• enlitenbitkaka

2år mellan - sykonvagn?

Vi väntar barn i mars/april -14 och då kommer storasyster vara ganska exakt 2år (26/3). Vi brukar gå eller cykla till förskolan men med en bebis lär det mest bli gång och vi har hund så båda barnen måste ut flera gånger om dagen med hunden. Frågan är då om det räcker med ståbräda till en tvååring eller om vi behöver syskonvagn?

Hade siktat in mig på en Donkey men jag kan inte tänka mig att ha kvar den som singelvagn sen så då känns det bortkastat. Funderar på att köpa en Mountain buggy Duet att ha för de gånger vi är ute med båda på långturer eller när storasyster är trött och sen en vanlig duovagn att ha med ståbräda, typ Brio Go.

Hur har ni andra gjort?

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Svar på tråden 2år mellan - sykonvagn?
  • Jacqueline

Det skiljer ganska exakt 2år mellan mina tjejer och vi skadade syskonvagn som dessvärre inte blev använd ,fick köpa en "vanlig" vagn och hade istället ståbräda till storasyster dom få gånger hon kände att hon inte ville/orkade gå själv.

• enlitenbitkaka
    Jacqueline skrev 2013-10-19 14:29:44 följande:
    Det skiljer ganska exakt 2år mellan mina tjejer och vi skadade syskonvagn som dessvärre inte blev använd ,fick köpa en "vanlig" vagn och hade istället ståbräda till storasyster dom få gånger hon kände att hon inte ville/orkade gå själv.

Tack för svaret!
    Skulle du säga att ni går relativt lite eller lite mer? Vi använder vagnen iaf 3-4 ggr/dag, vet inte om det är normalt eller lite :) Bo inne i stan just nu så det är ju en del bilar och vägar som ska korsas och just nu känns ju vår 1,5 åring såååå pluttig men det är ju fem månader kvar iaf...
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • enlitenbitkaka

Har funderat på att köpa en riktigt billig begagnad syskonvagn men då går de inte genom alla dörrar vi behöver komma igenom för att ta oss ut och de får inte plats i hallen....

• emsapemsa

Vi går i samma tankar som du ts! Vår pojk kommer vara 2 år och 4 månader när bebis kommer. Vi har också hund och går mycket nu, min sambo jobbar kväll varannan vecka och då kommer jag vara själv med barn och hund. Det är ju så svårt att veta om storebror kommer vilja stå på bräda varje dag? Vi har faktiskt funderat på precis samma vagnar som du! Men Bugaboon är dyr och det känns som sagt onödigt om man inte kommer använda syskonvagn så mycket. Vi sålde våran duovagn och kommer behöva köpa ny vagn i vilket fall.. Men jag funderar på om vi ska köpa en vanlig duovagn med ståbräda först, och märker man att en syskonvagn behövs så letar vi efter en begagnad Mountain Buggy då :)

• emsapemsa
    enlitenbitkaka skrev 2013-10-19 14:35:17 följande:
    Har funderat på att köpa en riktigt billig begagnad syskonvagn men då går de inte genom alla dörrar vi behöver komma igenom för att ta oss ut och de får inte plats i hallen....

Samma sak här.. :)
  • Jacqueline
    enlitenbitkaka skrev 2013-10-19 14:34:34 följande:

Tack för svaret!
    Skulle du säga att ni går relativt lite eller lite mer? Vi använder vagnen iaf 3-4 ggr/dag, vet inte om det är normalt eller lite :) Bo inne i stan just nu så det är ju en del bilar och vägar som ska korsas och just nu känns ju vår 1,5 åring såååå pluttig men det är ju fem månader kvar iaf...
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ? Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
    Vi var väldigt aktiva då och är fortfarande (nu är barnen större) då jag inte har körkort ,tycker det har fungerat väldigt bra men samtidigt är och var min stora tös väldigt energisk och pigg och hade inte nåt speciellt behov av att åka vagn hehe
  • enlitenbitkaka
    Jacqueline skrev 2013-10-19 14:39:16 följande:
    Vi var väldigt aktiva då och är fortfarande (nu är barnen större) då jag inte har körkort ,tycker det har fungerat väldigt bra men samtidigt är och var min stora tös väldigt energisk och pigg och hade inte nåt speciellt behov av att åka vagn hehe

Haha en sån tös har vi också och det är lite därför jag tvekar på om hon kommer fixa ståbräda :P
  • Spartacus

för MIN del hade jag aldrig fixat det utan syskonvagn! saker som att handla och gå på stan osv. en 2-åring blir ju så trött att han/hon vill vila ibland, speciellt sommartid vid hög värme...

tänker t om köpa syskonvagn nu fastän det blir nästan 4 år mellan de yngsta, för jag vill helt enkelt kunna ha en mysig tur även när jag åker iväg själv och 4-åringen råkar vara på dåligt humör/trött... blir för tungt att bära en 4-åring, förmodligen ha en 6-åring på ståbräda (jadå, 6-åringar vill inte heller alltid gå och blir också trötta i växande ben) och en spädis i vagn.

det beror nog både på vad man själv har förväntningar på barn/vagn/sig själv och sen hur barnen är som personer och i kroppen också.

kan verkligen rekommendera brios duette som alla dagis har när bebis lärt sig sitta! den har fullt liggläge dessutom, så går ju ställa en mjuklift i den med.... mina barn har legat jättemysigt tillsammans i den och den är rejäl och kan klättras på och rymmas 5 barn om så krävs

utöver den så tittar jag idag på en urban jungle duo där man kan ha en liggkorg bredvid sittplats så bebisen får det lite mer ordentligt, den är lite dyrare men ok beggat.             

• Spartacus

brio duetten är smalare än andra syskonvagnar och funkar skitbra i lägenhet, därför köpte vi den då vi bodde i stan glömde skriva det...

• enlitenbitkaka

Så kan man ju också göra...hmm många alternativ :)
    Här där vi bor dyker den typ av vagn sällan upp på Blocket så då lutar det snarare åt att beställa Duet från Holland/England och köpa duovagnen begagnad.
    Vi har vår duovagn kvar men det är en vanlig UJ och jag vill inte ha bebisen framåt på heltid sen. Sen har vi ju en Baby jogger sulky till storasyster också så vi kan ju alltid ha två vagnar med om vi ska iväg hela familjen...

emsapemsa skrev 2013-10-19 14:37:51 följande:
    Vi går i samma tankar som du ts! Vår pojk kommer vara 2 år och 4 månader när bebis kommer. Vi har också hund och går mycket nu, min sambo jobbar kväll varannan vecka och då kommer jag vara själv med barn och hund. Det är ju så svårt att veta om storebror kommer vilja stå på bräda varje dag? Vi har faktiskt funderat på precis samma vagnar som du! Men Bugaboon är dyr och det känns som sagt onödigt om man inte kommer använda syskonvagn så mycket. Vi sålde våran duovagn och kommer behöva köpa ny vagn i vilket fall.. Men jag funderar på om vi ska köpa en vanlig duovagn med ståbräda först, och märker man att en syskonvagn behövs så letar vi efter en begagnad Mountain Buggy då :)

Svar på tråden 2år mellan - sykonvagn?