Vi gick tillsammans efter en separationshistoria och jag tycker att det var suveränt.
Första gången var mer som en uppstart, vi fick berätta varför vi var där, varför vi sökt hjälp, vad vi kände att vi ville jobba på och vart vi såg framför oss att detta skulle leda till. Sen fick vi ta upp saker var och en.
Det var jätteskönt tycker jag att ha en utomstående person som styrde samtalet. Särskilt när man är arg och ledsen och kanske helst skulle vilja kasta skit på den andre så var det bra med någon som sa att vänta nu, nu var det detta vi pratade om och då undrar jag hur det kommer sig.. bla bla bla.
Och sen att terapeuten inte visste mer om oss än det som vi faktiskt berättade. Han hade inga förutfattade meningar, tog ingens parti utan hjälpte oss med det mest akuta och framför allt att hitta en form av kommunikation som fungerade. Annars när man pratar med vänner och bekanta så är de ju färgade av allt som varit, och kan tycka att "han har ju alltid varit en skithög" men sånt slapp man i familjerådgivningen.
Och känner man att det inte klickar med terapeuten eller att det känns som att det inte ger något så kanske man kan testa att byta terapeut. En annan kanske kan komma med helt andra infallsvinklar, de är ju olika personer de med.