• skriklisa

hjälp jag misstänker diabetes på min 3-åring

precis som rubriken lyder så misstänker jag diabetes på min 3-åring, ni som är föräldrar till barn med diabetes eller på annat sätt vet mer om detta, snälla hjälp mig lugna ner mig till vi åker till doktorn.
    Reagerar på min dotters ovanligt frekventa toalettbesök; redan för sex dagar sedan började det med fler toalettbesök än vanligt. Detta ihop med att hon dricker mer än vanligt (varken häller i sig eller dricker mer än en flaska per gång) men ändå en ökad törst, ska väl även tillägga att hon är bra på att dricka redan från början. Den kvällen ringde varningsklockorna hos mig och läste spaltmeter efter spaltmeter på nätet om symptom o dyl. Åkte morgonen efter till min mamma (hennes man har diabetes 2) och lånade en sockermätare. Blev nästan utskrattad av de i släkten som har diabetes 2 när jag la fram mina misstankar; de menade på att hon inte verkar vara drabbad, visst kissar hon ofta och dricker en del men enligt dom ska man hälla i sig vatten och framförallt bli trött och seg (vilket dottern inte är alls) Eftersom jag vet att det är skillnad på 1 och 2 samt vuxna och barn har jag mätt henne ändå varje morgon (fasteprov) samt en del kvällar (ca två tim efter senaste intaget). Kisseriet o drickandet har varit konstant hela veckan men ibland kan det gå två timmar innan hon ber om vatten eller går på toa samt så dricker hon inget på nätterna (men kissar som vanligt i sin blöja) Till det konstiga (i mina diabetes befriade ögon) värdena är bara lite förhöjda (eller vad man nu säger) enligt de siffror jag hittat
    Kväll 1:9,3
    morgon 1:6,3
    morgon 2:6,8
    morgon 3:5,8
    kväll 3:6,2
    morgon4:6,5
    morgon5:5,7    
    Min fråga är helt enkelt kan man ha diabetes vid så "bra" värden? eller finns det ett mellanläge på diabetes 1 (undrar inte över 2:an då hon inte sitter still mer än två sekunder åt gången, äter lagom nyttig mat samt ligger exakt på mitten av viktkurvan) Som jag har fattat det så har man antingen diabetes eller så har man det inte eller finns det ett fördiabetesstadie av något slag? Vore jätteglad om någon kunde lugna ner mig lite o svara

• Svar på tråden hjälp jag misstänker diabetes på min 3-åring
  • Ruggugglan

Ring barnmottagningen alt. vårdcentralen i morgon och berätta om din oro. Be om att få komma in för en undersökning.

Din dotters värden verkar inte vara onormala. Men för att stilla din oro så kan det ju vara skönt att få prata med en läkare.

• Äppelpaj80

Hon har ju aningen höga värden. De du tog på morgonen är de helt fastande? När man insjuknar i typ 1 diabetes så blir ju värdena högre och högre tills man sedan blir akut sjuk. Men barn kan ha tillfälligt höga värden med. Hör av dig till vc och be dem kolla hennes blod för antikroppar. När man börjat utveckla typ 1 så får man det i blodet.

• kramgooo93

Jag har läst om diabetes i skolan, normalt värde är kring 5-7.

Har dessutom en lillebror som haft diabetes typ 1 i 8 år.  

• Frankofilen

Jag ser inget konstigt i dessa värden. Har haft diabetes i 30 år. De är helt normala.

• skriklisa

Tack för tipsen
    det gick bra, var inte diabetes utan urinvägsinfektion som är helt läkt nu!

Svar på tråden hjälp jag misstänker diabetes på min 3-åring