• Anonym (Hur?)

Resurs förskola, hur går det till?

Hejsan, jag undrar hur det går till när förskolan ansöker om resurs åt ett barn? Förskolan vill ansöka om resurs åt mitt barn (ingen diagnos) då barnet behöver lite mer stöd än andra barn inom vissa områden. Jag undrar bara om de bara ansöker om resurs eller är det som att det blir någon slags anmälan för att utreda behovet. Det vill säga går via soc? Undrar bara. Men antar att det inte är så eftersom det inte har med föräldraförmåga att göra.

• Svar på tråden Resurs förskola, hur går det till?
  • a no nym

De ansöker hos kommunen för att få extra pengar för att ett barn har vissa behov. Soc blandas inte in. Men glöm inte, att oavsett om förskolan får extra pengar från kommunen eller inte, så är förskolan skyldiga att ge ditt barn det stöd det behöver.

• Anonym (Hur?)
    a no nym skrev 2013-10-18 20:31:04 följande:
    De ansöker hos kommunen för att få extra pengar för att ett barn har vissa behov. Soc blandas inte in. Men glöm inte, att oavsett om förskolan får extra pengar från kommunen eller inte, så är förskolan skyldiga att ge ditt barn det stöd det behöver.
    Tack för bra svar!
  • tjoohalia

båda mina barn har resurs (trots att ingen av dem behöver det egentligen)

yngsta sonen har haft en resurs på gruppen sen han började förskolan, han var dock
    muskelsvag och genomgick en utredning och hade läkarintyg (utan diagnos) från
    neurologen. han är dock "friskförklarad" idag och behöver egentligen inte resurs,
    vi har skrivit på papper att de ansöker om resurs även den här terminen och de har en
    extrapersonal på gruppen men jag vet inte om det är endast för honom längre.

äldsta sonen har också resurs, han hade kanske behövt det tidigare (han är 5 år nu)
    men det har inte blivit förrän nu. han har inte heller någon diagnos men utreds för
    autism (och kommer med stor sannolikhet att få en diagnos)
    de har velat söka resurs för honom tidigare, de har dock inte varit tydliga med det utan
    vi trodde att de ville skicka iväg honom på utredning när han var 3 vilket vi tyckte var
    för tidigt (han har inga stora svårigheter) så vi sa nej. senare kom det fram att det var
    just en resurs de ville ha godkänt av oss att få söka, så ingen annan hade blivit inkopplad.

däremot, så här med facit i hand, skulle jag fundera över vad det är för svårigheter barnet
    har och varför förskolan vill ha en resurs, för det kanske skulle behövas en utredning
    (beroende på vad det är för svårigheter) men det beror ju också på barnets ålder
    och det är ju självklart du som förälder som bestämmer 

• violis

Beroende på problematiken runt ert barn så kopplar vi in tex. talpedagog eller specialpedagog, så att de kan ge oss tips och idéer och också ge oss " papper på " att barnet behöver mer resurs. Soc har inget med detta att göra utan pengarna till resurs tas ur skolnämndens budget, tyvärr är den budgeten i många kommuner alldeles för liten! Hos oss är det så att vi varje år får " skatta" barnen enligt en 5 gradig skala där en 1: a är ett barn vi har i " ögonvrån" ( och inga extra pengar går att få för) och en 5: a är ett barn som ständigt måste ha en assistent med sig. Beroende på " siffra" får förskolan/ skolan extra resurser för det barnet för att kunna ge barnet de bästa förutsättningarna. TYVÄRR är det inte så att en 3:a alltid får 1000 kr " extra" och en 5:a alltid får 2000kr utan det finns en pott på säg 10 000kr för 3: orna är det då ett år 5 3:or i kommunen får varje 3: a 2000kr vilket kanske räcker precis för att täcka behoven, men nästa år är de 10 st 3: or ,då finns det inte mer pengar utan istället för att få 2000kr så ska förskolan/ skolan helt plötsligt klara samma behov på halva budgeten! Vi gör ALLT vi kan för att ge alla barn det de behöver men när resurserna inte finns så blir det svår att uppnå målen, vi VILL så mycket men vi räcker inte alltid till vilket leder till frustration både hos oss och hos föräldrarna. Jag ska själv nu sätta mig och planera och leta material som kan stimulera ett barn jag har ansvar för,och skriva en handlingsplan för samma barn, dessutom ska jag planera veckans samlingar som jag ska ha med " min" grupp, med svenska,matte,naturkunskap,osv. Alla detta+ kvällsmöten med arbetslaget ska rymmas inom min vanliga planeringstid på 2 timmar i veckan

• tjoohalia
    violis skrev 2013-10-19 09:35:58 följande:
    Beroende på problematiken runt ert barn så kopplar vi in tex. talpedagog eller specialpedagog, så att de kan ge oss tips och idéer och också ge oss " papper på " att barnet behöver mer resurs. Soc har inget med detta att göra utan pengarna till resurs tas ur skolnämndens budget, tyvärr är den budgeten i många kommuner alldeles för liten! Hos oss är det så att vi varje år får " skatta" barnen enligt en 5 gradig skala där en 1: a är ett barn vi har i " ögonvrån" ( och inga extra pengar går att få för) och en 5: a är ett barn som ständigt måste ha en assistent med sig. Beroende på " siffra" får förskolan/ skolan extra resurser för det barnet för att kunna ge barnet de bästa förutsättningarna. TYVÄRR är det inte så att en 3:a alltid får 1000 kr " extra" och en 5:a alltid får 2000kr utan det finns en pott på säg 10 000kr för 3: orna är det då ett år 5 3:or i kommunen får varje 3: a 2000kr vilket kanske räcker precis för att täcka behoven, men nästa år är de 10 st 3: or ,då finns det inte mer pengar utan istället för att få 2000kr så ska förskolan/ skolan helt plötsligt klara samma behov på halva budgeten! Vi gör ALLT vi kan för att ge alla barn det de behöver men när resurserna inte finns så blir det svår att uppnå målen, vi VILL så mycket men vi räcker inte alltid till vilket leder till frustration både hos oss och hos föräldrarna. Jag ska själv nu sätta mig och planera och leta material som kan stimulera ett barn jag har ansvar för,och skriva en handlingsplan för samma barn, dessutom ska jag planera veckans samlingar som jag ska ha med " min" grupp, med svenska,matte,naturkunskap,osv. Alla detta+ kvällsmöten med arbetslaget ska rymmas inom min vanliga planeringstid på 2 timmar i veckan
    just det här gör att jag tycker det är så fel att mina barn har resurs, iallafall den yngsta
    och vi kommer inte godkänna att de söker nästa termin eftersom de uttryckligen har sagt
    att han egentligen inte behöver någon. äldsta kan jag förstå för han ska träna lite extra
    inför att börja förskoleklass nästa höst.
    men jag tänker på de barn som faktiskt behöver resurs och så måste de kanske dra in på
    det någon annanstans. jag tycker att det räcker att min yngsta har ett habiliteringsteam som
    besöker förskolan ibland (just nu specialpedagog och logoped eftersom han är ikapp grovmotoriskt)

vilken kommun jobbar du i? vi bor i sthlm och det kan hända att budgeten är större här, men jag
    oroar mig ändå för att något annat barn/förskola ska bli utan 
  • violis

Jag jobbar i en av de större kommunerna i västra Götaland

• Mumin80

Med vår dotter så har vi haft en löpande dialog med förskolan om vilken anpassning och vilka resurser som behövs för att dottern ska klara verksamheten. Till hösten började hon på ny avdelning och fick längre tider än förut. Efter ett par veckor så var det tydligt att dottern behövde resurs på heltid,  då dök det upp en. Vi har inte behövt skriva på nåt eller göra nåt annat utan förskolan hr skött allt. 

Som jag dock förstår det så finns det oftast två olika "potter" för resurs. Den ena är att rektorn själv omfördelar personalstyrkan och övriga resurser och sin budget så att resurserna finns där dom behövs. Vilket ju kan innebära t.ex. att barngrupper omorganiseras och att olika grupper har lite olika personaltäthet. Det andra sättet att finansiera en resurs är att ansöka från kommuneens centrala pott för särskilt stöd. 

Vår dotter har precis diagnostiserats med autism, när vi fik resursen var hon fortfarande under utredning.  

• Anonym (Hur?)

Tack för alla era svar! Mitt barn har tidigare för ca 1,5 år sedan gått igenom en utredning inom autismspektrat men fick ingen diagnos. Och utåt sett är han som vilket barn som helst men tack och lov har iaf förskolan nu sett att han faktiskt behöver stöd i bland annat lek och har ett behov av att ha en vuxen i närheten hela tiden. Han är absolut inget "problembarn" och är en väldigt rar och lätt kille att ha och göra med på förskolan men jag antar att de känner behov av extra personal till honom då han kräver mer uppmärksamhet än andra barn på andra sätt. Det är inte på tal om någon ny utredning än iaf även om jag misstänker han kanske får en diagnos senare. För att upptäcka hans svårigheter så måste man känna honom väl annars är han som sagt som vilken kille som helst. Ni som har barn med autism eller utreder era barn för detta, har era barn "krävt" mycket uppmärksamhet? Jag vet inte om förskolan kommer ange några fler skäl då vi inte pratat om det så mycket än.

• Mumin80

Vår dotter (fyller 4 i november) är väldigt utåtriktad. Vilket är bra för att det gör henne mer utåtriktad och kommunikativ. Men det gör henne också utåtagerande. Så utan resurs så stör hon sin omgivning väldigt mycket och det blir också svårt att garantera hennes (och andras) säkerhet. 

• Anonym (Hur?)
    Mumin80 skrev 2013-10-19 19:52:45 följande:
    Vår dotter (fyller 4 i november) är väldigt utåtriktad. Vilket är bra för att det gör henne mer utåtriktad och kommunikativ. Men det gör henne också utåtagerande. Så utan resurs så stör hon sin omgivning väldigt mycket och det blir också svårt att garantera hennes (och andras) säkerhet. 
    Då är dom i samma ålder. Okej, då förstår jag.. Min son är inte ett dugg utåtagerande på förskolan men som sagt pockar på uppmärksamhet hela tiden och sen det här med leken etc. Han är också väldigt utåtriktad och social, pratar i princip non stop men är ändå väldigt tillbakadragen och lite "orolig" av sig. Jag har själv svårt att sätta ord på vad det är som inte stämmer då han känns väldigt social och vill ha kontakt men kanske ibland är lite åt det gränslösa hållet och samtidigt avvaktande och tillbakadragen. Känns ju inte riktigt som det hänger ihop eller vad man ska säga?
  • tjoohalia
    Anonym (Hur?) skrev 2013-10-19 20:17:12 följande:
    Då är dom i samma ålder. Okej, då förstår jag.. Min son är inte ett dugg utåtagerande på förskolan men som sagt pockar på uppmärksamhet hela tiden och sen det här med leken etc. Han är också väldigt utåtriktad och social, pratar i princip non stop men är ändå väldigt tillbakadragen och lite "orolig" av sig. Jag har själv svårt att sätta ord på vad det är som inte stämmer då han känns väldigt social och vill ha kontakt men kanske ibland är lite åt det gränslösa hållet och samtidigt avvaktande och tillbakadragen. Känns ju inte riktigt som det hänger ihop eller vad man ska säga?
    Min son är 5 och håller på å få en autismdiagnos nu. BUP har haft lite svårt att sätta en diagnos eftersom den inte är helt tydlig. Min son är också social och pratar mycket. Han har haft svårt med samspel och har inte
    förstått hur man kommer in i leken utan han "knuffar" sig in i leken genom att exempelvis ta en leksak
    från ett annat barn och börja leka, knuffa till någon för att barnet ska springa runt med honom eller något annat.
    Nu är det här MYCKET bättre och han är inte bufflig eller utåtagerande längre men har andra svårigheter som
    nu verkar göra det möjligt för BUP att sätta en diagnos.
    Men om man ska se till fördomar så är han inte så som JAG har tänkt mig (och tidigare sett) att autistiska barn är utan han är social, kramig och fungerar bättre och bättre.

Så jag förstår vad du menar när du säger att det är svårt att sätta ord på vad det är som inte stämmer.. Samtidigt har man en känsla av att det är något som är annorlunda, iallafall jag.

Lycka till iallafall! :0) 
Svar på tråden Resurs förskola, hur går det till?