• Agabbe

dålig efter operation i tunntarmen?!

Min 4 månaders valp blev opererad i magen och öppnad på flera ställen i tunntarmen samt magsäcken. Efter operationen får hon äta vällingblandning i några veckor. Dagen efter operationen bajsade hon 3-4 gånger, men nu har hon inte bajsat alls på nästan två dygn! Hon försöker kräkas med jämna mellanrum om jag inte ger henne medicin mot illamående, hon får smärtattacker då hon skriker och spänner ut bakbenen, och nu på kvällen har hon inte velat äta... Hon är sig själv där emellan, kan leka och är glad och så, men jag är ändå orolig!! Jag har ribgt veterinären flera gånger sedan operationen, senast idag. De säger det är okej men att jag kan ringa igen i morgon om jag vill.... Vad ska jag vänta på att händer??

Är jag en hönsmamma eller kan det vara något skumt på gång? Vilka komplikationer kan egentligen ske efter en sån här typ av operation och vilka är symptomen? Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden dålig efter operation i tunntarmen?!
  • Harvester

Jag skulle definitivt åka in för koll! Har du tagit tempen? Om feber bör du åka in akut. Vad har du för smärtlindring nu?
    Det finns alltid en risk att tarmen spricker upp där den öppnats, detta sker oftast ca 3 dygn efter ingreppet men kan ju diffa lite. Om tarmen spricker får hunden en livshotande bukhinneinflammation så man borde kolla med ultraljud att allt ser bra ut. Det kan ju vara "bara" gaskolik men det är dumt att chansa...

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-10-18 19:02:19 följande:
    Min 4 månaders valp blev opererad i magen och öppnad på flera ställen i tunntarmen samt magsäcken. Efter operationen får hon äta vällingblandning i några veckor. Dagen efter operationen bajsade hon 3-4 gånger, men nu har hon inte bajsat alls på nästan två dygn! Hon försöker kräkas med jämna mellanrum om jag inte ger henne medicin mot illamående, hon får smärtattacker då hon skriker och spänner ut bakbenen, och nu på kvällen har hon inte velat äta... Hon är sig själv där emellan, kan leka och är glad och så, men jag är ändå orolig!! Jag har ribgt veterinären flera gånger sedan operationen, senast idag. De säger det är okej men att jag kan ringa igen i morgon om jag vill.... Vad ska jag vänta på att händer?? Är jag en hönsmamma eller kan det vara något skumt på gång? Vilka komplikationer kan egentligen ske efter en sån här typ av operation och vilka är symptomen? Någon med erfarenheter?
    Men åk genast in med henne, jag skulle inte våga vänta en sekund!!   En hund ska absolut inte behöva ha ont utan få tillräckligt med smärtlindring och inte ha ont så här länge efter en op. Operationer kan gå fel och någonting är ju uppenbarligen riktigt fel med valpen. 
  • Agabbe

Lite problem bara när ingen av de kliniker som finns i området tycker det är någon ide att vi kommer in..

Hursom verkade de ha rätt i att det inte var någon fara. Hon bajsade sent i gårkväll efter 47 timmars väntan... Spytt har hon inte gjort sen dess, men haft en smärtattack till men även det har blivit mindre... Ska tro det är på bättringsväg nu.... Tack för svaren!

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-10-19 17:24:10 följande:
    Lite problem bara när ingen av de kliniker som finns i området tycker det är någon ide att vi kommer in..

Hursom verkade de ha rätt i att det inte var någon fara. Hon bajsade sent i gårkväll efter 47 timmars väntan... Spytt har hon inte gjort sen dess, men haft en smärtattack till men även det har blivit mindre... Ska tro det är på bättringsväg nu.... Tack för svaren!
    Din hund har ju ont så någonting är ju galet..... jag skulle aldrig utsätta min hund för det utan bara åka in och kräva smärtlindring och ett ultraljud för att se att allt är ok efter op.
Svar på tråden dålig efter operation i tunntarmen?!