violis skrev 2013-10-19 09:35:58 följande:
Beroende på problematiken runt ert barn så kopplar vi in tex. talpedagog eller specialpedagog, så att de kan ge oss tips och idéer och också ge oss " papper på " att barnet behöver mer resurs. Soc har inget med detta att göra utan pengarna till resurs tas ur skolnämndens budget, tyvärr är den budgeten i många kommuner alldeles för liten! Hos oss är det så att vi varje år får " skatta" barnen enligt en 5 gradig skala där en 1: a är ett barn vi har i " ögonvrån" ( och inga extra pengar går att få för) och en 5: a är ett barn som ständigt måste ha en assistent med sig. Beroende på " siffra" får förskolan/ skolan extra resurser för det barnet för att kunna ge barnet de bästa förutsättningarna. TYVÄRR är det inte så att en 3:a alltid får 1000 kr " extra" och en 5:a alltid får 2000kr utan det finns en pott på säg 10 000kr för 3: orna är det då ett år 5 3:or i kommunen får varje 3: a 2000kr vilket kanske räcker precis för att täcka behoven, men nästa år är de 10 st 3: or ,då finns det inte mer pengar utan istället för att få 2000kr så ska förskolan/ skolan helt plötsligt klara samma behov på halva budgeten! Vi gör ALLT vi kan för att ge alla barn det de behöver men när resurserna inte finns så blir det svår att uppnå målen, vi VILL så mycket men vi räcker inte alltid till vilket leder till frustration både hos oss och hos föräldrarna. Jag ska själv nu sätta mig och planera och leta material som kan stimulera ett barn jag har ansvar för,och skriva en handlingsplan för samma barn, dessutom ska jag planera veckans samlingar som jag ska ha med " min" grupp, med svenska,matte,naturkunskap,osv. Alla detta+ kvällsmöten med arbetslaget ska rymmas inom min vanliga planeringstid på 2 timmar i veckan
just det här gör att jag tycker det är så fel att mina barn har resurs, iallafall den yngsta
och vi kommer inte godkänna att de söker nästa termin eftersom de uttryckligen har sagt
att han egentligen inte behöver någon. äldsta kan jag förstå för han ska träna lite extra
inför att börja förskoleklass nästa höst.
men jag tänker på de barn som faktiskt behöver resurs och så måste de kanske dra in på
det någon annanstans. jag tycker att det räcker att min yngsta har ett habiliteringsteam som
besöker förskolan ibland (just nu specialpedagog och logoped eftersom han är ikapp grovmotoriskt)
vilken kommun jobbar du i? vi bor i sthlm och det kan hända att budgeten är större här, men jag
oroar mig ändå för att något annat barn/förskola ska bli utan