• Anonym (less)

kan man snart inte äta ngt?? älgkött ska helt plötsligt inte vara bra..

Alltså alla dessa varningar om livsmedel hit o dit, blir så trött. Visst fostret/barnet i magen kanske är känslig för vissa typer av mat men hallå älgkött?? Läste att det kan innehålla bly och att gravida/ammande kvinnor ej bör äta älgkött pga just detta. Jag personligen tror inte att kött från affären är ett dugg bättre, stackars stressade djur som föds upp i en hemsk miljö kan ju inte precis ge ett nyttig fint kött lr är jag ensam om den teorin? Man kan väll inte få ett finare ekologiskt kött än från djur i det fria? Hur gör ni andra äter ni mycket älgkött?

• Svar på tråden kan man snart inte äta ngt?? älgkött ska helt plötsligt inte vara bra..
  • LadyViolette

Nej, jag äter inte älg alls. Tycker inte om. 

Men förstår din poäng Men enligt livsmedelsverket så är det förhöjda halter av bly i köttet, och jag hade gått efter rekommendationerna.  

• Redbit

Det där med älgkött var ju närmast löjligt! Klart det finns blyfragment runt där kulan tagit, men jag har aldrig hört talas om en jägare/slaktare som inte skär bort runtom med god marginal.
    Jag skulle gissa att älgkött är betydligt bättre än t ex fisk från Östersjön, som trots allt inte är så farligt att man avråds att äta det helt ens som gravid...  

• NyttNamn

Äter så mkt älg jag kan lägga vantarna på när det är dags för jakt... 

Bryr mig inte ett skit om dessa nya "rön" - älg kan omöjligt vara "sämre" att äta om man betänker hur alla andra hållna djur växer upp Obestämd 
    Dessutom bland det godaste man kan stoppa i munnen!! Skål

Pour some sugar on me...
  • Omogen citron

Jag struntade helt i alla kostråd (utom alkoholen) då jag var gravid, jag åt massa saker man inte skulle äta. Det gick jättebra, jag hade en normal förlossning och mitt barn utvecklas som hon ska.

• Maria 434
    Redbit skrev 2013-10-21 15:55:33 följande:
    Det där med älgkött var ju närmast löjligt! Klart det finns blyfragment runt där kulan tagit, men jag har aldrig hört talas om en jägare/slaktare som inte skär bort runtom med god marginal.
    Jag skulle gissa att älgkött är betydligt bättre än t ex fisk från Östersjön, som trots allt inte är så farligt att man avråds att äta det helt ens som gravid...  

Det är nog inte själva kulan som är problemet utan mer troligt att det är miljögifter som spelar in.
    Fisk finns det väl en hel del rekommendationer om att man inte ska äta just pga miljögifter, tex strömming. 
  • Anonym (hmmm)

Så här säger Slv:

Vad gäller för barn, gravida och kvinnor som planerar att bli gravida? Små barn och foster är känsligare för bly än vuxna. Vi råder därför barn under sju år och kvinnor som är eller planerar att bli gravida (tre månader innan man slutar med preventivmedel) att undvika att äta till exempel färs och grytbitar oftare än någon gång per år, Undantaget är förstås om man vet att köttet, med god marginal, inte gränsar till sårkanalen. Däremot går det bra att äta viltkött från delar som inte gränsar till sårkanalen, till exempel stek och filé, så ofta man vill.

• Anonym (less)

Att följa allt till punkt o pricka känns överdrivet, att äta det mesta med måtta tror jag är det bästa, ja inte alkohol o tobak då men livsmedel. Känns som det hela håller att förvandlas till ngn slags skrämsel propaganda, gifter o skit finns i det mesta dessa dagar och jag tänker då inte sluta med älgkött för att ist stödja kött industrin, nej tack!

• Maria 434
    Anonym (hmmm) skrev 2013-10-21 16:01:05 följande:
    Så här säger Slv:

Vad gäller för barn, gravida och kvinnor som planerar att bli gravida? Små barn och foster är känsligare för bly än vuxna. Vi råder därför barn under sju år och kvinnor som är eller planerar att bli gravida (tre månader innan man slutar med preventivmedel) att undvika att äta till exempel färs och grytbitar oftare än någon gång per år, Undantaget är förstås om man vet att köttet, med god marginal, inte gränsar till sårkanalen. Däremot går det bra att äta viltkött från delar som inte gränsar till sårkanalen, till exempel stek och filé, så ofta man vill.

Aha tänk att en kula kan ställa det det så.
    Då var det inte miljögifter som var problemet som jag trodde. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (less) skrev 2013-10-21 16:05:50 följande:
    Att följa allt till punkt o pricka känns överdrivet, att äta det mesta med måtta tror jag är det bästa, ja inte alkohol o tobak då men livsmedel. Känns som det hela håller att förvandlas till ngn slags skrämsel propaganda, gifter o skit finns i det mesta dessa dagar och jag tänker då inte sluta med älgkött för att ist stödja kött industrin, nej tack!
    Skulle det vara svårt att följa ens till punkt och pricka? Varför måste man envisas med att äta kött nära sårkanalen? Många kastar bort det...
  • La Lola

Jag bor i jämtland.
    Ja jag äter en massa älgkött o har alltid gjort. Även som gravid.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • NLAL

Jag och min släkt + sambo och hans släkt är uppvuxen på ren och älgkött (+ väldigt många andra i detta land). Vi lever och mår bra. Dom har väl för lite att göra..

Svar på tråden kan man snart inte äta ngt?? älgkött ska helt plötsligt inte vara bra..