• syss

Vetekuddar

Jag funderar på att köpa en vetekudde.. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är de bra, olika märken, priser etc.

Vad använder ni dem till? Mitt största användningsområde just nu är att blodet kokar i mina fötter på kvällarna så jag skulle vilja ha en kall kudde att lägga fosingarna på när jag ska sova. Opraktiskt med en hink med kallvatten i sängen (funkar bra om man sitter framför tv:n dock).

Sen tänker jag mig att den kan vara skön att ha om man går hemma och vankar innan förlossningen (då varm istället).

Vad tror ni är det en bra investering? Är ni nöjda? Var har ni handlat era?

• Svar på tråden Vetekuddar
  • Champagne

Gå in på www.inreda.com och kolla under "REA" till vänster i menyn. Scrolla ner tills du hittar "Foot Soother". Jag funderar på att beställa ett par sådan "skor"... de verkar väldigt sköna om man lider av varma fötter.

• syss

Tack för tipset.

Efterlyser dock fler åsikter kring vetekuddarna som jag tror är mer flexibla än tofflorna (kan man ha på magen, ryggen etc).

• Mollan

De är kanon! Både som varma och kalla. Jag har fått två som min mamma har sytt. Hon köpte vetekorn i mataffären och sydde en påsa av rejält tyg som hon fyllde med kornen. Hon sydde även lite "ränder" i den så att kornen inte skulle falla åt ena sidan hela tiden.

Att köpa dem? Finns säkert i hälsokostafären!

• syss

Ska nog ge mig iväg till hälsokosten och leta, orkar nog inte sy själv tror jag..

• bubbelmaja

vi har både en köpt och en som mamma gjort själv. Jag använder dem på magen när jag har mensvärk och på nacken när jag är spänd. Dessutom är det gott att ha på vintern att stoppa under filten eller täcket för att snabbt bli varm.

• Griiisen

Jag älskar min vetekudde!
    Lägger den i micron (tid beroende på hur varm jag vill ha den) och sen använder jag den till min onda mage eller spända/ömma muskler i tex axlar/nacke/rygg.

Kan tyvärr inga märken - köpte min i ett stånd på en festival av några som gör såna. På julen finns det ett sånt på Liseberg. De har till och med speciella för fötterna.

• Vombell

Vetekudde är toppen. De hade en på förlossningen som de värme och tryckte mot rumpan- jätteskönt. Kan varmt rekommenderas

• LindaTosa

Har inte använt min än, men köpte iallafall min på Claes Ohlson. Det är nog en bra investering. Säkert skön att ha vid vanlig mensvärk oxå, eller kall mot typ en sträckning eller om man slagit sej eller så.

• Peppci

Jag gör mina egna. Så får man den formen man behöver. Heltvete från Granngården Sköna att ha i frysen nu i värmen.

• Aros

Köpte min vetekudde på hälsokostbutiken för drygt 4 år sedan, den funkar fortfarande kanonbra. Nog ett av mina bästa köp någonsin. Har använt den när jag har haft menssmärtor och planerar att använda den när värkarna sätter igång. Sambon använder den ofta till sin onda rygg. Tycker den ger mer smärtlindring än vad ipren har gett vid mensvärk så jag hoppas den ska funka bra vid förlossningen också.

Kan annars rekommendera svala fotbad med fotsalt på kvällarna. Underbart skönt.

• syss

Tack för alla svar. Det svala fotbaden kör jag som sagt redan (iskalla faktiskt) men jag tycker att så fort jag lyft upp fötterna så börjar blodet puttra i dem igen . Tror jag tar och köper en vetekudde så kanske jag får inspiration att sy någon till sedan.

Svar på tråden Vetekuddar