• Anonym (marknadsföring)

    Vad menas med kunderbjudande? (marknadsföring)

    Jag har en delfråga från en skoluppgift som lyder: Är kunderbjudande relaterat till produkt och varumärke adekvat eller bör den förändras? Vad menar man med kunderbjudande?? Detta är alltså en del av en marknadsplan som vi gör.

  • Svar på tråden Vad menas med kunderbjudande? (marknadsföring)
  • Anonym (marknadsföring)

    puffar

  • Anonym (marknadsföring)
    Dixie skrev 2013-10-22 08:46:49 följande:
    Erbjudande som en affär ger till sina kunder!
    Erbjudande som typ rea eller allmänt erbjudande, alltså de erbjuder t.ex. kläder och skor? Kan du ge ett exempel?
  • sötare

    exempel : köp två betala för en
    eller kan även vara en tjänst exempelvis vi städar hela ditt hus för 135 kr/tim 

  • Dixie
    Anonym (marknadsföring) skrev 2013-10-22 08:48:52 följande:
    Erbjudande som typ rea eller allmänt erbjudande, alltså de erbjuder t.ex. kläder och skor? Kan du ge ett exempel?

    Men ni måste väl ha någon förklarande text i er lärobok..... Kunderbjudande är inte att en affär säljer kläder, utan att de erbjuder något extra tex ta tre varor betala för 2, få 10 % rabatt vid köp av vintersport.
  • Anonym (marknadsföring)
    Dixie skrev 2013-10-22 08:52:30 följande:

    Men ni måste väl ha någon förklarande text i er lärobok..... Kunderbjudande är inte att en affär säljer kläder, utan att de erbjuder något extra tex ta tre varor betala för 2, få 10 % rabatt vid köp av vintersport.
    Detta ska stå i delen om product som ingår i marketing mix och det står massor om just produkt men inget om kunderbjudande därför undrade jag...
  • Liloo

    Kunderbjudandet är den vara eller tjänst som företaget säljer, behöver alltså inte vara ett specialerbjudande. låter konstigt att det inte står i läroboken, det är ju rätt basic.

  • Anonym (marknadsföring)
    Liloo skrev 2013-10-22 09:12:51 följande:

    Kunderbjudandet är den vara eller tjänst som företaget säljer, behöver alltså inte vara ett specialerbjudande. låter konstigt att det inte står i läroboken, det är ju rätt basic.


    Men vad menar de med den frågan då: Är kunderbjudande relaterat till produkt och varumärke adekvat eller bör den förändras?
    Om kunderbjudande är varan alltså produktet, då är det alltid adekvat eller? Vad vill de att vi gör?
  • sötare

    Hur lyder hela frågan? du säger att det är e delfråga svårt att ge svar när man inte vet hela frågan

  • Anonym (m)

    fråga din lärare vore väl vara steg ett eller?

     Jag tolkar frågan som om det är ett vettigt erbjudande eller inte.

  • sötare

    passar erbjudandet till varan och varumärket eller kunde de ha ett bättre erbjudanade för den varan och märket?

  • Anonym (marknadsföring)
    sötare skrev 2013-10-22 09:53:21 följande:
    Hur lyder hela frågan? du säger att det är e delfråga svårt att ge svar när man inte vet hela frågan
    Hela frågan är:

    Är kunderbjudande relaterat till produkt och varumärke adekvat eller bör den förändras?

    Med delfråga menar jag att det ingår i delen om marknadsföringsprogram tillsammans med andra frågor. Detta är första frågan. Andra är: "Vilken prissättning används och är det lämplig"? Sen finns det frågor om kanalval och kommunikation.
  • Anonym (marknadsföring)
    Anonym (m) skrev 2013-10-22 09:56:14 följande:
    fråga din lärare vore väl vara steg ett eller?

     Jag tolkar frågan som om det är ett vettigt erbjudande eller inte.
    Mejlade och frågade men har inte fått något svar.
  • sötare
    Anonym (marknadsföring) skrev 2013-10-22 10:03:41 följande:
    Hela frågan är:

    Är kunderbjudande relaterat till produkt och varumärke adekvat eller bör den förändras?

    Med delfråga menar jag att det ingår i delen om marknadsföringsprogram tillsammans med andra frågor. Detta är första frågan. Andra är: "Vilken prissättning används och är det lämplig"? Sen finns det frågor om kanalval och kommunikation.
    finns det inget exempel på frågan som ni ska använda er av, för det låter lite så att det ska göra det.
  • Anonym (marknadsföring)
    sötare skrev 2013-10-22 10:08:52 följande:
    finns det inget exempel på frågan som ni ska använda er av, för det låter lite så att det ska göra det.
    Alltså vi ska använda informationen från t.ex. årsredovisningar och annan information om företaget. Vi gjorde även en intern och extern analys av samma företag.
  • sötare

    ok då ska ni ju analysera företagets vara eller tjänst och märket  och tycka till om det är ett bra erbjudande de har. Kolla på kvaliteten på varan/tjänsten och priset. Jämför det med andra företag som har liknande erbjudande. Kolla upp vad kunden får för upplevelse av erbjudandet  är det bra eller dålig respons från kunderna ? Gissa även att du ska föra en diskussion i ditt svar. 

Svar på tråden Vad menas med kunderbjudande? (marknadsföring)