När börjar barn äta mat?
Visst är det väl vid tre/fyra månader? Puréer, gröt, välling och sånt....
Visst är det väl vid tre/fyra månader? Puréer, gröt, välling och sånt....
man ska börja med smakportioner när dom är 4-6 månader gamla
Oj, nu kommer du att få många svar och förhållningsorder!
Så som JAG har lärt mig så kan man börja med smakisar och gröt osv vid fyra månader.
Börja försiktigt och om det inte finns något intresse hos barnet så vänta någon vecka och prova igen.
Välling finns från sex månader, förresten.
oki. tack för svar
Såsom de svenska rekommendationerna ser ut idag så ska man börja vid 6 månader med smakportioner. Men rekommendationer är inga lagar och det bästa är att utgå från barnet eftersom det kan skilja ganska mycket i ålder på när barnet är redo.
Om man väljer att följa barnet så kan man börja när man ser dessa tecken:
ökat intresse för mat när andra äter
kan sitta och balansera huvudet
tungreflexen trycker inte ut maten
kan sträcka sig efter mat själv
Du kan se att barnet har ett ökat intresse för mat när han eller hon ser ut att säga "jag vill också ha" när du för något till din mun och att barnets ögon följer din gaffel från din tallrik till din mun. Eller om barnet sitter i någons knä och själv sträcker sig och tar en bit från tallriken.
Det finns även olika sätt att introducera fast föda, man behöver inte ge "smakisar" med tesked...
Olika sätt att ge smakprov
Ett sätt är att ha barnet hos sig under familjemåltiderna och låta barnet smaka lite från det resten av familjen äter. Tänk dock på att små barn ska undvika salt och starka kryddor.
Ett annat sätt är att ge en tesked av en viss föda under en period, för att sedan börja med nästa föda t ex potatis första veckan, ärtor andra veckan, osv.
Informationen är hämtad från: www.amningshjalpen.se/radgivning/smakprov.htm
Du kan börja med smakisar.. såsom gröt och potatis smakisar t e x vid 4 månader..
Du märker själv när ditt barn "visar intresse" då kanske du kan testa och se.. du känner själv när du vill och är redo för att börja med det..
Annars så är rekommendationerna mellan 4-6 månader!! helst så vill man väl att man ska amma/ge på flaska fram till 6 månader.. men som sagt du gör precis somn du själv känner och tycker... lyssna inte på alla andra!!
Lycka till!!
De gamla rekommendationerna var 4-6 månader. De nya är enbart från 6 månader.
Vad jag har läst mig till så är de rekommendationer som finns att man skall vid/efter 4 månaders ålder introducera nya smaker. T ex puré av potatis majs eller gröt. Det är ingen fara ifall barnet ej tar sked, då är det bara att försöka senare. Om inte det går kan man ge t ex morotsjuice på flaska istället för att se ifall det fungerar. Ifall barnet ej tar sked och stenvägrar vid senare försök också kan man ge fruktpuré istället. En av anledningarna till att man börjar ge smakisar lite tidigare är, tror jag, att det kan bli svårt att få bebisen att acceptera nya smaker senare och att det kan bli svårare att få bebisen att ta sked.
min lille börja med min mat när han var 3 månader =)
Lillan: ja det där med att introducera vid 4 månaders är väl ganska så "bra" det är ju dom dä som nyfiknast och dom "visar" ju ofast om dom är intresserad.. provar man och ge dom, och vill dom inte ha så testar man ju senare precis som jag har gjort..
Provade att ge Liam smakisar precis efter han blev 4 månader.. av den anledning att han tittade så när vi åt och tog tag i besticken om han satt i mitt knä och åt
provade olika smaker.. men han var inte särkilt intresserad.. så nu har inte ätit på 2 veckor..
får vänta lite och testa sen igen
när han satt i mitt knä och jag åt ska det står
och det var inte det enda felskrivet jag hade skrivet såg jag.. ja,ja hoppas det är läsligt ändå!!
Ok, jag gör ett nytt försök.
Eftersom de flesta barns tarmsystem är redo för fast föda vid 6 månaders ålder så ligger rekommendationen där. De flesta barn är inte redo vid 4 månader och vid tre månader är det faktiskt alldeles för tidigt!
Om man ammar är det av stor vikt att inte börja laborera med en massa främmande substanser i barnets tarmsystem då dessa täpper till och försvårar för barnet att ta upp näringsämnena från bröstmjölken.
Det är alltså inte för att vara taskig jag skriver det här utan för att det faktiskt kan göra skada att ge smakisar för tidigt och då vill jag att du ska kunna väga in den informationen när du tar beslutet att börja.
Jag lobbar ändå för att barnet själv ska få stoppa maten i munnen när det är redo, det måste ju ändå vara det bästa!
Det så kallade "smakfönstret" som sägs öppna sig vid 4 månader finns det faktiskt inga vetenskapliga belägg för och barnet kommer garanterat att börja äta även om man väntar till 6 månader.
Vi började ge Athena smakisar då hon var 5 månader och hon älskade verkligen att äta
Hon var inte speciellt intreserad av att äta från bröstet och vägrade ta flaskan.
atopia: men vad är det som säger det då? att det inte skull vara "redo" för mat vig 4-5 månader i stället för 6 månader??
och att det inte skulle ta upp näringen från bröstmjölken VA???
det låter lite konstigt i mina öron..faktiskt!!
jag har testat ge Liam mat kanske en 7-8 ggr och han är inte intresserad.. men då har jag ialla fall testat.. nu ammar jag bara han..
och tänker vänta ett tag till.. sen om det är när han är 5,5 ½ månad eller 6 månader tror inte jag har så jätte stor betydelse!!
Min mamma gav mig smakisar när jag var 3 ½ månad och jag har då inte tagit någon skada av det???
MariaF: vad kul att hon tyckte om det.. Min Liam var inte så intresserad av de
Om ni vill läsa någorlunda lättförståelig engelska så står det här om varför det är bra att fördröja introduktionen av fast föda.
www.kellymom.com/nutrition/solids/delay-solids.html
Läste din länk Atopia. Ser att de skriver att det är samma som gäller för ersättningsätare. Men de flesta skälen att vänta är ju meningslösa om man ger ersättning istället för bröstmjölk.
atopia: ok.. har läst.. men jag gör ändå vad som känns bäst.. har slutat lyssna på "allvetare" för längesen.. (och nu menar jag inte dig)
Mina killar har mognat sent, mellankillen fick upp intresset när han var 8 månader men åt inte "på riktigt" förrän han var 10 månader. Yngste grabben är nu snart 8 måander och har precis börjat (han har smakat mat i ett par veckor) och nu går det fort. Han äter nu vid alla mål som vi andra äter och han blir skitsur om han inte får tärnad potatis, ärtor, makaroner, broccoli, morötter och sånt som vi äter
Då skriker han ilsket och viftar frenetiskt med armarna. Häromdagen åt vi nåt som inte var så lämpligt för honom så jag försökte ge honom av en barnmatsburk som jag köpt på skoj för att se vad han tyckte. Den gubben gick inte, han skrek och stirrade på brorsans mat *s* När han fick en liten bit (det var eg för salt, fläskpannkaka med bacon) så blev han sååååå nöjd och satt och sög på den. Dom är roliga de små liven.
Pallas: hehe.. ja visst är dom de