• Svinto

Att ta in hittekatt med ev kattsnuva...

Funderar på att ta in en kattunge "från gatan". 

Ev har den kattsnuva.

Då jag har tre andra katter så förstår jag att jag måste isolera denna katt tills den varit hos vet o fått sin spruta- ev längre?

Vad ska jag mer tänka på i hälsosunpunkt med att ta in en katt utifrån?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Att ta in hittekatt med ev kattsnuva...
  • viseversa

Är dina andra katter vaccinerade mot kattsnuva?? Om inte kanske det är läge att göra de3t. Och nej du ska inte ta in en sjuk katt som riskerar att smitta dom katter du redan har.

Instagram...LOVALOVISA
  • Svinto

Ja, de är vaccinerade alla.

Har hört att kattsnuva bara smittar vid direktkontakt? 

• viseversa

Jag tycker du ska höra med en veterinär INNAN du tar in den. 

Instagram...LOVALOVISA
  • AlexO

Ta in den och håll den issolerad, om det är en kattunge är det inte ens säkert att den överlever natten om den är ute utan skydd mot kylan.
    Du kanske har ett garage tex. Åk sen in till veterinär imorgon. 

• AlexO

Om du föresten tar in den och den har svårt att andas genom nosen, ge vanliga droppar av koksaltslöning i nosen och tvätta ögonen på den. Kolla också om den verkar uttorkad, om det är det kan man koka vättskeersättning själv, finns recept på nätet! 

• IceJossan

Kattsnuva smittar även via händer och kläder. Det behöver däremot inte vara någon allvarlig kattsnuva, det kan lika gärna vara en bråkig förkylning, klamydia eller annat. Jag skulle ändå inte tveka att ta in den!

• Svinto

Djurambulansen har tydligen hämtat den. Har anmält ev intresse för katten om ingen ägare hört av sig efter 5 dagar. Antar att den får behandling under tiden

Svar på tråden Att ta in hittekatt med ev kattsnuva...