• Anonym (hjälp!)

oroa av mej

Fuuuck hjälp!

Snälla någon lugna mej.

Har mått helkasst sista veckan. I måndags  braka jag ihop på jobbet. Hjärtklappaning, yrsel osv o fick åka hem. Har tänkt stress och tillomed varit till doktorn o kollat hjärtat men allt var bra. Hela tiden haft ett svagt illamående och känt igen känslan som när jag hade högt blodtryck när jag väntade dottern. Idag precis slut fast jag sovit så slog det mej som en bomb, skit, tänk om jag är gravid!!! Haft mens ganska nyligen men den var inte som vanligt, mindre o kortare.

Är jag det så blir det INTE kul, dejtar en kille som är steriliserad :( Bara dejtar, inget förhållande mao inga löften o jag har väl slarvat lite med en sommarflirt ända sen i juli. Sommarflirten är UNG och inget pappaämne alls. Jag som alltid sagt att jag inte skulle kunna göra abort inser ju att det skulle vara det enda rätta, faaan! Vill satsa på dejten men nu känns det ju lagom seriöst om jag blivit gravid med någon annan.... Har hela tiden ett svagt illamående, rusande hjärta, trött o kissnödig.

Är helt grön på detta, till vilken vecka kan man göra abort? Hur går det till osv? OM jag är gravid borde jag vara runt vecka 7-8        

• Svar på tråden oroa av mej
  • Anonym (hej)

Man får göra abort fram till vecka 18 i Sverige. Men om du är säker på att du vill göra abort så skulle jag säga att ju tidigare desto bättre. Ju längre fram i graviditeten man är desto jobbigare blir det.
    Jag ska själv göra abort på måndag, är i vecka 14, det känns verkligen inte kul...
    Man kan göra en medicinsk abort och då får man först ta en tablett som ska avsluta graviditeten och sen två dagar senare får man komma in och ta ytterligare tabletter som gör att man får sammandragningar och stöter ut embryot. Fram till vecka 12 (tror jag) kan man göra kirurgisk abort också. Vet inte lika mycket om den, jag tror att man går in och skrapar. När man är så sent som jag är gör man något som kallas för "2-stegsmetoden" vilket är typ som en medicinsk abort men med starkare mediciner.
    Om du väljer att göra en medicinsk abort så vill jag bara råda dig om att du ser till att du går på efterkontroll efter 2-3 veckor. Jag gjorde inte min efterkontroll förrän efter 5 veckor och då visade det sig att jag fortfarande var gravid, därav att jag måste göra abort igen... Ingenting du behöver oroa dig för, är tydligen ganska ovanligt men det är inte så kul att gå igenom...
    Men först och främst kanske du ska göra ett graviditetstest? 

Svar på tråden oroa av mej