• Anonym (Normalt?)

Inget anställningsavtal

Hej!

Jag har lite problem på min "arbetsplats".
    Jag har jobbat på min arbetsplats i ca 8 månader nu. Fick 6 mån provanställning som gick ut i augusti, saken är nu att jag inte har fått skriva på ett nytt anställningsavtal, (jag skulle få tillsvidare efter provanställningen)så jag jobbar nu utan något avtal. Jag har skickat mail till min chef och tel sa h*n att det skulle kollas igenom, det var ca 3 veckor sen nu. Och har fortfarande inte hört något. Skrev ett sms i fredags om det igen. Men fortfarande inte hört något!! Det är ett städföretag jag jobbar för och det är en massa strul med allt jämt! Min lön skulle höjas efter provanställningen men på sista lönespec så var det samma timlön! Jag har alltså ingen aning om hur mkt jag får i timlön nu. Hur är det med säkerheten om något händer? Jag har ju inget avtal. Jag jobbar 3 dagar i veckan och studerar 100% jag har lust att bara sluta på jobbet och koncentrera mig på studierna istället, som kommer i kläm. Vad har jag för rättigheter? Någon som vet?

Mvh

• Svar på tråden Inget anställningsavtal
  • Anonym

Går inte en provanställning över till en tillsvidare om inget annat sägs? Så var de iaf för min sambo. Ring facket och kolla annars så får du rätt svar på en gång.

• Maria 434
    Anonym skrev 2013-10-22 09:33:53 följande:
    Går inte en provanställning över till en tillsvidare om inget annat sägs? Så var de iaf för min sambo. Ring facket och kolla annars så får du rätt svar på en gång.

Så har det alltid varit för mig också.
  • Lowika

Som anonym ovan säger; provanställningsavtalet går automatiskt över i en tillsvidareanställning om du inte fått en uppsägning. Bra att få ett nytt papper, men inte nödvändigt.

• Anonym (Normalt?)

Ok. Tack för era svar. Men jag måste väl veta hur mkt jag tjänar i timlön? Och även om det går över till tillsvidare så måste jag väl skriva på ett avtal?

• Ms H

Inger nytt avtal behövs, men ni borde förhandla om din nya lön.

• H2O Mineral
    Fortfarande måste man ha ett nytt anställningsvatal eftersom anställningen har ändrats. 
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
  • SL

Din anställning har automatiskt gått över i fastanställning, chefen kan inte säga annat. Står tydligt i lagboken.

• Anonym (ja)
    Precis, provanställningen skall övergå i tillsvidare anställning om ingenting sägs.
  • H2O Mineral
    Anonym (ja) skrev 2013-10-22 13:07:40 följande:
    Precis, provanställningen skall övergå i tillsvidare anställning om ingenting sägs.
    Men man ska fortfarande få nytt anställningsavtal. Annars har man faktiskt ingen anställning längre. 
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
  • Anonym (Inget nytt)

På mina anställningsavtal så har arbetsgivaren kryssat i "Tillsvidareanställning" och sen fyllt i hur länge provanställningen ska gälla, blir man inte uppsagd så är det en fast anställning och inget nytt avtal behövs, det behövs inte heller ett nytt avtal om lön om man följer ett kollektivavtal (skulle bli väldigt många avtal väldigt ofta) men om man förhandlar fram en ny lön så bör det ju finnas ett nytt avtal på det.

• Anonym (jodå)
    H2O Mineral skrev 2013-10-22 23:24:57 följande:
    Men man ska fortfarande få nytt anställningsavtal. Annars har man faktiskt ingen anställning längre. 
    Jodå, det har man visst. Visst bör man få ett nytt avtal men anställd är man fortfarande eftersom det är lagstadgat att en provanställning automatiskt övergår i en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren meddelat att anställningen tar slut innan provanställningstiden har gått ut.
  • Anonym (ja)

Dags att ta kontakt med facket, TS?

• Limaalpha

Hej TS!

Din anställning övergår automatiskt till en provanställning som tidigare nämnt enligt 6§ LAS.
    Ditt anställningsavtal behöver inte vara skriftligt för att vara gällande, heller inte vid förhöjning av lön, men däremot ska arbetsgivaren ge dig skriftlig information om alla villkor av betydelse för din anställning, enligt 6c§ LAS.

Det du kan göra om din arbetsgivare inte vill hålla sitt avtal eller ge dig denna information är att vända dig till facket. Du kan endast bli uppsagd på grund av arbetsbrist (så vida du är sist in) eller saklig grund, dvs misskötsamhet. Men mitt tips är att på ett ödmjukt sätt ligga på din arbetsgivare lite till innan du kontaktar facket.

Svar på tråden Inget anställningsavtal