• Anonym (orolig partner)

Hjälp min flickvän är sjukligt svartsjuk

Jag och min flickvän har varit tillsammans snart ett år och har haft ett underbart år tillsammans, vi har hunnit vara utomlands och bott tillsammans hela sommarlovet.  Det är ganska stor åldersskillnad mellan oss, hon är 15 år äldre än mig. Tyvärr lever vi på långdistans och jag har svårt att få jobb i närheten vart hon bor så jag har pendlat varje helg till henne (40 mil). Det som jag börjat märka är att hon är sjukligt svartsjuk. Hon levde rövare för att jag gillade en tjejkompis presentationsbild på Facebook så jag tog bort kompisen från min Facebook för att visa att det inte betydde något. Det var den mest normala av hennes svartsjukeyttringar för där kan man faktiskt ha lite förståelse för att det jag gjorde inte var okej även om det inte låg någon sexuell tanke bakom det men det är andra saker som har hänt som oroar mig.

*Under sommaren var det en bekant, som jag träffade på en Idolaudition för 7 år sedan, som gillade en bild på en katt vi hade skaffat på Instagram och skrev "gullig <3" och då menade min flickvän att  det där hjärtat var menat till mig. Så jag fick ta bort tjejen från Instagram.

*En bekant i samma stad, som jag har chattat med flera år, skrev "jag såg er på stan tillsammans vad fina ni är", då tog min flickvän det också som att den här personen var ute efter mig så jag fick ta bort henne från Facebook.

*En tjejkompis skrev till mig "har ni flyttat ihop ännu" och då sa min flickvän "du får välja mellan henne eller mig".

*När vi skulle ut och fira min mammas födelsedag sa vi att vi skulle ut och äta på restaurang på torsdagen men eftersom jag skulle stanna kvar den helgen och jobba så flyttade vi middagen till fredag. Vi bestämde oss för en restaurang som bara har haft helgöppet tidigare så jag skrev "vi ska ut och äta imorgon istället, den här restaurangen ligger uppe på ett berg och det är jättefint där uppe och de har bara öppet på helgerna". Helt plötsligt ringer hon upp och säger att jag ljuger för hon har ringt och kollat med restaurangen och de har öppet på vardagar också och att jag är ett otroget svin. Eftersom restaurangen nyligen har bytt ägare visste jag inte om det så fast jag fotograferade och la ut bilder att vi var där trodde hon att jag hade något fuffens för mig och tog henne för givet. Jag slog näven i bordet och sa att nu fick det vara nog och att hon var en bortskämd människa som aldrig uppskattade vad jag gjorde för henne och hon tyckte att jag bara snackade en massa skit så jag slängde på luren i vredesmod.

*Hon försöker tvinga fram svartsjuka ur mig också. Jag har ingen anledning att vara svartsjuk på henne och känner mig trygg i relationen. En gång triggade hon igång svartsjuka ur mig för jag var irriterad att hon alltid satt och pratade om sina ex. Umgicks med sina fd. svägerskor och andra släktingar till hennes ex och satt bara och pratade om honom. Sedan har det hänt incidenter där hon berättat lite väl mycket om sina ex, saker man inte vill veta som partner. Jag har nyligen varit med i en bilolycka så när hon triggade fram svartsjukan i mig blev jag så förbannad så att jag demolerade ett tvättställ på en handikapptoalett och svimmade i en panikångestattack när jag kom fram med bussen till henne. Jag har försökt säga flera gånger att hon har sett hur dåligt jag mår över att känna och visa svartsjuka och att hon inte ska tvinga fram dem känslorna hos mig men hon tjatar hela tiden om att jag aldrig visar svartsjuka och det är något hon blir orolig över.

Som pojkvän skickar jag ständigt små kärleksbrev till henne som hon har på morgonen när hon vaknar, jag skriver små musikstycken och skickar till henne, blommor, choklad klipper ihop små filmer om våra årstider tillsammans och hon är tacksam över det.  Jag lyssnar alltid på henne och vi åker ofta bort själv på små hotellhelger där jag verkligen tar hand om henne (hon har tre stökiga tonårsbarn hemma och är ensamstående morsa).

Tyvärr känner jag att den här svartsjukan som gör att allt jag gör för henne bara försvinner så fort hon får för sig något är oroväckande Jag vill inte att det ska ta slut men samtidigt hur ska man kunna vara tillsammans i framtiden med en människa som hur mycket man än pumpar in i henne så är hon inte nöjd. Hon säger att jag ger henne inga handlingar och därmed ingen trygghet. Jag tycker att bara det att jag ALLTID finns där och alltid gör saker för henne är ett tecken på att jag erbjuder henne en trygg framtid. Men det känns inte som en trygg framtid för mig att hon ska tvinga mig att vara svartsjuk när hon ser hur dåligt jag mår över det. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Hjälp min flickvän är sjukligt svartsjuk
  • Anonym (RightSaidFred)

Men bortsett från allt detta har ni hunnit ha ett underbart år?

Vi trivs väldigt bra tillsammans. Har samma humor och skrattar mycket men det är svartsjukan som tyvärr överskuggar allt. Hon har haft flera relationer där karlar har styrt henne och hon sa till och med "hellre att man är kontrollerad än inte alls".

• Anonym (tatag)

Hon måste ta tag i sin svartsjuka, det där låter inte normalt för fem öre. Det låter som hon har något psykisk problem. Märker hon det inte alls själv?  Du kommer inte stå ut i längden och hon har redan börjat isolera dig från dina vänner. Hur länge kommer du stå ut?

• Anonym (gå)

Lägg ner det förhållandet! Det är inte friskt nånstans hur hon beter sig. Kommer aldrig bli bättre, bara sämre. Hitta någon normal människa istället. Hon får jobba på sina problem själv.

• Anonym (tatag)
    Anonym (orolig partner) skrev 2013-10-20 13:41:51 följande:
    Vi trivs väldigt bra tillsammans. Har samma humor och skrattar mycket men det är svartsjukan som tyvärr överskuggar allt. Hon har haft flera relationer där karlar har styrt henne och hon sa till och med "hellre att man är kontrollerad än inte alls".
    Men det ska inte behöva gå ut över dig. Hon kan inte behandla dig som hennes ex behandlade henne. Det är bara orättvis. 

Det känns hårt när man äntligen har hittat någon som man trivs med i övrigt. Mitt huvud säger ju att det aldrig kommer att hålla men jag funderar på om det skulle vara värt att hon själv gick och pratade med någon? Jag har själv gått i terapi efter bilolyckan och mår mycket bättre som människa.

• Anonym (tatag)
    Anonym (orolig partner) skrev 2013-10-20 13:53:58 följande:
    Det känns hårt när man äntligen har hittat någon som man trivs med i övrigt. Mitt huvud säger ju att det aldrig kommer att hålla men jag funderar på om det skulle vara värt att hon själv gick och pratade med någon? Jag har själv gått i terapi efter bilolyckan och mår mycket bättre som människa.
     Förstår om det känns tufft att göra slut om allt annat funkar.
    Be henne snällt att gå till en psykolog, i värsta fall ställ henne mot väggen och ge henne ett ultimatum. Det är eran relation och  det kan inte bara vara en person som bestämmer i den.
  • Anonym (gå)
    Anonym (orolig partner) skrev 2013-10-20 13:53:58 följande:
    Tja, för en utomstående så verkar det inte som att det skulle hjälpa, men det vet ju du bättre. Föreslå det för henne och se vad hon säger. Hon verkar ju annars tycka att svartsjuka skall vara del i en sund relation... så hon har nog en hel del att jobba med.

Det är ganska lustigt när man själv läser såna här trådar så verkar allt så tydligt annat än när man själv är mitt uppe i det och lever med det. Det känns skönt att få en utomståendes syn på saken. Jag tror det jag är rädd för genom att lämna henne är att såra henne. Hon verkar så liten och hjälplös men samtidigt kan man inte bygga ett förhållande på att svartsjuka ska finnas där

• sextiotalist

Åh, jag tror jag förstår. Jag har en kvinnlig bekant som har haft förhållande med män som kontrollerar henne och nu är hon tillsammans med, i mina ögon, ganska normal man, utan kontrolltendenser.

Hennes osäkerhet i denna relation är skrämmande, för hon vet inte hur man ska hantera en man som inte kontrollerar kvinnan. Jodå, jag försöker förklara för henne att det hennes särbo gör är helt normalt och så gör normala män, som inte har kontrollbehov. 

Du får säga till henne att du aldrig kommer kontrollera henne som de andra männen, du anser att man som vuxen man/kvinna inte behöver någon som håller en i ett koppel.        

• Anonym (Fd svarsjuk)

TS, din flickvän lider av sjuklig svartsjuka. Det är inget hon väljer och det är något som får henne att må fruktansvärt dålig. Tänk dig själv att ha så dåligt självförtroende och självkänsla att du är övertygad om att du kommer att bli lämnad, att du inte duger etc. Det man gör i det läget är tyvärr att driva sin partner till just det - att inte orka längre - trots att det är det sista man vill. Jag har själv varit som din flickvän och det var överdjävligt.

Men oavsett om hon har det jobbigt eller inte så är det ditt liv du ska leva, du måste ju må bra. Jag skulle rekommendera dig att sätta hårt mot hårt. Aldrig för en sekund göra avkall på den du är. Aldrig för en sekund köpa hennes tolkningar. Aldrig för en sekund släppa efter för hennes krav. För det kommer inte att göra det bättre. Stå på dig. Jag skulle också kräva att hon börjar terapi NU, antingen själv eller att ni gemensamt går i parterapi. Vägrade hon skulle jag lämna. Att leva med en så svartsjuk människa är jättesvårt (om inte omöjligt) i längden.

• Anonym (C)

Inget av det där är normalt. Jag anser mig nog vara lite småsotis ibland, men att min kille inte skulle få gilla tjejkompisars bilder på internet är helt främmade! Då skulle han få stänga ner sin facebook ganska snabbt :P och jag VET att vissa av min killes tjejkompisar har varit kära i honom (innan vi blev tillsammans men även i början). Men det spelar ju ingen roll, för han vill ha mig. Och att jag vet att han vill ha mig beror inte på hur många kärleksdikter och gulliga sms jag skickar!

• matsatari01
    Anonym (Fd svarsjuk) skrev 2013-10-20 16:03:15 följande:
    TS, din flickvän lider av sjuklig svartsjuka. Det är inget hon väljer och det är något som får henne att må fruktansvärt dålig. Tänk dig själv att ha så dåligt självförtroende och självkänsla att du är övertygad om att du kommer att bli lämnad, att du inte duger etc. Det man gör i det läget är tyvärr att driva sin partner till just det - att inte orka längre - trots att det är det sista man vill. Jag har själv varit som din flickvän och det var överdjävligt.

Men oavsett om hon har det jobbigt eller inte så är det ditt liv du ska leva, du måste ju må bra. Jag skulle rekommendera dig att sätta hårt mot hårt. Aldrig för en sekund göra avkall på den du är. Aldrig för en sekund köpa hennes tolkningar. Aldrig för en sekund släppa efter för hennes krav. För det kommer inte att göra det bättre. Stå på dig. Jag skulle också kräva att hon börjar terapi NU, antingen själv eller att ni gemensamt går i parterapi. Vägrade hon skulle jag lämna. Att leva med en så svartsjuk människa är jättesvårt (om inte omöjligt) i längden.

Hon gillar inte heller när jag har börjat gå i terapi för jag mår mycket bättre psykiskt så hon tror att jag ska lämna henne. Jag har försökt förklara för henne att hon har stått vid min sida sedan bilolyckan och det är tack vare henne jag har återhämtat mig så pass snabbt och välkomnar livet men det går inte in alls för så fort jag säger något som hon inte tror är sant flyger allting puts väck. Det som gör det så svårt är att jag har så mycket känslor för henne. Idag skickade hon en kärleksballad som länk och sa att hon tänkte på mig och jag brast ut i tårar för jag längtade så mycket efter henne .
    Anonym (C) skrev 2013-10-20 18:42:01 följande:
    Inget av det där är normalt. Jag anser mig nog vara lite småsotis ibland, men att min kille inte skulle få gilla tjejkompisars bilder på internet är helt främmade! Då skulle han få stänga ner sin facebook ganska snabbt :P och jag VET att vissa av min killes tjejkompisar har varit kära i honom (innan vi blev tillsammans men även i början). Men det spelar ju ingen roll, för han vill ha mig. Och att jag vet att han vill ha mig beror inte på hur många kärleksdikter och gulliga sms jag skickar!

Det är det enda tillfället där jag faktiskt håller med om att hennes svartsjuka hade rätt att vara legitim, jag har faktiskt inga ursäkter för att jag klickade "gilla" på bilden annat än att jag var jävligt dum som inte tänkte men man måste ju få en chans att visa också att man lyssnar in sin partner och inte gör om det. Vid de andra tillfällena har det varit tjejer som har lyckönskat oss eller frågat hur vi har det och då har hon blivit som förbytt. Det som är trist är att hon har berättat själv flera gånger om att hon i sina tidigare relationer har träffat män på hotellrum eller hånglat upp killar på toaletten för att hon inte har mått bra i förhållandet så jag brukar säga åt henne "eftersom du verkar ha så mycket erfarenheter själv av att vara otrogen är du kanske orolig att det är du själv som ska göra något".

• Anonym (gå)
    matsatari01 skrev 2013-10-20 20:43:55 följande:

Det är det enda tillfället där jag faktiskt håller med om att hennes svartsjuka hade rätt att vara legitim, jag har faktiskt inga ursäkter för att jag klickade "gilla" på bilden annat än att jag var jävligt dum som inte tänkte men man måste ju få en chans att visa också att man lyssnar in sin partner och inte gör om det.

Jag håller inte med dig. I en sund relation kan man trycka på hur många gillaknappar som helst utan att det innebär ett hot för partnern. Klart du skall få gilla foton på facebook. Jag skulle aldrig drömma om att be min man att inte gilla andras bilder. Det är ju ett sätt att kommunicera och hålla kontakten med folk. Hur oskyldigt som helst.
    Visst skall man lyssna in sin partner, men man skall inte rätta sig efter orimliga regler som partnern vill sätta.
  • Anonym (C)
    matsatari01 skrev 2013-10-20 20:43:55 följande:

Det är det enda tillfället där jag faktiskt håller med om att hennes svartsjuka hade rätt att vara legitim, jag har faktiskt inga ursäkter för att jag klickade "gilla" på bilden annat än att jag var jävligt dum som inte tänkte men man måste ju få en chans att visa också att man lyssnar in sin partner och inte gör om det. Vid de andra tillfällena har det varit tjejer som har lyckönskat oss eller frågat hur vi har det och då har hon blivit som förbytt. Det som är trist är att hon har berättat själv flera gånger om att hon i sina tidigare relationer har träffat män på hotellrum eller hånglat upp killar på toaletten för att hon inte har mått bra i förhållandet så jag brukar säga åt henne "eftersom du verkar ha så mycket erfarenheter själv av att vara otrogen är du kanske orolig att det är du själv som ska göra något".

Ok, du tryckte på "gilla", men tycker du alltså att det är något fel med att gilla någon annans bild? Jag har massor med killkompisar OCH tjejkompisar, att jag gillar någon av deras bilder har absolut ingenting med mitt förhållande att göra! Om du skulle gilla en killes profilbild, är du bi då? Bara för att du gjorde en aktiv handling betyder det inte automatiskt att det är fel av dig.

Om ni båda är överens om att man inte gillar andras bilder så ok, men om det var så illa att du kände dig tvungen att ta bort vännen så var det ju värre än "du, jag tycker det är lite jobbigt att du gillar andras bilder"
  • matsatari01
    Anonym (gå) skrev 2013-10-20 21:01:12 följande:
    Jag håller inte med dig. I en sund relation kan man trycka på hur många gillaknappar som helst utan att det innebär ett hot för partnern. Klart du skall få gilla foton på facebook. Jag skulle aldrig drömma om att be min man att inte gilla andras bilder. Det är ju ett sätt att kommunicera och hålla kontakten med folk. Hur oskyldigt som helst.
    Visst skall man lyssna in sin partner, men man skall inte rätta sig efter orimliga regler som partnern vill sätta.

Aha jag missförstod dig jag fick uppfattningen att du menade tvärtom. Den bilden jag gillade var ingen bild med sexuellt innehåll, det var bara min tjejkompis som hade uppdaterat sin profilbild.
  • Cuddles

Sådär ska det inte vara i ett förhållande, man måste kunna lita på varandra och det är något man bara känner. Men hon kan ha övriga problem som gör att svartsjukan blir för mycket. Du kommer inte att orka att göra eftergifter hela tiden och tassa på tå för att behaga henne, och det ska du inte heller behöva.

Ni måste prata ut om problemen, dom löser sig inte av sig själv.

• matsatari01
    Cuddles skrev 2013-10-20 21:36:22 följande:
    Sådär ska det inte vara i ett förhållande, man måste kunna lita på varandra och det är något man bara känner. Men hon kan ha övriga problem som gör att svartsjukan blir för mycket. Du kommer inte att orka att göra eftergifter hela tiden och tassa på tå för att behaga henne, och det ska du inte heller behöva.

Ni måste prata ut om problemen, dom löser sig inte av sig själv.
    Hon har mycket bekymmer. Hon är ensamstående mamma till 3 (nästan) vuxna barn (18,18,16) barn som är väldigt stökiga. Pappan skiter helt i ungarna, han bor 30 mil ifrån dem och vägrar att träffa dem. Han har helt tagit avstånd ifrån dem. Hennes äldsta dotter styr hennes liv helt och hållet, om hon handlar kläder är hon tvungen att gömma det i källarförrådet för att ungen ska kontrollera vad hon gör med sina pengar. Hon kan också dra hem sin morsa från jobbet flera timmar innan hon slutar för att hon "har tråkigt". Sonen går inte till skolan och mår så dåligt att han pissar i dricksglas på sitt rum, de har även hittat droger i hans rum. Yngsta ungen har haft vilda fester hemma så att morsan nästan blivit vräkt. Det finns inga regler och ungarna säger vad som helst till henne "fittkärring", "du har knullat killar i bilar när du var 20 år" etc etc. Jag älskar dock ungarna för de har aldrig varit elak mot mig, de är bara väldigt stökiga och saknar en fadersfigur samt regler. 
Svar på tråden Hjälp min flickvän är sjukligt svartsjuk