• Anonym (Orolig kattägare)

Tovor = misskötsel?

Hej
    Jag har ett problem, min katt har mycket lång päls, och han gillar inte alls att bli kammad. Tidigare har detta inte varit ett så stort problem, då han inte fått tovor, men nu så har det kommit flera, stora, under en kort tid. Tänker att det kanske har med att vinterpälsen börjar komma. Nu behöver vi verkligen få hjälp med det här, för det är för mycket att borsta ut eller klippa själva. Vi funderar på att höra med närmaste veterinär för att se om de kan hjälpa oss, men vi är jätteoroliga att vi ska uppfattas som vanvårdare. Vi älskar våran katt, och det är ju därför situationen uppstått från början, att vi varit "för snälla" och inte "tvingat" honom till borstning. Nu till min fråga, kan det uppfattas som vanvård med en tovig katt? Är det ett ovanligt problem, så att vi är ensamma i det här, eller är det vanligt?

Anledningen till att jag lägger tråden oftopic i känsliga rummet, är för att få vara anonym, i och med att jag är rädd att uppfattas som just elak mot min katt.

Finns det några tips, om vi får hjälp den här gången, att upprätthålla en fin päls utan tovor, på en katt med lång, jobbig päls, som hatar att borstas?

• Svar på tråden Tovor = misskötsel?
  • Whitetrash86

Jag vet inte om det ses som vanvård eller ej, Men jag tycker att det är det eftersom det kan göra mycket ont på djuret att ha tovor så drar i håret och blir tunga.

Det bästa är att låta en groomer ta hand om katten. Det kanske kostar lite.. beroende på vart ni går, men då får katten det den behöver om ni själva inte kan. 

• Phobias

Det tror jag verkligen inte att det kan uppfattas som vanvård om du söker vetrinär! Tvärtom är det positivt att engagera sig nog att söka hjälp.

• auapower

Nej det är såklart att katter blir toviga! Vissa mer vissa mindre, det ser väl inte vanvårdat ut förrän hela katten är en hel tova, har rinnande ögon och ser allmänt risig ut tycker jag väl. 
    Vi hade en perserkatt som bestämde sig för att vara ute när jag var liten, han fick väl 5-10 tovor per dag, och det var omöjligt att reda ut dem! Och så klart blev det värre när vinterpälsen kom/släppte!
    Har du testat en furminator? Våra katter (korthåriga bondisar) hatar att bli borstade! Men furminatorn fungerar, den masserar huden samtidigt och får bort all död päls som skapar tovor och som gör att de fäller.

Min väns katt blir rakad två gånger om året, det går inte att upprätthålla en fin päls på henne, så hon måste rakas till hösten och sommaren, hon ser lite rolig ut, men pälsen blir fin när den växer ut Glad 

Annars kan du ju kolla på någon djurbutik vad de har där, det finns ju kattgodis på ica som ger finare päls, vet dock inte om det fungerar, jag ger mina äggula någon gång i veckan, ger fin glans och borde kanske också ge mindre tovor då pälsen blir glattare? Men i alla fall, djurbutiker som t.ex Arkens Zoo eller liknande kanske har något schampoo eller balsam som man kan använda för att minska tovorna? 

jag bloggar om livet som nybliven mamma; auapower.wordpress.com
  • Anonym (n)

Vadå för mycket att klippa bort själv? Var inte det bara några st?

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-10-18 21:53:03 följande:
    Jag vet inte om det ses som vanvård eller ej, Men jag tycker att det är det eftersom det kan göra mycket ont på djuret att ha tovor så drar i håret och blir tunga.

Det bästa är att låta en groomer ta hand om katten. Det kanske kostar lite.. beroende på vart ni går, men då får katten det den behöver om ni själva inte kan. 
    Nu menar jag alltså om man låter det vara i hopp om att det försvinner efter vinter typ.. om ni söker hjälp för det direkt så är det lugnt.
  • SegaMorsa

Vår långhåriga katt HATAR (och jag kan inte understryka order hatar mer än vad det går!) att bli borstad, vi har försökt med det, vi har använd kam, borste, sax. Ja till och med rakapparat för att få bort det.
    Säg bara till veterinären att katten verkligen hatar det och ni har inte velat göra illa den när ni borstar den och vill ha råd.
    De flesta veterinärerna ser ifall det är personer som vanvårdar sina djur eller ägare som varit lite väl "mesiga" ;)
    Annars får ni se till att verkligen ligga i att klippa/raka/borsta katten och vara beredda på att vara sönderklösta ett tag ;) 

• AlexO

Om katten har bra allmäntillstånd, är bra i hullet (inte för smal inte för fet) och hel i övrigt kommer de bara se det som kattägare som vart lite för snälla och inte velat tvinga katten att bli borstad. Det är jättevanligt med tovor! 
    Klipp inte själv med sax, läste just u ett annat forum där en kille råkade klippa av skinnet.. kommer du efter DET till vetrinären kan de nog höjja ett ögonbryn 

• Anonym (Orolig kattägare)

Men det är ju därför vi vill få bort det, och inte låta honom gå med det och få ont. Alla har liksom kommit pang på en gång, och vi vill få bort det direkt just för att han inte ska ha det jobbigt. "Groomers" verkar det inte finnas några där vi bor, rätt litet ställe, men vi har fått tips om att veterinären klipper/rakar bort.

Vi skiter faktiskt i kostnaden, det är värt det för att få honom tovfri.

• AlexO

Kan tippsa om att sen när ni borstar honom använda spraybalsam för djur och borsta varje dag, kommer ändå bli några tovor dock ;)
    Min mamma hade långhårig katt :)

Svar på tråden Tovor = misskötsel?