• Eliezer4

Sjukskriven 50%

Hej!

Jag är sjukskriven 50% 1-31 okt pga tvillilnggraviditet och foglossningar. Min läkare skickade in läkarintyget till er den 1 okt. Nu undrar jag hur lång tid det tar innan man får pengarna insatt på sitt konto?

• Svar på tråden Sjukskriven 50%
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har en  arbetsgivare som  betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk, då är  den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Då får du hem en blankett som du ska fylla i och skicka till oss. Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.

Är du föräldraledig, arbetslös, egen företagare, studerande med aktivitetsstöd eller har arbetsgivare som inte betalar sjuklön och blir sjuk ska du själv anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du gör det den första dagen som du är sjuk. Du kan göra anmälan direkt med vår självbetjäningstjänst.

När Ansökan och läkarintyg har inkommit så har vi en handläggningstid på 30 dagar. Man kan se utbetalning på Mina sidor dagen innan utbetalning. 

Om du är fortsatt sjukskriven sedan så skickar du in nya läkarintyg och informerar försäkringkassan vid en förändring i sjukskrivningen eller gör en friskanmälan.

Läs gärna mer på följande länk om sjukanmälan

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjukanmala_och_anskoa_om_sjukpenning/sjukanmalan

Hälsningar

Birger, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven 50%