• Elisie

Fler som har mens länge?! Dvs blöder i 10-14 dagar!?

Som rubriken lyder så undrar ja om de är fler som blöder länge?
    Min mens håller på ca 10-14 dagar oftast oberoende om jag har egen mens eller om den kommer efter att jag tagit provera.
    Ni som blöder länge och är eller varit under behandling med pergotime, sprutor, ivf osv när startar ni behandla med pille reller sprutor? Vad säger er läkare?

Jag talade om för min i början på sommaren att jag blödde länge ca 10-14 dagar och frågade då om jag kanske ska börja med behandlingen senare villket då var pergotime eftersom att de inte hjälpt alls då jag börjat på dag 5 tidigigare. Min läkare såg nästan oförstående ut och nästan som att man kan inte blöda så länge och menade att de var en mellanblödning jag hade andra gången jag blödde då de för mig först blöder lite rostbrunt/mens (oftast) och sen nästan slutar en dag och så får jag mensvärk och blöder igen.
    Sista behandlingen pergotime fick jag göra själv då de hade sommar stängt så då testade jag att starta senare och då vart jag gravid men de vart tyvär ett utomkvedsskap.

Hur har ni andra det? 

• Svar på tråden Fler som har mens länge?! Dvs blöder i 10-14 dagar!?
  • Venne

Säker på att läkaren inte har fått det bakvänt då? Jag har börjat få så långa blödningar de senaste åren, men jag har mellanblödningar se första 4-5dagarna och sedan drar mensen igång på riktigt. Om jag räknar bort mellanblödningarna som kommer i början är min mens ungefär lika lång varje gång, lika lång cykel som förr osv. Dessutom är det i början, inte i slutet som det är brunaktiga småblödningar. Därefter kommer den rikliga mensen. Så om ni räknar tvärtom kanske ni sätter in behandlingen på fel dagar?

Tips: mina mellanblödningar uteblev för första gången på flera år denna månaden efter att jag har ätit glutenfritt i 2 månader.

• Elisie

Venne: Tack för ditt svar! Och jag har oxå tänkt i de banorna att vi kanske sätter in behandling på fel ställe och talade med min läkare om detta men hon påstod att så inte var fallet men när jag själv testade att göra annorlunda dvs börja med behandlingen senare då vart jag gravid! men de slutade tyvär i ett utomkvedskap :(

Ska jag göra fler behandlingar "själv" dvs spruta eller tabletter så tänker jag börja då jag tror att de ska, alltså vänta nästan en vecka till nästa omgång mens startar.

• Elisie

Glömde fråga..

Glutenfritt, vad var anledningen till att du slutade med det? just för mensens anledning eller är du känslig mot gluten?
    Är hemskt intresserad av all info  och tips ja kan få om hur man kan påverka saken själv då jag just nu känner mig helt maktlös ;(  

• Venne

Testa en annan läkare? Verkar ju helt ologiskt att hon räknar de bruna flytningarna som mens och de kraftigare blödningarna med mensvärk som mellanblödningar.

Att jag började med glutenfritt var flera skäl. Jag behandlas för b12-brist, har haft magproblem, svårt att bli gravid, hudproblem, väldigt trött med mera. Kände att jag hade inget att förlora när läkarna hade gett upp. Gluten är ju ändå onyttigt för alla.

• Elisie

Ok Tack!

För snart 2 veckor sedan fick jag hem provsvar på blodprover jag tagit då jag var till fertilitetskliniken och de visade att jag har hypeterios och det förklarar endel så nu äter jag levaxin en gång om dagen.

Gjorde som så nu att jag dröjdenågra dagar extra med att spruta och nu ig¨r var jag iväg på ul och de fanns flera ägg som var på gång men ett som var tillräckligt stort så i morron tar jag äl sprutan.

• Venne

Vad skönt att få svar på vad som är fel! Hoppas levaxinet hjälper dig fort

• Elisie

Har börjart kännt mig mindre anfådd och en aning piggare iaf.. hoppas de gör fler positiva saker med!

Svar på tråden Fler som har mens länge?! Dvs blöder i 10-14 dagar!?