• Anonym (ts)

Jag har aldrig varit hos en frisör, hur kommer det gå till på onsdag??

Hejsan! det är så här att jag ska till frisören på onsdag, FÖR FÖRSTA GÅNGEN I MITT LIV... eller ja jag har ju klippt mig hos frisör när jag var liten.. Men aldrig färgat eller så.

Men i alla fall så på onsdag ska jag dit och färga och slinga mitt hår. Hur kommer allt att gå till? jag är väldigt skeptisk och undrar hur allt kommer gå till och hur dom kommer att göra som och vad dom använder för saker? Jag låter säkert skit dum i era öron nu men det är jag verkligen inte! Jag har aldrig som sagt gjort det förr, (inte ens hemma) så jag undrar hur det egentligen går till och hur dom gör som..?

Jag har långt råttfärgat hår och ska färga det brunt och göra ljusa slingor... 

• Svar på tråden Jag har aldrig varit hos en frisör, hur kommer det gå till på onsdag??
  • Anonym (kunden)

Du kommer en liten stund innan, sätter dig i vänt-avdelningen och bläddrar i valfri dam-/skvallertidning eller frisyrkatalog. När din frissa blir ledig från sin förra kund kommer hen och hämtar dig och placerar dig i stolen där du ska bli klippt. Där får du berätta vad du har för önskemål. Därefter (eller först) tvättar hen ditt hår, sedan går ni tillbaka till din stol igen och frissan skrider till verket. Vid något tillfälle kommer också färgkatalogen fram och ni kommer gemensamt fram till vilken färg som hen ska sätta i ditt hår.

Under hela processen får du lyssna på musik från någon reklamkanal i bakgrunden, och svara på halvintresserade frågor från frisören om ditt liv, eller småprata om väder och tingens tillstånd. Vissa frisörer är tysta, men de är i minoritet.

Lycka till! Det kommer att gå jättebra.

• Anonym (ts)
    Anonym (kunden) skrev 2013-10-20 16:33:46 följande:
    Du kommer en liten stund innan, sätter dig i vänt-avdelningen och bläddrar i valfri dam-/skvallertidning eller frisyrkatalog. När din frissa blir ledig från sin förra kund kommer hen och hämtar dig och placerar dig i stolen där du ska bli klippt. Där får du berätta vad du har för önskemål. Därefter (eller först) tvättar hen ditt hår, sedan går ni tillbaka till din stol igen och frissan skrider till verket. Vid något tillfälle kommer också färgkatalogen fram och ni kommer gemensamt fram till vilken färg som hen ska sätta i ditt hår.

Under hela processen får du lyssna på musik från någon reklamkanal i bakgrunden, och svara på halvintresserade frågor från frisören om ditt liv, eller småprata om väder och tingens tillstånd. Vissa frisörer är tysta, men de är i minoritet.

Lycka till! Det kommer att gå jättebra.

Jaha men det låter väl trevligt! :) Men vadå varför tvättar som håret innan dom ska färga det och sen tvätta igen? gör dom verkligen så? har för mig att färgen sitter eller blir bättre på smutsigt hår. eller jag kanske har fel..

Men hur gör dom själva färgen och slingorna då? vilket gör dom först? och hur slingor dom håret som?  

Tack!! jag hoppas det ska gå bra.. Har sparat pengar till detta ögonblick och det känns så spännande...  
  • Grappa
    Anonym (ts) skrev 2013-10-20 16:39:42 följande:

Jaha men det låter väl trevligt! :) Men vadå varför tvättar som håret innan dom ska färga det och sen tvätta igen? gör dom verkligen så? har för mig att färgen sitter eller blir bättre på smutsigt hår. eller jag kanske har fel..

Men hur gör dom själva färgen och slingorna då? vilket gör dom först? och hur slingor dom håret som?  

Tack!! jag hoppas det ska gå bra.. Har sparat pengar till detta ögonblick och det känns så spännande...  
    För att tvätta bort eventuella kemiska medel du har i som kan störa hur håret drar till sig färgen.
  • SaraD
    Jaha men det låter väl trevligt! :) Men vadå varför tvättar som håret innan dom ska färga det och sen tvätta igen? gör dom verkligen så? har för mig att färgen sitter eller blir bättre på smutsigt hår. eller jag kanske har fel.. Men hur gör dom själva färgen och slingorna då? vilket gör dom först? och hur slingor dom håret som?   Tack!! jag hoppas det ska gå bra.. Har sparat pengar till detta ögonblick och det känns så spännande...  

Min frisör tvättar inte håret före, så det kan nog variera. De brukar börja med att färga och sen klippa. Kommer först färga hela håret och sedan lägga slingor, de brukar använda folie nu för tiden för slingorna. Sedan sköljer de ur håret ordentligt och torkar det och avslutar med klipp. Men detta förfarandet kan variera från frisör till frisör.
  • Anonym (Sol)
    Jaha men det låter väl trevligt! :) Men vadå varför tvättar som håret innan dom ska färga det och sen tvätta igen? gör dom verkligen så? har för mig att färgen sitter eller blir bättre på smutsigt hår. eller jag kanske har fel.. Men hur gör dom själva färgen och slingorna då? vilket gör dom först? och hur slingor dom håret som?   Tack!! jag hoppas det ska gå bra.. Har sparat pengar till detta ögonblick och det känns så spännande...  

Min frisör tvättar inte mitt hår innan hon lägger i färgen, men det kan säkert variera. När färgton är vald går frisören iväg en liten stund och blandar till färg med rätt nyans. Tar ca fem minuter.
  • Anonym (...)

Tvättar håret eller sköljer igenom brukar dom göra just för att "nollställa" håret om man har haft nån hårspray, vax, olja eller leave in inpackning så att dom ska vara säker så att inget ska påverka färgningsprocessen.

Nej färgen fäster inte bättre på smutsigt hår, det spelar eg ingen roll om det är nytvättat eller det gått någon dag, men ett nytvättat - fuktigt hår är generellt lättare att hantera vid klippning, färgning/slingor så torkar dom håret lätt innan.

Men ska du färga hela håret först för att sedan göra slingor så kan frisören/skan först färga håret och sedan sätta i slingor, och om du har långt hår så blir det vanligast folieslingor då slinghättan passar bättre för dom med kort.

Klipper (om du ska göra det) gör dom sist efter färgning och slingor :)
  • L i n n

Man tvättar INTE håret före färgning/blekning.

Håret behöver inte "nollställas" för en sån sak.

• Grappa
    L i n n skrev 2013-10-20 16:57:29 följande:
    Man tvättar INTE håret före färgning/blekning.
    Håret behöver inte "nollställas" för en sån sak.
    Jag har fått mitt hår tvättat innan, iofs för toning men ändå.
  • Anonym (kunden)

Mitt hår har också tvättats före färgning/slingor. Det var iofs jättelängesen jag gjorde nåt sånt hos frisör, så jag kanske minns fel.

Så här säger två frisörer som intervjuats i DN:
    Måste man tvätta håret innan man går till frisören?
    Darren Phillips: Nej, men om man ska färga håret kan processen försvåras av extremt mycket produkter eller fett hår. En till två dagars otvättat hår är lagom.
    Emma Samuelson: Nej! Speciellt inte om man ska färga eller bleka håret, då det är bra att ha lite naturliga oljor kvar. Vi tvättar alltid håret på kunden innan klippning.

Verkar som att lite naturligt smutsigt hår är att föredra, men inte mängder av hårprodukter. Det blir en spännande överraskning på onsdag alltså!

• Grappa

Bästa med att gå till frisören tycker jag är alla medel som luktar så gott, schampon och sprayer. Lite lyx att få dofta så gott, Hoppas du blir jättenöjd.

• Fru envis

Hej ts!
    Förstår att du är nervös!
    Jag vill tipsa dig om att gärna ha med dig inspirationsbilder så att du och din frisör kan gå igenom hur du vill ha det.
    Var tydlig med hur du vill ha det, och se till att ni är överens innan han/hon börjar med färgningen osv.
    Om du inte är nöjd så säg det direkt, då kan frisören rätta till det som inte är bra, alt. boka upp en ny tid för att rätta till det.

När jag går till "min" frissa så brukar vi alltid tjattra om ditt och datt och så går vi igenom hur jag vill ha det, hon kommer med idéer osv. sedan tar hon fram en färgkarta och så visar och resonerar vi oss fram till en fin lösning =).
    När hon sedan ska klippa mitt hår, så visar hon på håret hur mycket hon behöver ta.

ska jag ha både sunlight- toning, vanlig toning och klippning så brukar det ta ca 2,5 timme ska jag bara ha en toning och klippning så brukar det ta ca 1,5 timme. 

• L i n n
    Grappa skrev 2013-10-20 16:58:55 följande:
    Jag har fått mitt hår tvättat innan, iofs för toning men ändå.
    Toning är en annan sak.

Inför toning tvättar man håret (och använder inte balsam) just för att få in toningen i håret.

Färgar man så behövs inte håret tvättas eftersom väteperoxiden själv öppnar hårstrået.

Det är onödigt att tvätta håret innan färg eftersom håret då måste torkas också innan man penslar på färgen då man lägger den i torrt hår.

Väldigt tidsspill för frisören att göra så.

/Frisör.
Svar på tråden Jag har aldrig varit hos en frisör, hur kommer det gå till på onsdag??