• Anonym (Förstabarnet-14)

    Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!

    Hejsan alla bebislängtande förstagångs-försökare {#emotions_dlg.flower}

    Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa barn, och att vi nu är redo att börja försöka! ÄNTLIGEN kan jag starta en sådan här tråd Har haft en återkommande längtan i över 10 år, och nu äntligen har vi alla praktiska förustättningar och befinner oss mentalt i rätt fas! 

    Jag har ingen ÄL just nu, och misstänker att det dröjer några veckor till. Har i ärlighetens namn dålig koll, men tänker skaffa mig råkoll! Men bara att ha bestämt sig får en att gå in i en helt ny fas i livet! Nu är det bebistankar och bebisplanering som gäller!

    Vore så kul om vi kunde samlas här- vi som skall börja försöka göra bebis för första gången! 
     

    HEJA Gravid 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-22 10:53
    Ett litet tillägg;

    Jag vet att det finns en uppsjö av liknande trådar. Syftet med ännu en till är att jag, och ni andra kanske, skall få möjlighet att få vara med i en tråd från start!

    Så kul att få följa varandra i alla förberedelser, försök och längtan
  • Svar på tråden Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!
  • Anonym (villplussa)
    Anonym (Förstabarnet-14) skrev 2013-10-22 10:49:09 följande:
    Hejsan alla bebislängtande förstagångs-försökare {#emotions_dlg.flower}

    Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa barn, och att vi nu är redo att börja försöka! ÄNTLIGEN kan jag starta en sådan här tråd Har haft en återkommande längtan i över 10 år, och nu äntligen har vi alla praktiska förustättningar och befinner oss mentalt i rätt fas! 

    Jag har ingen ÄL just nu, och misstänker att det dröjer några veckor till. Har i ärlighetens namn dålig koll, men tänker skaffa mig råkoll! Men bara att ha bestämt sig får en att gå in i en helt ny fas i livet! Nu är det bebistankar och bebisplanering som gäller!

    Vore så kul om vi kunde samlas här- vi som skall börja försöka göra bebis för första gången! 
     

    HEJA Gravid 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-22 10:53
    Ett litet tillägg;

    Jag vet att det finns en uppsjö av liknande trådar. Syftet med ännu en till är att jag, och ni andra kanske, skall få möjlighet att få vara med i en tråd från start!

    Så kul att få följa varandra i alla förberedelser, försök och längtan
    Kul! Jag är hyfsat ny här på fl, så ska bli spännande att följa och läsa om hur andra har det. Kanske få lite tips och råd! :)
  • Anonym (Också orolig)

    Favoritar!

    Jag som inte har råkoll på min cykel och ägglossning är att köpa ett sk Donnatest. Det kostar ca 400 men räcker i minst 1 år, och kan användas hur ofta man vill. Jag hade nyss mens, den tog slut igår... Och idag när jag testade så börjar det redan NU visa små tecken. Så ja min kropp har nog en svår anpassning från alla hormoner jag har käkat så många år. Så det är nog bra att hålla koll, för den där ägglossningen verkar svår att pricka in nu. 

  • Anonym (Förstabarnet-14)
    Anonym (villplussa) skrev 2013-10-22 11:33:29 följande:
    Kul! Jag är hyfsat ny här på fl, så ska bli spännande att följa och läsa om hur andra har det. Kanske få lite tips och råd! :)
    Du är så välkommen så! Både till Fl och tråden Så kul att följas åt! 

    Jag längtar bara tills jag får min mens. Tog ÄL-test idag och det kunde inte bli mer negativt. Så när mensen är klar så börjar vi på riktigt med vår bebisverkstad! Fantastiskt!! 
  • Anonym (Förstabarnet-14)
    Anonym (Också orolig) skrev 2013-10-22 11:46:27 följande:
    Favoritar!

    Jag som inte har råkoll på min cykel och ägglossning är att köpa ett sk Donnatest. Det kostar ca 400 men räcker i minst 1 år, och kan användas hur ofta man vill. Jag hade nyss mens, den tog slut igår... Och idag när jag testade så börjar det redan NU visa små tecken. Så ja min kropp har nog en svår anpassning från alla hormoner jag har käkat så många år. Så det är nog bra att hålla koll, för den där ägglossningen verkar svår att pricka in nu. 
    Hej

    Hur funkar det?  
  • Anonym (Förstabarnet-14)
    Anonym (Också orolig) skrev 2013-10-22 11:46:27 följande:
    Favoritar!

    Jag som inte har råkoll på min cykel och ägglossning är att köpa ett sk Donnatest. Det kostar ca 400 men räcker i minst 1 år, och kan användas hur ofta man vill. Jag hade nyss mens, den tog slut igår... Och idag när jag testade så börjar det redan NU visa små tecken. Så ja min kropp har nog en svår anpassning från alla hormoner jag har käkat så många år. Så det är nog bra att hålla koll, för den där ägglossningen verkar svår att pricka in nu. 
    Nu har jag kollat upp det! Får bli en tur till apoteket i eftermiddag Gud så spännande detta är!!!  
  • Anonym (villplussa)
    Anonym (Förstabarnet-14) skrev 2013-10-22 13:43:15 följande:
    Du är så välkommen så! Både till Fl och tråden Så kul att följas åt! 

    Jag längtar bara tills jag får min mens. Tog ÄL-test idag och det kunde inte bli mer negativt. Så när mensen är klar så börjar vi på riktigt med vår bebisverkstad! Fantastiskt!! 
    Tackar :) Ååh, spännande! Själv är jag 4 dagar efter BIM och ingen mens ännu, tog ett test igår men inget plus heller. Har känt av vissa symtom, men man vet ju inte om man inbillar sig heller. Ska vänta ett par dagar till och prova igen! 
  • Anonym (Förstabarnet-14)
    Anonym (villplussa) skrev 2013-10-22 14:34:49 följande:
    Tackar :) Ååh, spännande! Själv är jag 4 dagar efter BIM och ingen mens ännu, tog ett test igår men inget plus heller. Har känt av vissa symtom, men man vet ju inte om man inbillar sig heller. Ska vänta ett par dagar till och prova igen! 
    Oj så spännande! Brukar du vara sen med mensen?
  • Anonym (Förstabarnet-14)

    Lite frågor;


    Förbereder ni er något särskilt? Med kost/motion/tillskott/annat? Använder ni er av någon form av kartläggning av er ÄL? Hur förbereder ni er praktiskt? Hur ser er praktiska situation ut?   1) Jag tänker börja äta mer hälsosamt. Jag äter inte så onyttigt nu heller men det kan ju alltid bli bättre. Tänkte köra på tallriksmodellen med reducerat med kolhydrater. De kolhydrater jag väljer skall vara fullkorn/långsamma kolhydrater.  Jag tänker börja simma 2 dagar i veckan. Detta för att stärka upp ryggen och öka min kondition. Jag tänker även gå längre promenader med min sambo så att vi inte försoffar oss. Jag har ganska mycket ryggproblem så för att öka muskulaturen mer och förbereda mig inför graviditeten tänker jag göra plankan varje kväll. 

    2) Jag tänker köpa ett Donnatest imorgon. Med hjälp av detta skall jag kartlägga min ÄL. Jag tänker dock hålla tyst om exakt datum för min sambo. Han behöver inte känna den pressen i onödan.  

    3)  Vi skall börja på ett sparande. Ett sparande som vi skall ha som buffert för oväntade utgifter. Och ett sparande som skall användas som livlina under föräldraledigheten. Att kunna ta av de månader vi kanske vill göra en större ustvävning. Vi skall också försöka få klart hemma. Vi har en del tankar kring inredningen här hemma och nu är det ju mysigare än någonsin att ordna och fixa. 

    4) Vi har levt ihop i snart sex år. Vi bor i en större marklägenhet med uteplats. Båda har körkort och vi har en volvo-kombi.  

    Glad
     
  • Anonym (Förstabarnet-14)

    Tillägg;
    Vi skall käka folsyra också! Och jag skall äta D-vitamin.  

Svar på tråden Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!