• nenababe

Bakåtlutad Livmoder(?)

Hejsan alla som läser min lilla fråga....!
    Det är såhär.. Jag var på ett VUL den 19/11. Där såg hon att min livmoder var bakåtlutad... Det jag undrar är:
    1) Har det nån betydelse vid förlossningen, blir den svårare?
    2) Syns det fortare på magen att jag är med barn eller blir det tvärtom? (Jag är 160 cm och väger ca 47/50kg)
    3) Ni som har/har haft en bakåtlutad livmorder oxå, hur hade ni det? Mycket illamående? Trög/gasig i magen? Mkt uppsvälld? Kissnödig tidigare än andra graviditeter?

Berätta allt ni vet om skillander, fördelar, nackdelar, likheter mellan att ha en framåt- och bakåtlutad livmoder.
    Jag skulle VERKLIGEN uppskatta många kloka svar!
    ~ Helena o Hjärtat! (som ligger i den bakåtlutande livmodern )

• Svar på tråden Bakåtlutad Livmoder(?)
  • Teskedsmamman

Jag tror inte det har någon som helst betydelse.... ag har också bakåttippad livmoder men jag kaninte säga att min graviditet är olik någon annans som jag har hört om på varken familjeliv, föräldrakanalen, föräldragruppen eller februarilistan...

• Trollfia

Hej hej!
    Jag har också bakåtlutat livmoder. Det Bm sa till mig är att det tar förmodligen längre tid innan den syns då den lille växer mer inne i magen än ut mot magen. Jag är i vecka 18 och det är inte en tillstymelse till ens en liten mage än. Annars så är det nog ingen skillnad på symptom och så. Inget som märks så jättemycket iaf. En läkare sa till mig att runt vecka 20 vänder livmodern och "faller" fram men om det stämmer vet jag inte, det var vad hon sa och då kan det säga poff och så finns magen där!
    Hej så länge..

• MacKay

Hej, jag har också bakåtlutad. Livmodern kommer att räta upp sig när den blir större, jag är i vecka 24 och har en fin liten kula på magen. Jag har varken haft mer eller mindre grav besvär än någon annan jag känner. Det finns ingen anledning till oro...

• nenababe

Aaah, okej..
    Tack för svaren alla...
    Tänkte att jag är ganska nätt, så det kanske skulle synas tidigare ändå...
    Det återstår att se..
    Men jag ser en liten utbuktnad just över livmodern och där brukade det "luta inåt". Så jag tänkte att det kanske berödde på livmodern, men jag vet inte nu då.
    Kramar alla!
    ~ Helena o hjärtat!

• MacKay

Vilken vecka är du i?

Först i vecka 11 kan man känna livmodern eftersom den i normala fall skyddas bakom ditt pelvis ben, med andra ord så borde inte din mage kunna 'luta innåt' just där.

Jag fick svullen mage ganska tidigt, långt innan bebismagen började synas och fick likt TeaSpoon min 'bebismage' runt vecka 16-18.

Det är hur som helst inget farligt att ha en bakåtlutad livmoder, så oroa dig inte för det och mage kommer den också!

• DaCiss

Min kompis hade en bakåtlutad livmoder och hon hade ungerfär dina mått. Det är väl ändå rätt personligt hur just din livmoder kommer te sig emn på henne syntes det absolut ingen mage alls före hon kom upp i 7:nde månaden. Hela graviditeten igenom hade hon också mens så det var först i sjätte månaden hon fick reda på att hon var gravid, bara för att hon skulle kolla upp om hon hade svamp :-O Det kan jag säga var en riktig chock! Annars så hade bakåtlutad livmoder ingen annan påverkan på hennes graviditet eller förlossning.
    Men som sagt, alla är ju olika, fast du har bakåtlutad måste det inte betyda att det tar längre tid förrän magen börjar synas. Det är väl bara upp till din livmoder och hur den bestämmer sig för att växa Lycka till med graviditeten!

• Philippa

Jag har också bakåtlutad livmodern... Jag har fött två barn och mina förlossningar tog väldigt kort tid, den första drygt 6 timmar och den andra knappt 4 timmar från den allra första värken. Så du behöver nog inte oroa dig :)

• nenababe

Hej!
    Jag är i vecka 8 kan man säga. Det diskuteras lite olika i den frågan.
    Okej, det är nog kanske gaser då =)
    Jag undrade bara eftersom jag inte visste detta med bakåt- och framåt lutande livmodrar förut.. Blev en ny grej sådär.. =)
    Men skönt att det inte är farligare än det andra iaf och PHILIPPA:
    Hoppas det går lika fort för mig =) Men man vet ju aldrig..
    Kramar på er allihopa som har svarat, det känns som att jag fått någorlunda bra svar så jag slipper oroa mig mer =)
    Kramar och lycka till alla med magen/försöka att bli gravida/ och de födda barnen!
    ~ Helena O Hjärtat!

• Zina

Ännu en tillbakalutad livmoder........

Det har ingen som helst betydelse vid förlossningen........

Har fått mage tidigt bägge gångerna, inga problem......illamående och trög mage osv har med gravhormonerna att göra.

/Zina

• Lilla Pilla

jag har oxå tillbakalutad livmoder o nu då till frågan, kan det ge att läkaren har svårt att känna livmodern ordentligt? jag är i v 11+3 o han sa att min livmoder var mjuk o inte så stor...

• Blåbär

Min gynekolog sa att det kan jämföras med att vi alla har olika näsor! en del rakare en del krokigare men funktionen blir densamma... alltså ingen betydelse!

Jag trodde bebisen skulle ligga mer inåt ryggraden efttersom jag oxå har lite bakåttippad livmoder men på ul så såg man hur den låg alldeles nära bukväggen o sparkade rakt upp mot magen.
    Det kan säkert variera, men generellt så är det tydligen så.

Svar på tråden Bakåtlutad Livmoder(?)