Tovor = misskötsel?
Hej
Jag har ett problem, min katt har mycket lång päls, och han gillar inte alls att bli kammad. Tidigare har detta inte varit ett så stort problem, då han inte fått tovor, men nu så har det kommit flera, stora, under en kort tid. Tänker att det kanske har med att vinterpälsen börjar komma. Nu behöver vi verkligen få hjälp med det här, för det är för mycket att borsta ut eller klippa själva. Vi funderar på att höra med närmaste veterinär för att se om de kan hjälpa oss, men vi är jätteoroliga att vi ska uppfattas som vanvårdare. Vi älskar våran katt, och det är ju därför situationen uppstått från början, att vi varit "för snälla" och inte "tvingat" honom till borstning. Nu till min fråga, kan det uppfattas som vanvård med en tovig katt? Är det ett ovanligt problem, så att vi är ensamma i det här, eller är det vanligt?
Anledningen till att jag lägger tråden oftopic i känsliga rummet, är för att få vara anonym, i och med att jag är rädd att uppfattas som just elak mot min katt.
Finns det några tips, om vi får hjälp den här gången, att upprätthålla en fin päls utan tovor, på en katt med lång, jobbig päls, som hatar att borstas?