• Anonym (Förvirrad)

Hur vet man om kärleken är död?

Åh, jag behöver verkligen hjälp och goda råd. Har ingen nära vän att bolla det här med och börjar bli tokig av mina egna funderingar.

Jag är i en relation med världens finaste kille sedan 6 år tillbaka. Vi har haft ett stabilt förhållande hela vägen, jag blev aldrig stormförälskad (som i tidigare, destruktiva relationer) men när jag väl fastnade för honom fastnade jag ordentligt. Han är min bästa vän, men det sista året har jag börjat fundera på om det också är allt.

Självklart är inte allt sådär nyförälskat efter ett gäng år, det vet ju jag också, men hur vet man om man bara är vänner eller om man nått ett stadie i relationen där det helt enkelt inte är lika "bubbligt" längre?

Sexlivet är sådär, han blev allvarligt sjuk för ett par år sedan och var på sjukhus en längre tid. Efter det var det några månader där hans starka medicinering gjorde honom tillfälligt impotent. Det har ordnat sig nu men sexlivet kom liksom av sig lite efter det. Inget jag saknar jättemycket, vilket också det känns lite oroande. Jag finner honom absolut attraktiv men sexlusten överlag känns rätt låg.

Jag börjar närma mig 30, han är några år äldre. Det känns som att jag står vid vägs ände och måste besluta mig om det är honom jag vill gifta mig med, starta familj med etc. Är så jävla rädd att bryta upp en jättefin och stabil relation för att jag fick för mig att det inte var rätt och sedan inse att det ändå var det när det är för sent.

Hur vet man? Någon som har erfarenhet av ett liknande vägval eller bara några kloka tankar att dela?

• Svar på tråden Hur vet man om kärleken är död?
  • Anonym (Isa)

Vill du gå på date? Eller vill du hellre gå ut med killen? Vill du skaffa barn med honom? Eller någon annan? Drömmer du om någon annan?

• Anonym (Mia)

Har ni pratat med varandra om hur det känns med allting, livet och sexet och framtiden?

För egen del dog kärleken när jag försökte göra det med min f.d. make. Prata, alltså. Det fungerade som så att jag pratade och berättade och ställde frågor, på vilket han svarade "mm", "vet inte". Deltog inte i samtalet. Det var alltså inget samtal, utan blev till en monolog. Han är verkligen världens snällaste och godaste och ställer upp i alla väder på vadhelst som kan begäras utav honom. Jag har aldrig mött någon mindre egoistisk människa, någonsin. Men det räcker inte. Jag behövde någon att känna samhörighet och gemenskap med, någon att tänka och uppleva saker tillsammans med. Med mitt ex kunde jag inte det, för det fanns inget gensvar. Jag var kolossalt ensam.

Trots försök till samtal, oändliga, trots tydlighet att händer det ingenting snart så får det vara bra - vi hade varit tillsammans i många år och t.o.m. gifta och har barn tillsammans, så tog det stopp. Jag frågade om han ville gå till familjerådgivningen, och det ville han. Det hjälpte oss inte med äktenskapet, men jag tror att han började förstå att det vi hade inte var något som kunde fortsätta. För jag var ensam. 

Kärleken dog i och med att kommunikationen inte fungerade, trots idoga försök. Vi var inte osams. Ingen var otrogen. Men kärleken dog, och det var väl inte så att jag vaknade en morgon och bara visste det. Det var mer en smygande känsla av att det inte stod rätt till, och när det väl gick upp för mig så insåg jag att kärleken hade varit död under en lång tid.

Så prata med din man. Kanske får du gensvar, och kanske kan ni känna att ni kämpar på tillsammans? Kärleken är inte alltid bubbel i magen, det vet du säkert. Men den kan vara en känsla av gemenskap och samhörighet och att ni två går på var sin stig men som leder åt samma håll.

Jag önskar dig lycka på färden, det kommer att bli bra. Hur det än blir.            

• Anonym (Japp)

Jag var i en relation i 7 år. Jag var inte förälskad i honom när vi träffades, det var mer en känsla av spänning och trygghet för min del, jag vill ogärna säga att jag nöjde mig för jag tyckte ju om honom väldigt mycket men jag var aldrig kär.

Efter 6 år började jag tänka, om det verkligen skulle vara så att man inte skulle ha någon form av passion eller kommunikation på samma nivå, var det här verkligen allt, liksom. Så blev jag gravid och tankarna sjönk undan. När barnet sedan var runt året dök tankarna upp igen, med råge, nu visade det sig med all tydlighet att min kärlek inte fanns, inte på rätt sätt, den hade egentligen aldrig funnits på det sätt den ska utan det hade handlat om det jag skrev från början; trygghet, stabilitet, men inte så mycket mer. Jag tänkte och grubblade länge tills det inte fanns något alternativ längre, jag var tvungen att välja, jag valde att gå. Jag ångrar mig inte även om jag förvisso har tvivlat ibland och även fast jag fortfarande är singel, så ångrar jag mig inte.

Det var kanske "lättare" för mig att gå eftersom jag redan hade ett barn (jag var 30 år), det kanske låter dumt att skriva så men det var så det kändes.

• Anonym (Moa)

Jag är i samma sits som dig. Jag vet att kärleken är över då jag inte är tänd på honom, saknar inte sex, vill inte hångla, stör mig på honom och hans brister. 

Försök att fokusera på vad det är du lämnar snarare än att frukta vad framtiden har/inte har för dig.

Du vet, allt löser sig till slut.  

• Anonym (En som har ont.)

Hej! Jag är på motsatt sida av ett liknande bekymmer. Min fru har tappat lusten att leva tillsammans med mig längre. Passionen har inte funnits där från hennes sida. Jag blev förstås otroligt ledsen när jag nu vet vad är fel. Mitt tips till dig vore att prata med honom om det. Berätta hur du känner. Tro mig han vill hellre veta vad som är fel än att leva i ständig oro. Det skulle och vill jag i alla fall. Om han verkligen älskar dig så vill han bara se dig lycklig (kliché, jag vet) och kommer antagligen sätta din lycka före sin egen. Jag ska inte ljuga, det är inte lätt och det kommer göra ont för båda men det är tyvärr något som måste göras. Anser jag.

• Anonym (Kärlek)

Jag är i samma sits som du ungefär. Jag har tidigare blivit tokkär och letat efter passion, då har jag vetat att det varit "rätt". Sen att dessa relationer aldrig varit trygga eller egentligen bra på sikt har varit sekundärt, så länge vi har knullat som kaniner. Sedan 9 år lever jag tillsammans med en man i en trygg och fantastisk relation. Vi började som vänner och det andra växte fram. Har aldrig upplevt den där passionen eller häftiga förälskelsen med honom. Jag har tvekat många gång genom åren på grund av detta. Vårt sexliv är oerhört knapert. En bra månad har vi sex 3-4 gånger, en dålig månad ingen gång alls. Jag har på grund av sjukdom och annat tappat min sexlust och saknar det inte. Detta är en stor kontrast jämfört med mina tidigare relationer då sex varit a och o. Min man är min bästa vän. Han är en person jag beundrar och älskar djupt. Han är oerhört rolig och klok, vi delar värderingar och syn på livet. Vi har gått igenom många jobbiga saker under de här åren och alltid tagit oss ut tillsammans på andra sidan. Jag kan inte tänka mig ett liv, en ålderdom utan honom. Det finns inget jag inte skulle göra för honom. Vi har mycket fysisk närhet av osexuell karaktär, kramar och pussar. Det enda smolket i bägaren är passionen och brist på sexlust för min del. Om jag skulle märka att jag fantiserade och längtade efter sex, drömde om sex med andra men inte ville ha sex med min man, onanerade fast jag inte ville ha sex med honom skulle jag tänka efter en gång till. Vi pratar öppet om allt detta och det är viktigt för oss båda.

Hoppas du kommer fram till vad som är rätt för dig. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (ja...)
    Anonym (Kärlek) skrev 2013-10-20 15:55:29 följande:
    Jag är i samma sits som du ungefär. Jag har tidigare blivit tokkär och letat efter passion, då har jag vetat att det varit "rätt". Sen att dessa relationer aldrig varit trygga eller egentligen bra på sikt har varit sekundärt, så länge vi har knullat som kaniner. Sedan 9 år lever jag tillsammans med en man i en trygg och fantastisk relation. Vi började som vänner och det andra växte fram. Har aldrig upplevt den där passionen eller häftiga förälskelsen med honom. Jag har tvekat många gång genom åren på grund av detta. Vårt sexliv är oerhört knapert. En bra månad har vi sex 3-4 gånger, en dålig månad ingen gång alls. Jag har på grund av sjukdom och annat tappat min sexlust och saknar det inte. Detta är en stor kontrast jämfört med mina tidigare relationer då sex varit a och o. Min man är min bästa vän. Han är en person jag beundrar och älskar djupt. Han är oerhört rolig och klok, vi delar värderingar och syn på livet. Vi har gått igenom många jobbiga saker under de här åren och alltid tagit oss ut tillsammans på andra sidan. Jag kan inte tänka mig ett liv, en ålderdom utan honom. Det finns inget jag inte skulle göra för honom. Vi har mycket fysisk närhet av osexuell karaktär, kramar och pussar. Det enda smolket i bägaren är passionen och brist på sexlust för min del. Om jag skulle märka att jag fantiserade och längtade efter sex, drömde om sex med andra men inte ville ha sex med min man, onanerade fast jag inte ville ha sex med honom skulle jag tänka efter en gång till. Vi pratar öppet om allt detta och det är viktigt för oss båda.

Jag har det ungefär likadant med min man. Bestämde mig när jag var i ungefär ts ålder för att jag skulle satsa på honom trots att det inte var passion och himlastormade förälskelse.

Jag tycker att det hänger på vilken typ av liv man vill ha. För egen del var det viktigt att kunna bilda familj med någon med samma värderingar som jag själv, och då jag aldrig haft lätt för att träffa män eller bli förälskad bedömde jag att jag hade min chans där och då. Nu har vi barn tillsammans och jag har inga planer på att bryta upp, någonsin. Tror inte på passion och förälskelse för egen del och har inga behov av att uppleva det.

Om det är kärlek eller bara vänskap man har tillsammans bestämmer man själv, menar jag. Så här ser kärleken ut för mig. Den är inte "död" bara för att det inte bubblar inom mig.
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (ja...) skrev 2013-10-20 16:18:44 följande:
    Jag har det ungefär likadant med min man. Bestämde mig när jag var i ungefär ts ålder för att jag skulle satsa på honom trots att det inte var passion och himlastormade förälskelse.

Jag tycker att det hänger på vilken typ av liv man vill ha. För egen del var det viktigt att kunna bilda familj med någon med samma värderingar som jag själv, och då jag aldrig haft lätt för att träffa män eller bli förälskad bedömde jag att jag hade min chans där och då. Nu har vi barn tillsammans och jag har inga planer på att bryta upp, någonsin. Tror inte på passion och förälskelse för egen del och har inga behov av att uppleva det.

Om det är kärlek eller bara vänskap man har tillsammans bestämmer man själv, menar jag. Så här ser kärleken ut för mig. Den är inte "död" bara för att det inte bubblar inom mig.
    Du beskriver det så fint i sista stycket tycker jag. Men många ser det så - om det inte bubblar så är det bara vänskap. För mig råder ingen tvekan om att jag känner en oändlig och stark kärlek till min man, men jag känner inte passion. Eftersom alla mina tidigare relationer haft passion och sex som grund blir det för mig så annorlunda och det har ibland kunnat få mig att tveka om det verkligen är rätt. Men jag tror som du, det är upp till var och en att bestämma vad man har tillsammans.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Isa) skrev 2013-10-18 23:55:29 följande:
    Vill du gå på date? Eller vill du hellre gå ut med killen? Vill du skaffa barn med honom? Eller någon annan? Drömmer du om någon annan?
    Jag är inte alls intresserad av att dejta/träffa andra. Drömmer inte om någon annan, i så fall bara tankar om ett liv utan honom - inte ett liv med någon annan.

Gå ut med honom - absolut, det är ju trevligt, men det är det ju också att gå ut med mina kompisar.
    Skaffa barn - vet att han skulle bli världens bästa pappa. Vi delar samma värderingar, han är trygg och stabil. Men om det innebär att det är honom jag vill skaffa barn med? Vet inte.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-19 07:41:22 följande:
    Har ni pratat med varandra om hur det känns med allting, livet och sexet och framtiden?

För egen del dog kärleken när jag försökte göra det med min f.d. make. Prata, alltså. Det fungerade som så att jag pratade och berättade och ställde frågor, på vilket han svarade "mm", "vet inte". Deltog inte i samtalet. Det var alltså inget samtal, utan blev till en monolog. Han är verkligen världens snällaste och godaste och ställer upp i alla väder på vadhelst som kan begäras utav honom. Jag har aldrig mött någon mindre egoistisk människa, någonsin. Men det räcker inte. Jag behövde någon att känna samhörighet och gemenskap med, någon att tänka och uppleva saker tillsammans med. Med mitt ex kunde jag inte det, för det fanns inget gensvar. Jag var kolossalt ensam.

Trots försök till samtal, oändliga, trots tydlighet att händer det ingenting snart så får det vara bra - vi hade varit tillsammans i många år och t.o.m. gifta och har barn tillsammans, så tog det stopp. Jag frågade om han ville gå till familjerådgivningen, och det ville han. Det hjälpte oss inte med äktenskapet, men jag tror att han började förstå att det vi hade inte var något som kunde fortsätta. För jag var ensam. 

Kärleken dog i och med att kommunikationen inte fungerade, trots idoga försök. Vi var inte osams. Ingen var otrogen. Men kärleken dog, och det var väl inte så att jag vaknade en morgon och bara visste det. Det var mer en smygande känsla av att det inte stod rätt till, och när det väl gick upp för mig så insåg jag att kärleken hade varit död under en lång tid.

Så prata med din man. Kanske får du gensvar, och kanske kan ni känna att ni kämpar på tillsammans? Kärleken är inte alltid bubbel i magen, det vet du säkert. Men den kan vara en känsla av gemenskap och samhörighet och att ni två går på var sin stig men som leder åt samma håll.

Jag önskar dig lycka på färden, det kommer att bli bra. Hur det än blir.            
    Hej,

Kloka ord du delar med dig av. Känner vill tyvärr igen mig till mångt och mycket.

Jag försöker att prata. Förklara. Dra ut. Förstå. Men jag får nästan ingenting tillbaka. Jag kanske behöver hitta rätt verktyg för att kommunicera med honom om de här bitarna. Antingen reagerar han som din f.d. make - någon nick eller korta svar, eller så blir han extremt defensiv. Jag försöker att komma ur "du gör fel för att..." och i stället fokusera på "jag känner så här när du..." men det verkar inte direkt hjälpa.

Kanske är det så att den bristande kommunikationen kommer vara sista "pusselbiten" i raset av vår relation. Jag vet inte. Ibland när vi haft en riktigt utdragen diskussion kan jag känna att vi gemensamt tar fajten för våran framtid, men den känslan håller tyvärr inte i sig särskilt länge.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Och för de fina orden.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kärlek) skrev 2013-10-20 15:55:29 följande:

Vad svårt det här är :( Ni kommer med så mycket kloka tankar allihopa, även om de drar åt olika håll.

"Kärlek" - som dig tänker jag mina bra dagar. Då tänker jag att passionen är sekundärt, det vi har är mer än det. Något som kan hålla genom alla kriser och dalar. En partner som jag kan lita på i vått och torrt. Min bästa vän som jag skulle sakna så oerhört mycket om vi gick isär.

Sedan kommer dagarna då jag undrar om det inte är möjligt att få både och? Om jag ska vara tvungen att välja på fantastisk livskamrat och fantastiskt sexliv?

Tack för alla råd. Vet inte om jag blir så mycket klokare men det väcker viktiga tankar som jag ska försöka reda ut.
  • Anonym (Förvirrad)

Det här var viktigt och bra att läsa. Tack. En del handlar säkert om min bild av hur den "perfekta relationen" ska se ut och vara. Vilket är farligt att fokusera på, det är jag medveten om. Jag behöver nog omformulera vad kärlek är för mig och vad som ska finnas i en relation för att jag ska må bra. Inte utgå från andra. Tack!
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-10-22 15:51:00 följande:
    Vad svårt det här är :( Ni kommer med så mycket kloka tankar allihopa, även om de drar åt olika håll.

"Kärlek" - som dig tänker jag mina bra dagar. Då tänker jag att passionen är sekundärt, det vi har är mer än det. Något som kan hålla genom alla kriser och dalar. En partner som jag kan lita på i vått och torrt. Min bästa vän som jag skulle sakna så oerhört mycket om vi gick isär.

Sedan kommer dagarna då jag undrar om det inte är möjligt att få både och? Om jag ska vara tvungen att välja på fantastisk livskamrat och fantastiskt sexliv?

Tack för alla råd. Vet inte om jag blir så mycket klokare men det väcker viktiga tankar som jag ska försöka reda ut.
    Vissa skulle säga: jag hade det som du men gjorde slut, nu lever jag med en fantastisk man och får både och. Andra skulle säga: jag hade det som du men gjorde slut, det ångrar jag bittert för jag har inte träffat någon som är lika bra. Vi vet vad vi har men aldrig vad vi får och på det har vi förmågan att alltid tro att gräset är grönare på andra sidan.

Kan ni göra något för att hjälpa upp ert sexliv? Prata om vad ni vill ha och önskar? Porrfilm, sexleksaker, rollspel, swingersklubbar etc?

Sen är det ju så att det är få förunnat att hitta en passion som räcker livet ut, även om de finns.

Förstår ditt dilemma, jag har som sagt var varit i din sits och kan även få de tankarna nu med emellanåt. Men då är det alltid när vi är i en svacka, lite småosams etc - då kommer tanken "är det värt det?". När vi har det bra finns ingen tvekan alls. Kan det vara så för dig också?

• Anonym (Moa)

Precis vad jag behövde läsa idag. Tack.
Svar på tråden Hur vet man om kärleken är död?