• Tekaka

Huvudmåttet på min 4 månaders har inte växt som det ska!

På 3 månaderkollen hade hon 38.8 i huvudmått och idag på hennes 4 månaderskoll hade hon 39.2..
    Min bvc-sköterska sa att hon inte var speciellt orolig då hon kände fontanellen samt att min dotter har superfin huvudform.
    Men jag kan inte låta bli att oroa mig...Vi har mycket med oss i bagaget och vi blir väldigt lätt oroliga.

Hon har vart extremt skrikig och gnällig den här månaden som har vart. Vart förkyld, vägrat bröstet etc. Kan det ha med huvudmåttets minskning att göra?
    Hon kanske behöver mer mat, som gröt tex?

Är så orolig....  

• Svar på tråden Huvudmåttet på min 4 månaders har inte växt som det ska!
  • Nightrose

Så har det varit för oss med och vid 5 mån följde han åter sin kurva. Kan ven handla om ngn milimeters felmätning. Så länge huvudformen och fontanellerna är fina så är det nog inget att oroa sig för. Ni kanske inte har så stora huvuden i familjen?

• Tekaka

Räknade ut att det fattas 6-7 millimeter för att hon skall hålla på samma nivå som förra månaden..

• Tekaka

Så det är en kanal hon ramlat ner mer eller mindre på 1 månad..hade ni vart oroliga?...

• Tekaka

Är så jävla rädd att något skulle vara fel

• Tekaka

någon som vart med om dipp på huvudomfångskurvan men att allt vart bra?

• Isbit

oroa dig inte!

Barnen följer inte kurvan exakt hela tiden. Ibland är det små dippar på både det ena o det andra.

• Tekaka
    Isbit skrev 2013-10-18 19:18:17 följande:
    oroa dig inte!

Barnen följer inte kurvan exakt hela tiden. Ibland är det små dippar på både det ena o det andra.
    kan hennes lilla ökning på omfånget ha att göra med att hon vart förkyld och amningsvägrat då och då denna månad? kan sådant påverka tro?
  • Isbit
    Tekaka skrev 2013-10-18 19:27:39 följande:
    kan hennes lilla ökning på omfånget ha att göra med att hon vart förkyld och amningsvägrat då och då denna månad? kan sådant påverka tro?
    Nej det har jag svårt att tro.
    Man växer ju helt enkelt inte lika mkt hela tiden.
    Dom där kurvorna gör ju folk bara mer oroliga tycker jag.

Strunta i kurvan och oroa dig inte.
  • MissMolgan

Min barnmorska lärde mig att just huvudet inte följer en exakt kurva utan beror till stor del på arv. Vissa barn får små huvuden, andra stora huvuden och så vidare. 

Du behöver säkert inte oroa dig! Och barnets huvud har ju inte krympt, det har bara inte vuxit så mycket som du förväntade dig

Sen växer ju barn ojämt, så det kan också ha mycket med det att göra

Svar på tråden Huvudmåttet på min 4 månaders har inte växt som det ska!