• Virvelin

Min 8,5 månaders vill inte ha mat?

Egentligen kanske jag inte behöver bli stressad men jag kan inte låta bli när jag läser om andra 8 månaders bebisar och deras matintag på en dag. Min pojke äter ju ingenting i jämförelse..

cirkatider;

ammar innan vi går upp.
    07:00 - smörgås med smör och så varierar jag mellan ost, skinka och leverpastej som pålägg. Uppskattas av honom.

09:00 - ammas och sover.
    Ammas ofta en gång till under tuppluren.
    Sover 1-2h

12:00 - Erbjuder hemlagad lunch. Helt ointressant. Ulkar och trugar i sig en sked eller två..
    Erbjuder en banan istället eftersom jag vill få i honom något. Går bra.

14-16:00 - somnar här emellan ungefär, ammas till sömns och äter ofta under tuppluren.

18:00 - gröt med aprikospuré eller blåbär.

19:30 - ammas till sömns och äter sen 2-4 gånger under natten.

vid 8 månaderskontrollen vägde han 9740g och var 72cm lång.

Jag vill inte behöva ge honom burkmat. När han får smaka på min mat (doppa fingret) så ser det ut att smaka. Men den är ju både saltad, vegetarisk och ofta innehållande färskostar och spenat och dyl. Han älskar min gräddstuvade pytt så jag gjorde en babyvariant, hell no sa han!

Frukter då? Vad kan jag ge? Känner mig så oinspirerad.

• Svar på tråden Min 8,5 månaders vill inte ha mat?
  • Lamibo

Min dotter åt ingen mat alls förrän hon var 9 mån. Från en dag till en annan vägrade hon då ta bröstet och började äta vanlig mat. Barn är väldigt olika...

• ymmmi

Bättre att ge mat än frukter. För ifall någon skulle välja så ätet man ju alltid det godaste före allt annat. Dvs frukt
    Det är bara att fortsätta, du kanske skulle börja med gröt och även ge välling för att ge honom lite mer fast föda. Våran dotter på 9 månader hatade välling, men gav hon majsvällinh och som hon dricker i stället.

Sen get jag både burkmat oxh våran mat u mellanåt.

• ymmmi

Pröva köpa burkmat från 6 månader eller ännu lägre och pröva och se vad hon tycker

• Fru Hussain

Sluta göra "babyvarianter" ?
    Gör din mat osaltad och erbjud honom. Ta bort spenaten dock för det är farligt, men det andra du äter.
    Han kanske vill äta själv? Stora bitar han kan hålla i, eller plockbitar typ majs å ärtor..
    Frukt kan du oxå ge i princip vad som helst, ta det försiktigt första gången han får smaka nåt nytt bara. Ex jordgubbar kan ge allergiska reaktioner, vindruvor kan orsaka magknip.
    Men ge inte frukt som lösning ifall han inte vill ha mat, då tycker jag det är bättre att du ammar. Det tar ju ett tag att vänja sig vid att allt på tallriken inte är sött.

Sen så verkar han ju amma en hel del ( och inget fel med det!) så då är han nog helt enkelt inte så hungrig vid måltiden.
    Lycka till och försök att slappna av och inte jämföra med andra

• Dimitra

Kan du inte salta din mat mindre/ingenting under tillagningen? Sedan petar du undan spenaten och serverar honom en portion av den mat han föredrar

The Dimitra universe.
  • aftereight

Skönt att man inte är ensam. Enligt BVC ska en 8 mån äta två lagade mål om dagen. Vi har jättesvårt att få våran son att äta mer än en tesked mat. Han är 8½ mån.

Undrar om det har att göra med att det blivit så vanligt att börja med smakportioner redan vid 4 mån? Dom barnen hinner ju vänja sig tidigare, och därför känns det som att alla andras ungar äter massa mat. Jag helammade 6 mån och sen började vi med smakportioner vid 6 mån som man "ska". Delammade till 8 mån. (Han slutade själv när han blev 8 mån, ville inte ha längre).

Nu blir det mest välling och ersättning eftersom det är det han äter av ordentligt. Fruktpuré duger också, men försöker att inte ge överdrivet med fruktpuré bara för det. Utan håller mig till att ge det till mellanmål och efterrätt. Han har börjat gilla grönsakspuréer nu, så t ex majs/potatis äter han en halv sån där 4-mån burk, och sen andra halvan senare på dagen. Han får smaka lite fisk, pasta med grönsaker osv men det blir bara en tesked för sen vägrar han att ta mer.

Varför vill du inte ge burkmat? Eller jag förstår dig egentligen, jag vill inte heller det. Men när det står mellan burkmat eller ingen mat alls så ger vi burkmat så att han åtminstone äter. Det finns ju ganska mycket ekologiskt att välja på bland barnmaten och vi köper mest ekologiskt. 

• Litet My

Man behöver inte vara så salthysterisk som många är idag, det är extrasaltet man skall passa sig för och det kan man ju lätt göra efter man tagit av lite mat till bebisen.

Äter du något bebisar inte skall äta kan du tex spara mat som passar ditt barn och frysa in i iskubsfack så plockar du bara loss de bitar han äter för dagen de dagar du vill äta spenat eller dyl.

• Virvelin

Tack för tipsen! Jag kanske måste sluta att "babyfiera" honom så mycket Så det är bara saltet (i kryddväg) som jag ska akta mig för? För nog kryddar jag min mat en hel del med diverse. Förmodligen det han gillar, hans mat är smaklös och trist.

Så lasagne på fetaost, tomater, aubergine, vitlök, lök, färska plattor, pesto och olika kryddor är okej? Jag har alltid spenat i också men hans portion kan ju lagas i egen form utan just det. Det övriga är okej för hans lilla mage då? Det blir nämligen det till lunch idag.

• blippetiblopp

Vi körde blw (baby led weaning) med vår tjej, vilket betydde att vi gav henne det vi åt redan från början, inga pureer eller liknande. Vad gäller salt är faran överhypad, om maten inte är överdrivet salt är det ingen fara (oftast behöver man ju knappt något salt i maten ändå). Prova ge ditt barn din mat istället och se vad som händer.   

• blippetiblopp

Och spenat är ingen fara! Så mycket spenat som krävs för att dte ska bli farligt kommer du inte få i ungen, oroa dig inte. 

• aftereight
    Virvelin skrev 2013-10-18 09:32:53 följande:
    Tack för tipsen! Jag kanske måste sluta att "babyfiera" honom så mycket Så det är bara saltet (i kryddväg) som jag ska akta mig för? För nog kryddar jag min mat en hel del med diverse. Förmodligen det han gillar, hans mat är smaklös och trist.
    Ja, kryddor såsom oregano, vitpeppar, etc är okej. Har du provat några av recepten i BVC broschyren? 
  • Natulcien
    Virvelin skrev 2013-10-18 09:32:53 följande:

Så lasagne på fetaost, tomater, aubergine, vitlök, lök, färska plattor, pesto och olika kryddor är okej? Jag har alltid spenat i också men hans portion kan ju lagas i egen form utan just det. Det övriga är okej för hans lilla mage då? Det blir nämligen det till lunch idag.
    Ja! Om han älskade din pytt, så ge honom den, och ingen "babyvariant". Många bebisar vill inte skedmatas, utan föredrar att äta själva. Ge honom att plocka med när ni äter, amma på, och tid nog lossnar det.
  • Virvelin
    aftereight skrev 2013-10-18 09:27:13 följande:
    Skönt att man inte är ensam. Enligt BVC ska en 8 mån äta två lagade mål om dagen. Vi har jättesvårt att få våran son att äta mer än en tesked mat. Han är 8½ mån.

Undrar om det har att göra med att det blivit så vanligt att börja med smakportioner redan vid 4 mån? Dom barnen hinner ju vänja sig tidigare, och därför känns det som att alla andras ungar äter massa mat. Jag helammade 6 mån och sen började vi med smakportioner vid 6 mån som man "ska". Delammade till 8 mån. (Han slutade själv när han blev 8 mån, ville inte ha längre).

Nu blir det mest välling och ersättning eftersom det är det han äter av ordentligt. Fruktpuré duger också, men försöker att inte ge överdrivet med fruktpuré bara för det. Utan håller mig till att ge det till mellanmål och efterrätt. Han har börjat gilla grönsakspuréer nu, så t ex majs/potatis äter han en halv sån där 4-mån burk, och sen andra halvan senare på dagen. Han får smaka lite fisk, pasta med grönsaker osv men det blir bara en tesked för sen vägrar han att ta mer.

Varför vill du inte ge burkmat? Eller jag förstår dig egentligen, jag vill inte heller det. Men när det står mellan burkmat eller ingen mat alls så ger vi burkmat så att han åtminstone äter. Det finns ju ganska mycket ekologiskt att välja på bland barnmaten och vi köper mest ekologiskt. 

Samma här, nada och noll innan sex månader. Ligger nog något i det du säger, att många bebisar introduceras tidigare och därför känns våra åttamånaders som eftersläntrare.

Burkmat får eventuellt bli ett alternativ om nu inte min riktiga mat heller passar herrn. Alltså, sluta babyanpassa maten mer än att ta bort det skadliga.

En annan undran hörrni? Jag äter ju vegetariskt. Det ska inte han göra, inte endast alltså. Me när jag gör min spagetti och köttfärssås så är det ju på qournfärs. Jag gjorde till honom bredvid på ekologisk nötfärs. Inte intresserad. Kan jag ge honom vegetariska alternativ istället för att göra egna pannbiffar till honom bredvid just nu? Då får han ju verkligen smaka rakt av. Jag är orolig bara att qournen skulle vara olämplig för en sån liten mage.
  • Virvelin
    aftereight skrev 2013-10-18 09:36:13 följande:
    Ja, kryddor såsom oregano, vitpeppar, etc är okej. Har du provat några av recepten i BVC broschyren? 

Nej faktiskt inte. Visste inte ens att jag skulle fått nåt sånt? Måste kika bland papprena.
  • Virvelin

Det får väl bli gräddstuvad pytt till hela familjen i helgen. Buljong har jag ju i i ett tidigt skede av tillagningen. Den hoppade jag över till hans babyvariant vilket säkert också ledde till den trista smaken. Kan jag köra på buljong i familjens pytt då? Den extra saltningen får vi väl sköta vid bordet..

• aftereight
    Virvelin skrev 2013-10-18 09:39:43 följande:

En annan undran hörrni? Jag äter ju vegetariskt. Det ska inte han göra, inte endast alltså. Me när jag gör min spagetti och köttfärssås så är det ju på qournfärs. Jag gjorde till honom bredvid på ekologisk nötfärs. Inte intresserad. Kan jag ge honom vegetariska alternativ istället för att göra egna pannbiffar till honom bredvid just nu? Då får han ju verkligen smaka rakt av. Jag är orolig bara att qournen skulle vara olämplig för en sån liten mage.
    Såhär står det i BVC-broschyren: "När ditt barn lärt sig att äta olika grönsaks- och fruktpuréer och mängden mat ökat är det dags att introducera puré av baljväxter, soja och quorn."

Så du kan absolut ge quorn till honom. Verkar dock som att oavsett om man ska ge kött eller quorn sedan, så är det bra att barnet vänjer sig vid grönsaker först.

Varför vill du inte ge honom vegetarisk mat om du är vegetarian själv? :) Det funkar hur bra som helst. Finns bl a info på Livsmedelsverkets hemsida om vegetarisk mat till barn. 
  • aftereight
    Virvelin skrev 2013-10-18 09:41:13 följande:

Nej faktiskt inte. Visste inte ens att jag skulle fått nåt sånt? Måste kika bland papprena.
    Okej. Där finns även en del veg recept samt info om laktoveg kost till barn. Vi lagar bara veg hemma. Brukar bl a göra veg lasagnen som finns i broschyren, den är jättegod! Dock äter ju inte han av den heller, än, haha. Men tanken är att vi ska äta samma mat hela familjen sen, så därför har vi redan nu anpassat våran mat så att den passar honom också, så får han smaka lite varje gång.
  • aftereight
    Virvelin skrev 2013-10-18 09:44:53 följande:
    Det får väl bli gräddstuvad pytt till hela familjen i helgen. Buljong har jag ju i i ett tidigt skede av tillagningen. Den hoppade jag över till hans babyvariant vilket säkert också ledde till den trista smaken. Kan jag köra på buljong i familjens pytt då? Den extra saltningen får vi väl sköta vid bordet..
    Ja, buljong kan du ha i.
  • Virvelin

Aftereight, jäkla otur att just den broschyren passerat obemärkt här. Amen fasiken vad bra, kan han äta qourn förenklar det ju en hel del. Jag som varit så restriktiv när han velat smaka. Fan då!

Han kommer få både och här hemma. Hans pappa äter kött och gör vi köttbullar, falukorv eller andra korvrätter så gör vi ofta varsitt alternativ till oss men ändå samma rätt. Man ser ju inte skillnaden på tallrickarna Tanken är att sålänge vi styr så får han kött-köttbullarna och så senare får han välja själv vilken han vill ha. Men gör vi köttfärssås är den gjord på qourn, likaså alla lasagner, grytor och andra pastarätter. Så det är absolut mest vegetarisk kost här hemma

Svar på tråden Min 8,5 månaders vill inte ha mat?