att ha roligare än de som lever heteronormativt.

• Anonym (Come on)
    Anonym (anna) skrev 2013-10-18 01:55:55 följande:
    Visserligen är jag hetero, så jag kanske inte "fattar" :D Men just när jag fick se din tråd satt jag själv och tänkte på hur ledsamt det var när alla mina tjejkompisar började bilda familj. Förlorade i princip alla av dem, trots att vi varit vänner i massor av år innan dess. Jag blev väldigt ensam innan jag lyckades få ihop nya. Så nu har jag nästan bara vänner som är inbitna singlar, studenter och andra människor som är lite mer fria i sinnet. Mest killar. Heterovärldens familjebildning är också något folk bygger hela sin identitet på, med frisyr, kläder, åsikter och inredning. Är man inte likadan får man inte ens vara med. Att gayvärlden har sina grejer tycker jag alltså inte är så konstigt, och från mitt perspektiv ser de åtminstone ut att ha roligare än de som lever heteronormativt.
    Och vad är heteronormativt? Tycker mer det du snackar om är medelklassnormativt eller arbetarklassnormativt. Finns ju massa av heteros som inte lever som sambos med en hund och det finns SÅ många homopar i "heteronormativa" förhållanden (monogamt, sambo, husdjur, planerar familj)
    Isåfall tycker jag mer att det är tvåsamhetsnormen som är tråkig och den är ju minst lika viktig för flator som för heteros :p
    Jag tycker det är alldeles för trångt i flatvärlden, tycker alldeles för många ser exakt likadana ut och bygger upp nån "flatimage".
  • Anonym (anna)
    Anonym (Come on) skrev 2013-10-18 02:02:29 följande:
    Och vad är heteronormativt? Tycker mer det du snackar om är medelklassnormativt eller arbetarklassnormativt. Finns ju massa av heteros som inte lever som sambos med en hund och det finns SÅ många homopar i "heteronormativa" förhållanden (monogamt, sambo, husdjur, planerar familj)
    Isåfall tycker jag mer att det är tvåsamhetsnormen som är tråkig och den är ju minst lika viktig för flator som för heteros :p
    Jag tycker det är alldeles för trångt i flatvärlden, tycker alldeles för många ser exakt likadana ut och bygger upp nån "flatimage".
    Även homosexuella tillhör väl olika samhällsklasser i så fall? Och jag skulle inte säga att massor av heteros lever ensamma med en hund. De flesta bildar familj, glor på Solsidan och är mest intresserade av barnvagnar och förlossningar när de är runt 30. Är man inte sån tycker folk man är knepig, eller möjligen smyglesbisk.
  • Anonym (anna)

Förresten har jag inte märkt av flatornas frisyrer :D Hade du frågat mig hade jag sagt att de antingen har nån "vanlig" frisyr eller snaggat på ett maskulint sätt. 

• Tow2Mater

Kan mest tänka mig att de är så osäkra i sin roll att det måste overdrivas till max. Dålig självkänsla helt enkelt. Tycker som du; sexuell läggning borde vara en icke-sak i sociala sammanhang. Det borde finnas allt annat man fokuserar på.

• Anonym (5d2l7cf)

Att hon plötsligt vänder helt kan ju bero på många saker. Innerst inne kanske hon alltid varit såhär, då blir det ju helt galet i dina ögon när hon helt plötsligt bestämmer sig för att vara sig själv både på insidan och på utsidan. Annars kanske hon är "nyfrälst" och att det lugnar sig så småningom. 

Det blir väl alltid lite såhär när man inte fått utlopp för vissa saker. Du, TS hade antagligen själv uppfattats som likadan om du inte fick utöva din hobby på 20 år och sedan fick möjlighet att återuppta den igen. (nej läggning är ingen hobby).

• tristania

Tack TS! Kunde inte sagt det bättre själv! Sedan jag för 4 månader sedan träffade min kvinna, så har jag fått en massa pm på Facebook om olika inbjudningar till gaykryssningar och allt möjligt. Orka haha! Nu har det varit Pridefestival i min stad, jag har inte ens visat mej! Tycker nästan pride är pinsamt. Jag behöver visa min läggning lika lite som folk som är hetro visar sin. 

• asta66
    KimPossible skrev 2013-10-18 01:00:21 följande:
    Träffat en nyfrälst golfare någon gång? Eller en nyfrälst/konvertit av valfri religion? Stött på någon som just skådat ljuset via en viss kosthållning, kanske kombinerat med lite new age-inspirerat levnadssätt, eller gud förbjude, en f d notorisk kedjerökare som läst en bok och nu gärna vill predika ickerökandets härlighet för vem som än lyssnar?

Det är samma princip.  Spelar ingen roll vad det gäller, vissa människor blir så när de fastnar i något och/eller börjar med nya saker alternativt hittar ett sätt de vill leva på. Det är allt eller inget. De snöar in så kapitalt i det nya, troligen för att det känns tryggt, att allt annat blir meningslöst.

Jag brukar låta det vara bara, säga "roligt för dig" när de hetsar om varför jag inte tagit grönt kort ännu, inte slutat röka, inte blivit vego/börjat med lchf, förstått hur underbart det är med re-birthing osv. De brukar ge upp till slut.  
    Så klarsynt. Och varför ens diskutera med dem. Det är ju inte lönt. För du har rätt de flesta ( i alla fall de i grunden vettiga) brukar vakna och återkomma till det verkliga livet.
Svar på tråden Folk som bygger en hel identitet på sin läggning