• Anonym ((O)Världsvan)

Tack för senast

Om  man frågar Magdalena Ribbing så ska man alltid höra av sig och tacka för senast men är det så folk gör?
    Antag att fem ytligt bekanta bjuds hem till en utav dem för lite dricka och enklare tilltugg ett par timmar. De träffas inte igen på ungefär en månad, då hos någon annan under liknande omständigheter.
    Skulle ni ha mailat värden och tackat för senast dagen efter? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-19 22:31
    Vi är mellan 25-30 år gamla akademiker i storstad.

• Svar på tråden Tack för senast
  • Anonym (Hm)

Jag brukar tacka för senast om jag blivit bjuden på middag.

• Anonym (god ton)

Jag hade tackat för senast genom fb, mail eller sms.

• Anonym (Maria)

Jag slänger alltid iväg ett sms dagen/dagarna efter tillställningen. Så gör vi i min umgängeskrets.

• Anonym (för artig)

Jag är sådan som brukar anses vara för artig o korrekt av mig i många sammanhang. Men jag tycker det är rent hyfs och brukar därför vara mån om att skicka tack-kort om någon uppvaktat mig på min examensdag eller födelsedag etc, har jag fått julklapp så skickar jag tackkort osv. Är även mån om att komma ihåg andras födelsedagar och då skickar jag inte sms utan ett riktigt gratulationskort med posten. När grannen hjälpte mig få igång bilen (hade klantat mig och glömt lysena på så att batteriet dött) så köpte jag förstås en chokladask och ett tackkort. Vill att andra människor ska känna sig uppskattade o uppmärksammande. Tackar alltid för senast om någon bjudit på middag etc.

Har fått en del kommentarer om det, i stil med "du får mig att känna mig oartig", "det är onödigt att skicka grattiskort då man kan sms:a", "varför lägga massa tid på att vara artig när ingen annan gör det?". Men visst, det ligger någonting i sådana kommenterar, folk är inte vidare artiga av sig i största allmänhet eftersom det anses vara för ansträngande. Jag får själv aldrig fått ett gratulationskort på födelsedagen, oftast inte ens sms och jag har aldrig någonsin fått ett tack-kort av någon. Har märkt att många försöker urskuldra sig med ett "jag har bestämt att aldrig mer skicka julkort /gratulationskort till någon, det tar sådan tid" så där i förbifarten för att förklara varför de aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att skicka ett kort tillbaka. Men jag skickar ju inte tackkort eller gratulationskort i syfte att få ett kort tillbaka. Visst hade det varit trevligt, men det är knappast någonting jag kräver i gengäld.

Många gånger har jag övervägt att försöka sluta vara artig. Jag får folk att känna sig oartiga, otacksamma och för lata för att engagera sig för att visa uppskattning. Jag gör med andra ord att folk känner sig dåliga och att de får dåligt samvete. Det är ju inte den effekten jag vill uppnå... jag vill ju att andra människor ska känna sig uppskattade och att de ska bli glada när de får fina gratulationskort när de fyller år - inte tvärtom - att då mår dåligt för att de själv är för lata för att visa uppskattning. Så på nått sätt måste jag försöka bli mer oengagerad, ohyfsad, ta andras hjälp för given utan att bry mig om att tacka, strunta i att uppmärksamma andra på födelsedagen etc. Det känns trist, men jag vill inte att andra ska må dåligt på grund av att min artighetRynkar på näsan

• Anonym (Försöker)

Brukar alltid försöka tacka "för senast" men det kan också vara genom att skriva en kommentar på facebook, skicka ett sms eller ta det när man ändå pratar i telefon med personen. Skulle nog däremot inte ringa upp bara för att tacka. Men ett enkelt meddelande på facebook fungerar alltid :) Men det gör jag även om man bara umgåtts på stan så blir det alltid ett "Tack för idag" eller liknande Glad

• Anonym ((O)Världsvan)

Då är jag en okultiverad tölp som jag misstänkte. Trotts att jag försöker verka sofistikerad( därför är jag anonym). 
    Brukar självklart tacka för senast om jag träffar värden inom ett par veckor efter bjudningen.
    Men jag syftade på situationer med personer som man inte  egentligen inte har så mycket kontakt med typ kompisars kompisar, som man inte träffar förrän någon månad senare och som jag inte är kompis med på Facebook.
    Ni som svarat är ni mellan 25-30 år?

• alexias mamma

Jag e 28. Och jag tackar för senast, om jag inte riktigt känner den jag var hos så ber jag den gemensamma kompisen tacka från mig

• Anonym (god ton)

Knappast - är 59.....

• Anonym (för artig)
    Anonym ((O)Världsvan) skrev 2013-10-23 19:00:50 följande:
    Då är jag en okultiverad tölp som jag misstänkte. Trotts att jag försöker verka sofistikerad( därför är jag anonym). 
    Brukar självklart tacka för senast om jag träffar värden inom ett par veckor efter bjudningen.
    Men jag syftade på situationer med personer som man inte  egentligen inte har så mycket kontakt med typ kompisars kompisar, som man inte träffar förrän någon månad senare och som jag inte är kompis med på Facebook.
    Ni som svarat är ni mellan 25-30 år?

Inte är du okultiverad tölp, du är väl som folk är mest.

De flesta bryr sig nog inte heller om de inte får ett "tack för senast" eller om det överhuvudtaget inte nämns ifall det bara är en bekant det är tal om som man ändå inte träffar mer än med flera månaders mellanrum.

själv är jag 29. 
Svar på tråden Tack för senast