HJÄLP! Ta tillbaka ex trots känslor för annan? (lång)
Jag har ett stort problem. För ungefär ett halvår sedan lämnade min pojkvän mig. Jag blev oerhört ledsen, för jag trodde faktiskt att han var min livspartner, han hade till och med pratat om att bilda familj och sånt. Än idag har jag inte kommit över honom, tänker på honom ofta och så. Nu har han skrivit till mig och säger att det var ett misstag att lämna mig som han ångrar mer och mer varje dag, att han saknar mig och är tom utan mig och så. Det kanske kan verka som att det är lätt, bara att ta tillbaka honom, jag saknar honom ju! Men det är tyvärr inte så enkelt, det finns flera faktorer som väger in och jag vet inte vad jag ska göra.
Hans känslor är väldigt.... oförutsägbara. Han blev kär i mig väldigt fort, när vi var ett par var han helt inne på hela "du-och-jag-för-alltid"-grejen, och sedan helt plötsligt lämnade han mig. Han har haft många, många flickvänner på kort tid, så han blir kär väldigt lätt och tycks kunna sluta lika lätt. Hur vet jag att han inte plötsligt ångrar sig? Eller blir kär i någon annan? Han har rykte om sig att ljuga mycket. Jag brukar inte alls tro på rykten, men jag har hört många säga det oberoende av varandra. Självklart avfärdade jag det, men nu är jag inte lika säker längre. Han tycks tendera att säga saker i stundens hetta, antingen som bara är sanna just då eller som inte är sanna alls utan bara något han säger i panik (exempelvis sa han när han lämnade mig att han behövde vara singel ett tag, och inte långt senare hade han en ny flickvän). Detta framgår såklart i trådens titel, men jag beskriver ändå mer i detalj: jag har känslor för en annan. Denna någon skulle jag aldrig kunna ha ett förhållande med (varför jag inte kan det är irrelevant), men jag har verkligen otroligt starka känslor för honom, tänker på honom hela tiden, fantiserar om honom och så vidare. Han får mig att må bra och jag älskar att älska honom. Det känns konstigt om jag skulle ha ett förhållande med någon och gilla någon annan också. Jag är väldigt säker på att jag inte skulle kunna mota undan känslorna för den här killen, och jag tror inte ens att jag vill för jag mår bra av honom. Men mitt ex är ju, vad ska man säga, "riktig", någon jag faktiskt kan ha ett förhållande med... Låt oss kalla mitt ex A och den andra killen B för att underlätta
Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag tycker verkligen om A, saknar honom, bryr mig om honom... Jag vill inte såra honom och jag vill ha tillbaka honom. Men samtidigt är jag så rädd för att bli lämnad igen. Känns så enkelt att säga till andra att "prova i alla fall!", men det var så, så hemskt att förlora honom, jag kände mig som att jag blev strimlad i tusen bitar, överkörd av en ångvält och uppäten av termiter ungefär. Och sedan det här med att jag har känslor för en till, B... Tilläggas bör även att om jag kunnat ha ett förhållande med B, så hade jag valt honom. Antar att jag gillar honom mer. Mitt ex, A, är mer behövande, medan B är stark. Men jag kan ju ändå aldrig få B... Men jag mår bra av att älska honom, och varken kan eller vill sluta, och jag kan väl inte ha ett förhållande med A samtidigt som jag hela tiden tänker på B...? Men jag tycker ju om A så mycket och VILL ha honom tillbaka. Ni förstår problemet, hoppas jag. Vad tycker NI att jag ska göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 14:25
Anledningen till att jag frågar en massa främlingar på FL om detta är att jag är alldeles för emotionell och kluven för att kunna tänka klart och fatta något bra beslut just nu. Vill gärna ha folks objektiva syn på saken för att få hjälp att besluta. Jag är alltså inte ute efter att någon ska "bekräfta att jag gör rätt" eller något sådant. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra, vad jag än väljer blir det liksom konstigt. Pest eller kolera... eller kanske glass eller godis?