• Anonym (förvirrad)

fp vid udda jobb%

Hej!

Jag har lite problem ang hur man ska göra för att fylla upp deltid till heltid för att skydda sgi om man jobbar annat än 1/8, 1/4 eller 1/2 dag.

Som jag har förstått det så räknas fp per vecka. Men om man har en fast månadslön och ändrar tjänsten till 60% från den 1e en månad som tex börjar med en onsdag, hur gör man då om man ska skydda sgi? Det blir ju att man jobbar 67% under första veckan då, och det går ju inte att få jämt ihop 100% sysselsättning.

Detsamma om man jobbar 80% och inte har tagit ut 180 dagar så man kan ta dagarna på lägstanivå (annars hade man kunnat ta ut en dag på en lördag). Hur gör man då för att fylla upp sgi?

Hur gör man om man är på jobbresa och får traktamente för en hel vecka även om man jobbar 80% (får ingen lön för den extra dagen utöver 80% då jag är borta).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-21 13:23
    Jobbar alltså 5dgr/v vid 80%

• Svar på tråden fp vid udda jobb%
  • Försäkringskassan

Hej,

För att skydda den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) så ska man om man går ner i arbetstid ta ut föräldrapenning som minst svara mot arbetstidens nedsättning. Om man har varierande arbetstider så kan man titta på den schemalagda arbetscykeln istället för varje vecka.

Så om du arbetar 60% så behöver du ta ut föräldrapenning som motsvara 40% och arbetar du 80% så behöver du ta ut 20%. Föräldrapenning kan man ta ut för hela dagar eller del av dag som trefjäderdels, halv, enfjäderdel eller enåttondels dag. Det går inte alltid att ta ut exakt det minsta antalet föräldrapenningdagar som krävs för att skydda SGIn, i de situationer kan man avrunda uppåt till närmsta möjliga uttagsnivå.

Föräldrapenningen kan förläggas måndag till fredag om man ska ta ut på sjukpenningnivå, lägstanivå kan man ta ut på arbetsfriadagar om man är med barnet.

Om man har förkortad arbetstid så kan man ta ut föräldrapenningen de dagarna om man inte har möjlighet att ta ut till exempel lägstanivå på lördag eller söndag.

Traktamente är inget sjukpenninggrundande inkomst skydd.

Hälsningar

Sara, handläggare  

• Anonym (förvirrad)

Hej!

Tack för svar. För förtydligande har jag några konkreta fall som jag undrar stämmer?                       

Så till exempel, om jag börjar jobba 60% 1a Januari 2014 (en onsdag) så kan jag göra följande för att skydda min sgi: Jobba torsdag + fredag, samt ta hel dag fp på onsdagen. Resten av veckorna i januari tar jag ut 2 dagar fp och jobbar 3 dagar. Måste man göra såhär varenda vecka då som delas upp av en månad i en vardag (som exempel v14 och v18) fast man alltid jobbar 3 dagar/vecka och får fast manadslön?

Då jag börjar jobba 80% kommer jag inte ha rätt till att ta ut lägstadagar (inte tagit ut 180 dagar än). Ska jag då, om jag jobbar mån-fredag, ta ut ¼ dag mån-torsdag (då blir det ju 105% per dag men totalt i veckan blir det 100%).

Jag vet att traktamente inte skyddar sgi, men om jag inte får lön för en dag som jag jobbat, men jag får traktamente, är det då ok ta ut fp (om man är på jobbresa mån-fre, men bara får lön för mån-tors men traktamente för alla dagar)?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Du tittar på hur mycket du arbetar den aktuella veckan. Det spelar ingen roll om det råkar vara ett månadsskifte i den veckan. Det ska bli 5 hela dagar med jobb + föräldrapenning i veckan, det är det enda du behöver tänka på.

Om du första veckan du börjar jobba 60 % jobbar mer för att du jobbar mer den del som är slutet av period med mer arbete, får du utifrån det räkna ut hur mycket du ska ta ut i föräldrapenning. T.ex. om du har arbetat 4 dagar behöver du ta ut 1 dag med föräldrapenning.

Det får inte bli mer än 100 % med jobb + föräldrapenning per dag. T.ex. om din normala arbetstid är 8 timmar och nu jobbar du 6,4 timmar per dag, kan du inte ta ut mer än 1/8 dag med föräldrapenning. Det finns inget givet sätt att lösa den situationen på om du inte kan ta ut lägstanivådagar på helgen för att fylla upp. Eftersom du kan ta ut max 1/8 dagar blir det som mest 7/8 dag med föräldrapenning per vecka och det täcker inte upp så att du skyddar SGI:n eftersom det skulle behövas 1 hel dag.

Om du är på jobbresa räknas det som att du arbetar alla dagar. Du kan inte ta ut någon föräldrapenning när du arbetar och inte vårdar barnet. Din SGI är skyddad om du jobbar heltid den veckan. Det spelar ingen roll om du får lön eller inte, utan det som räknas är att du arbetar.

Hälsningar

Bushra, handläggare

Svar på tråden fp vid udda jobb%