• Anonym (Sertralina)

Fler som har positiva erfarenheter av Sertralin?

Mycket skeptisk och orolig för att medicinera började jag med Sertralin för 6 veckor sedan. Äter 50 mg per dag. Är SÅ GLAD att jag vågade börja med den, mår så mycket bättre. Vill gärna höra vilka erfarenheter andra har av denna medicin. Jag har - förstås - drabbats av de sexuella biverkningarna - men inga andra.

• Svar på tråden Fler som har positiva erfarenheter av Sertralin?
  • Anonym (Malin)

Nu har jag slutat ta dom, men jag upplevde bara positiva saker med Sertralin. Det var som att tända en lampa. Från fullständig mental misär till ett normalt känsloregister och t.o.m. kunna känna lycka.

• Anonym (MeToo)

Jag har precis börjat, var jättesvårt att trappa ut min gamla och jag har verkligen krachat helt.
    MEN jag känner senaste dagarna en förbättring! När jag höjde dosen fick jag 4 dagar med extrem ångest men det hade de förvarnat mig om så jag var liksom mentalt "förbered" på det.
     Väntade mig mer biverkningar men hittills är det bara maten som krånglar och det kan bero på helt andra saker verkar det som (under utredning). Jag ber nu till gudarna att det ska fortsätta bli bättre, ska höja dosen igen nästa vecka...
    Hoppas hoppas :) 

• Anonym (Sertralina)
    Anonym (Malin) skrev 2013-10-20 22:28:45 följande:
    Nu har jag slutat ta dom, men jag upplevde bara positiva saker med Sertralin. Det var som att tända en lampa. Från fullständig mental misär till ett normalt känsloregister och t.o.m. kunna känna lycka.

Härligt! Hur länge åt du dom? Varför slutade du? Hur kändes utsättningen, var det svårt?
  • Anonym (Sertralina)
    Anonym (Malin) skrev 2013-10-20 22:28:45 följande:

Som att tända en lampa - vilken bra beskrivning! Samma här!!
  • Anonym (MeToo)
    Anonym (Sertralina) skrev 2013-10-20 23:24:59 följande:

Härligt! Hur länge åt du dom? Varför slutade du? Hur kändes utsättningen, var det svårt?
    Jag åt klomiramin (kallas också Anafralin) i 7 år, den gav mig muskelvärk, rykcningar/tics och tillslut också arytmi på hjärtat, hade problem med svimmningar och det var mätbart på EKG så de sa att jag måste sluta.
    Hade enormt svår ångest när jag trappade ner, och svängningar i humöret, samt perioder med att vara helt känslokall. Men den trappades ner långsamt och det var värst i ca 3 dagar efter varje nedtrappning sen vände det värsta så så jättefarligt var det inte! Känner ingen form av "abstinens" eller så, vet inte om man kan bli beroende av dem men tror inte det.
    Intrappningen på Sertralin ger mig bara ångest, men verkar vara samma sak där, 3 dagar som är svåra sen lättar det :) 
  • Anonym (Sertralina)
    Anonym (MeToo) skrev 2013-10-20 22:29:58 följande:
    Jag har precis börjat, var jättesvårt att trappa ut min gamla och jag har verkligen krachat helt. MEN jag känner senaste dagarna en förbättring! När jag höjde dosen fick jag 4 dagar med extrem ångest men det hade de förvarnat mig om så jag var liksom mentalt "förbered" på det.  Väntade mig mer biverkningar men hittills är det bara maten som krånglar och det kan bero på helt andra saker verkar det som (under utredning). Jag ber nu till gudarna att det ska fortsätta bli bättre, ska höja dosen igen nästa vecka... Hoppas hoppas :) 

Vilken dos siktar du på? Jag äter bara 50 mg @men det verkar räcka. Mina insättningsbiverkningar var lindriga. Inte alls en massa ångest som jag hade trott.
  • Anonym (annanssri)
    Anonym (Sertralina) skrev 2013-10-20 23:26:43 följande:

Som att tända en lampa - vilken bra beskrivning! Samma här!!
    Samma här! Nu äter jag iofs inte sertralin utan en annan ssri-med. Är inne på 5 veckan nu o börjar åter bli mig själv o få livet tillbaka. Kraschlandade totalt. Helvete vilken ångest kroppen kan frambringa! Fy fan!
    Har dock inte riktigt förstått det där med att man blir som en del säger "avtrubbad" o inte känner nåt o tappar känslor osv..jag känner snarare att jag får kontakt med mina känslor igen o blir mera normal istället för helt ångestig så att säga
  • Anonym (Sertralina)
    Anonym (MeToo) skrev 2013-10-20 23:29:25 följande:
    Jag åt klomiramin (kallas också Anafralin) i 7 år, den gav mig muskelvärk, rykcningar/tics och tillslut också arytmi på hjärtat, hade problem med svimmningar och det var mätbart på EKG så de sa att jag måste sluta. Hade enormt svår ångest när jag trappade ner, och svängningar i humöret, samt perioder med att vara helt känslokall. Men den trappades ner långsamt och det var värst i ca 3 dagar efter varje nedtrappning sen vände det värsta så så jättefarligt var det inte! Känner ingen form av "abstinens" eller så, vet inte om man kan bli beroende av dem men tror inte det. Intrappningen på Sertralin ger mig bara ångest, men verkar vara samma sak där, 3 dagar som är svåra sen lättar det :) 

Hur snabbt trappar du in? Jag tog 25 mg i en vecka. Sedan tre fjärdedelars tablett några dagar sedan en hel, dvs 50 ng.
  • Anonym (MeToo)
    Anonym (Sertralina) skrev 2013-10-20 23:29:35 följande:

Vilken dos siktar du på? Jag äter bara 50 mg @men det verkar räcka. Mina insättningsbiverkningar var lindriga. Inte alls en massa ångest som jag hade trott.
    Min läkare tror jag behöver en högre dos, dock max 200mg. Just nu står jag på 75 och ska upp till 100 nästa fredag.
    Den jag åt innan är en väldigt stark typ av antidepresiv och inte ett ssri utan en tricyklisk (tror det är så de heter). De ges bla i dropp på akutpsykiatrin. 
    Jag hoppas det ska räcka med sertralin för mig, medicinfri kommer jag nog aldrig bli, men jag hoppas slippa några andra utöver det här! 
  • Anonym (Sertralina)
    Anonym (annanssri) skrev 2013-10-20 23:33:26 följande:
    Samma här! Nu äter jag iofs inte sertralin utan en annan ssri-med. Är inne på 5 veckan nu o börjar åter bli mig själv o få livet tillbaka. Kraschlandade totalt. Helvete vilken ångest kroppen kan frambringa! Fy fan! Har dock inte riktigt förstått det där med att man blir som en del säger "avtrubbad" o inte känner nåt o tappar känslor osv..jag känner snarare att jag får kontakt med mina känslor igen o blir mera normal istället för helt ångestig så att säga

Samma här. Avtrubbad blir inte jag heller, det är nog vanligare om man äter höga doser?
Svar på tråden Fler som har positiva erfarenheter av Sertralin?