• lelle75

Hur många ägg fick era äggdonatorer?

Hej på er alla som har gjort äggdonation!!! Undrar hur många ägg era donatorer har fått?

Ange gärna ålder på era donatorer också så att man kan se om det är ngn skillnad.

Tror ni att det har ngn betydelse för hur många ägg en donator producerar, är chansen till graviditet större ju mer ägg hon producerar? Eller blir kanske kvalitén på äggen bättre om hon producerar färre ägg, ngn som vet?

• Svar på tråden Hur många ägg fick era äggdonatorer?
  • Löparnörden

Vår donator som var 33 ( dvs åt det äldre hållet) år fick ut 22 ägg så vi fick 11 av dem. Så många ägg brukar ju tyda på att äggen är av lite sämre kvalitet. Av dessa fortsatte endast 3 ägg att utvecklas. De utvecklades långsamt och när vi skulle göra återföringen efter 2 dagar hade de precis blivit 4 celliga. Läkaren valde ut det bästa av dem och de övriga gick inte att frysa utan fick kasseras. Resultatet är vår idag 8 veckors dotter. Så trots att äggen inte var av optimal kvalitet gick det vägen och det behövs ju bara ett guldägg.

• TyckOmMig

Min donator var 28 år och fick 32 ägg i slutändan då det var dags för ET hade vi 15 ägg som var tillräckligt bra för att kunna användas/frysas och av dom satte jag in två - ett 8-celligt och ett 10-celligt som nu är resultatet av två tvillingflickor jag bär på i v 31.Kvar finns alltså 13 ägg i frysen!Vi hade otroligt bra utdelning och tur!

• annaba

Vår donator första gången var 28 och fick ut 10 ägg, varav 9 var av sån kvalitet att de kunde befruktas. Enbart 7 delade sig efter befruktning, 3 ägg föll bort under de tre första dagarna då de visade tecken på kraftiga kromosomavvikelser.

På dag 3 då återföring gjordes återstod fyra, ett 8-celligt och ett 13-celligt som återfördes; samt två 6-celliga som inte bedömdes ha tillräcklig kvalitet för att frysas då de utvecklats långsammare än förväntat. Av de två som återfördes fäste ett som dock blev ett MA, konstaterat i vecka 10 och där det slutat utvecklas redan i vecka 6. Troligen kom aldrig hjärtaktiviteten igång som den skulle. 

Den här gången har vi en donator som är 23, återkommer med resultat då vi ser hur det går någon gång i mitten/slutet av november. 

• lelle75

Tack för era svar! Vår donator fick bara 5 st, varav 3 befruktades.. hon var 21 år, tycker att det verkar vara så vansinnigt lite, kan detta verkligen stämma. Och de gjorde bara ett ultraljud på henne, räcker det verkligen? Ngn som vet?

Usch vad många det verkar vara som faller bort, och vi som odlar blastocyster, det gäller verkligen att ha tur om det ska bli ngt.

Lycka till Annaba, återkom gärna med hur många ni fick. 

Finns det ngn mer som vill svara så blir jag superglad! 

• Betula74

Min donator, (vet inte hur gammal lät kliniken välja) fick ut 24 ägg, 9 utvecklades fint med toppenvärden, 7 bor i frysen o 2 blev det tyvärr ingen graviditet av.

• Mumin74

Min första donator fick ut 20 ägg varav 14 blev befruktade, 10 var av så bra kvalité att de gick att frysa. 1 färskt till mig. Jag gjorde 1ET o 2 FET alla tre misslyckades, ett FET blev ett tidigt missfall. Vid första upptiningen fick de tina upp 6 av 10 embryon då 4 inte hade klarat nedfrysningen vilket var en stor besvikelse. Jag har fört tillbaka 1 embryo varje gång förutom sista FET då båda embryona överlevde upptiningen. Min andra donator gav 42 ägg varav 18 blev befruktade, 11 frystes ner och ett färskt tillbaka till mig. Testdag i slutet av oktober. Jag har ingen ålder på mina donatorer, båda donationerna är gjorda i Tammerfors. Det verkar ju inte finnas något bra svar på om det kommer lyckas eller inte utan jag tror att det är mycket tur. Sedan har vi tyckt att det varit skönt med embryon i frysen, men det har ju tyvärr inte hjälpt då upptiningen gått mindre bra.

• lelle75

Tack Betula och Munin för era svar, verkar som om att alla har fått ganska många ägg.

5 ägg som vi endast fick verkar skumt, kanske tog de några från oss för att ge till ngn annan.. hur kan man vara säker på detta, det går ju inte att bevisa..

Munin, fick mig en tankeställare, trots att ni fick så många ägg så är det ingen garanti för barn ändå.. men som du skriver, det hade varit skönt att ha några i frysen för att slippa göra om hela processen igen..

Finns det fler som vill svara så blir jag oerhört glad, skulle vara kul att höra om ngn har fått få ägg och blivit gravid ändå.. 

• thanisa

Kan ju svara åt andra hållet då det var jag som var donatorn till min syster. Kliniken såg att 10-15 ägg var det antal de helst ville hålla sig emellan. Från mig fick de ut 13 ägg som alla befruktades och ett nu är min systerdotter. De andra 12 äggen utvecklades mycket bra och ligger nu nedfrysta. Vet inte om det är ovanligt att alla utvecklas bra och befruktas och att de faktiskt går att frysa alla som inte sattes in. Min syster är dock nöjd och det fungerade ju med det första embryot så som det verkar nu kommer inte de i frysen att behövas. Jag var 34 år när jag donerade.

• thanisa

Kanske ska tillägga att det gjordes 4 ultraljud innan äggplock. FÖrst ett under sprayningen för att se att det såg bra ut, sen ett när jag tagit sprutor några dagar. Sen ytterligare ett på dag 9 när det beslutades när äggplock skulle bli och så i samband med äggplock. Vid besöken togs också blodprov och när jag börjat spruta och varit på besök så ledde det varje gång till minskad dos och på cykeldag 9 till minsta möjliga dos för att det inte skulle växa för mycket.

• annaba
    Thanisa har en poäng i det hon skriver, och det är också något som jag sett nämnas på ett flertal engelsk-talande siter.

För hård stimulering av donatorn ger visserligen många ägg tillbaka vid äggplock, men påverkar ofta kvaliteten så att den blir sämre. Det är dessutom inte nyttigt för donatorn att stimuleras för hårt, risken för hyperstimulering ökar kraftigt, ett tillstånd som är potentiellt farligt för kvinnan.

10-15 ägg brukar man ofta säga som en bra riktlinje för att man hållit en bra balans i stimuleringen eftersom det ger tillräckligt antal för att oftast garantera befruktade ägg som utvecklats tillräckligt för återföring, men utan att nämnvärt påverka kvaliteten hos de ägg man får. 
Svar på tråden Hur många ägg fick era äggdonatorer?