• bullenochgrisen

    oförklarlig barnlöshet sedan 14 års ålder men ska försöka i januari

    Hejsan. jag är en 24 årig ung kvinna som i 10 år har vetat att jag inte kommer kunna få egna barn, när jag var 14 år försvann min mens som jag bara haft i ett år, jag fick gå igenom en mängd tester i flera år utan att de riktigt kunde konstatera vad felet var. När jag sedan var 16 år så fick jag göra en titthålsoperation där de tog ut en del av äggledaren och frös ner, de spekulerade lite om att ena äggstocken var mindre än den andra och därför inte producerade tillräckligt mycket ägg. Jag skulle kontakta dom på Ks när det var dags för att få barn. De konstaterade ett för tidigt klimakterie, endast 14 år gammal.

    Idag lever jag med min sambo som har en dotter varannan helg, vi har pratat om egna barn och jag har berättat om  min "sjukdom" och vad vi ungefär kommer få gå igenom när det väl är dags. vi har bestämt oss för att börja hela processen efter nyår, jag har kontaktat fertilitetskliniken på ks och vi ska alltså höra av oss efter nyår för att boka en tid för att gå igenom allt, vilka chanser vi har, vilken behandling osv. Fördelen med att jag redan vet om min "sjukdom" är ju att vi inte behövt försöka få barn under flera år för att sedan behöva göra tester för att se vad som är felet. Nu hoppar vi ju direkt in på en behandling eller vad man ska kalla det. 

    Ni som redan gjort allt detta, skulle ni vilja berätta för mig hur det går till?
    Jag antar att jag kommer få börja med hormonsprutor i magen, att min sambo får göra ett sperma prov för att visa kvaliten?  sen att de tar fram den frysta delen av äggledaren ( eller vad det nu var de plockade ut, jag var inte så gamma på den tiden de gjorde allt det här så jag var inte så intresserad då, men det var iallafall inte bara ägg de tog ut)  sen att de gör en provrörsbefruktning utanför min kropp och sedan för in allt i mig??

    är det så det går till? detta är bara spekulationer från mig, jag har egentligen ingen aning om vad som kommer hända, för det ska vi ta upp på mötet i januari, men man vill ju vara lite förberedd.
    del gärna era berättelser. 

Svar på tråden oförklarlig barnlöshet sedan 14 års ålder men ska försöka i januari