• gavagai

Rätt till hur mycket förskola när föräldraledig deltid med småsyskon?

Är det någon som vet om det finns generella regler om detta? Jag undrar i detta fall hur mycket förskola mitt stora barn har rätt till när vi är föräldralediga 80% med småsyskonet. 20 timmar har man i vanliga fall här när man är föräldraledig med småsyskon, men kan det bli mer om man är föräldraledig på 80% istället för 100? Stora barnet har nu tider på förskolan måndag till torsdag förmiddag, men säg att vi båda föräldrar jobbar ett par timmar någon fredag (och har minstingen med oss eller hos barnvakt), har vi rätt till förskola då också?

• Svar på tråden Rätt till hur mycket förskola när föräldraledig deltid med småsyskon?
  • pigglet

Inte här i Skellefteå i alla fall. Då dras det liksom från de 20 timmar ni har rätt till. Det får alltså bli max 20 timmar/vecka.

• CeeJay

I vår kommun tror jag man då får byta en dag mot den dagen man arbetar. Om ni i normala fall har 20 timmar fördelat på måndag-torsdag men båda måste jobba på fredagen blir barnomsorgsbehovet flyttat från tex torsdagen till fredagen.

Men bäst svar för vad som gäller just i ER kommun är om ni pratar med antingen förskolan direkt eller kollar på hemsidan  

Svar på tråden Rätt till hur mycket förskola när föräldraledig deltid med småsyskon?