• Äldre 21 Oct 22:11
    1930 visningar
    3 svar
    3
    1930

    Utredning - slöseri med skattepengar?

    Har konstaterad PCO sedan 2011 och är därför inte särskilt förvånad att ÄL och mens ej kommit igång efter jag slutade med p-piller i april det här året. Har haft mens två ggr det här halvåret men tyvärr Ingen ÄL. Eftersom jag vet att oddsen är försvinnande små att lyckas bli med barn tog jag idag kontakt med gyn. Hennes svar: vi gör inget förrän ett år har gått. Ok, jag kan köpa det, trots att jag jag vet att det är fel på mig och att det här nästkommande halvåret nästan 100 % säkert kommer gå förbi utan en möjlighet till graviditet. MEN; det är informationen hon ger mig efteråt som förvånar mig. Hon säger att både jag och min man måste utredas. Jag har alltså redan PCO-diagnos men nu ska alltså både min man och jag (igen) utredas. Är inte detta väldigt onödigt?  Bara för att få hjälp med att sätta igång ÄL(vilket jag vet man gör med pergotime). Eller är det jag som är totalt okunnig i detta? Är det inte bortkastade skattepengar och tid när man redan vet vad problemet är? Jag tycker det är helt orimligt och korkat.

  • Svar på tråden Utredning - slöseri med skattepengar?
  • Äldre 22 Oct 14:27
    #1

    Nej,tvärtom är det väldigt rimligt eftersom man totalt skulle slösa medicin på dig om det sen visade sig att din sambo också är infertil. Det är nämligen inte helt ovanligt att båda är det så man måste utesluta det och det görs ju väldigt enkelt med spermaprov.

  • Äldre 22 Aug 21:02
    #2
    28ochbarnlös skrev 2013-10-21 22:11:27 följande:

    Har konstaterad PCO sedan 2011 och är därför inte särskilt förvånad att ÄL och mens ej kommit igång efter jag slutade med p-piller i april det här året. Har haft mens två ggr det här halvåret men tyvärr Ingen ÄL. Eftersom jag vet att oddsen är försvinnande små att lyckas bli med barn tog jag idag kontakt med gyn. Hennes svar: vi gör inget förrän ett år har gått. Ok, jag kan köpa det, trots att jag jag vet att det är fel på mig och att det här nästkommande halvåret nästan 100 % säkert kommer gå förbi utan en möjlighet till graviditet. MEN; det är informationen hon ger mig efteråt som förvånar mig. Hon säger att både jag och min man måste utredas. Jag har alltså redan PCO-diagnos men nu ska alltså både min man och jag (igen) utredas. Är inte detta väldigt onödigt?  Bara för att få hjälp med att sätta igång ÄL(vilket jag vet man gör med pergotime). Eller är det jag som är totalt okunnig i detta? Är det inte bortkastade skattepengar och tid när man redan vet vad problemet är? Jag tycker det är helt orimligt och korkat.


    Att strunta i att utreda din man och bara gå på ditt ord är enormt slöseri med skattepengar.

    Självklart måste man utreda båda innan man ger hjälp.

    Det finns hur många män som helst som har fel på spermierna.
  • Äldre 23 Aug 15:56
    #3
    28ochbarnlös skrev 2013-10-21 22:11:27 följande:

    Har konstaterad PCO sedan 2011 och är därför inte särskilt förvånad att ÄL och mens ej kommit igång efter jag slutade med p-piller i april det här året. Har haft mens två ggr det här halvåret men tyvärr Ingen ÄL. Eftersom jag vet att oddsen är försvinnande små att lyckas bli med barn tog jag idag kontakt med gyn. Hennes svar: vi gör inget förrän ett år har gått. Ok, jag kan köpa det, trots att jag jag vet att det är fel på mig och att det här nästkommande halvåret nästan 100 % säkert kommer gå förbi utan en möjlighet till graviditet. MEN; det är informationen hon ger mig efteråt som förvånar mig. Hon säger att både jag och min man måste utredas. Jag har alltså redan PCO-diagnos men nu ska alltså både min man och jag (igen) utredas. Är inte detta väldigt onödigt?  Bara för att få hjälp med att sätta igång ÄL(vilket jag vet man gör med pergotime). Eller är det jag som är totalt okunnig i detta? Är det inte bortkastade skattepengar och tid när man redan vet vad problemet är? Jag tycker det är helt orimligt och korkat.


    Jag såg att tråden var från 2013 alltså 5 år gammal, så jag gick in på din presentation och såg att du hade fått ett barn för 3 år sen och är gravid nu, så det vsr roligt att se att allt ordnade sig för dig till slut !
Svar på tråden Utredning - slöseri med skattepengar?