• Millenium

Pallitiv vid livets slutskede...

Vet inte direkt om jag lade detta i rätt forum.
    Men undrar bara en sak och detta är väl mest till er som jobbar inom vården och har varit med om att sitta vak hos någon, vad tycker ni är ok att göra och vad tycker ni inte är ok att göra när man sitter vak hos en människa?

Ex läsa en bok eller tidning?

Trycka på mobilen utan ljud på förstår?

Prata lågt med nån annan som kanske även sitter med?

Ha en liten lampa tänd?

Vore bara kul att höra vad ni andra där ute anser är ok att inte göra och inte ok att göra när man sitter vak.

TACK PÅ FÖRHAND

• Svar på tråden Pallitiv vid livets slutskede...
  • Elaifiknow

Vad säger din chef är OK?

• Millenium

Tänkte säga det när jag ser vad nu här ute anser är ok att göra?

Jag har inte suttit vak men några arbets kamrater till mig.

• duntoss

Vi hade alltid ljus tända o en svag fönsterlampa. Inga tidningar, absolut ingen mobil eller så. Vi höll alltid handen o smekte försiktigt handryggen eller annan kontakt. En del hade önskat sig svag musik enligt anhöriga o då spelades nått vackert i bakgrunden. Vaken kan bli långa o vi hade Max fyra timmar per person.

• Litet My

Jag sitter en del, tyvärr får vi inte in extra personal om någon är palliativ, eftersom jag är på ett kortidsboende med 14 platser så kan jag öht inte sitta därinne hos den döende hela tiden (sjukt men så fungerar det) ibland kan jag knappt vara där. Jag tycker man får bedöma utefter situation, senast jag satt hos någon var det en person som tydligt visade att denne var rädd men inte heller ville ha någon kontakt utan min närvaro gjorde **** mer orolig, så det bästa jag kunde göra var att sitta en bit bort, med en bok (processen tog 8 timmar sammanlagt), personen hade inga anhöriga.

Finns det anhöriga där vilket det oftast gör så brukar de uppta mesta tiden och brukar bestämma hur de vill ha det, eller så får man jobba på att ta hand om dem och tillsammans komma på hur de vill ha det.

Nu ang boken blir det lite skillnad på nattpersonal och dagpersonal, men jag kan tycka att på natten om det tar tid så går det i princip inte att sitta och hålla handen nonstop 10 timmar jämfört med hur de gör på dagen där de kan turas om.

Svar på tråden Pallitiv vid livets slutskede...