• studentbruttan29

Skulle ni våga lämna en 10-åring ensam hemma i 8 timmar medans ni arbetar? (EN gång endast)

Hej

Skulle ni kunna lämna er 10-åring ensam hemma under tiden ni är på arbetet? Det skulle då endast gälla en dag och ert barn vill och vågar vara själv hemma. Jag är grymt kluven, sonen är sjuk (men inte dödsjuk) och säger att han skulle kunna vara hemma själv från 8-16.

Hur skulle ni tänka, göra? Jag tycker han är för ung men han tycker jag är "fjantiga mamman". Solig 

• Svar på tråden Skulle ni våga lämna en 10-åring ensam hemma i 8 timmar medans ni arbetar? (EN gång endast)
  • Shades

Nej. Jag skulle inte lämna en sjuk 10-åring ensam hemma. Jag skulle aldrig prioritera jobbet över mina barn.

• Moflo

Är barnet van att vara ensam, alltså har han varit ensam hemma förut, kanske kortare stunder medan ni handlat? Hur långt har du hem?
    Kan nån granne eller någon annan i barnets omedelbara närhet vara kontaktperson, antingen direkt till barnet eller till dig?

• amalie79

Absolut så länge hen inte var yr eller magsjuk eller så. Vanlig förkylning typ orkar ligga läsa/kolla film, absolut.

Jobbar hyfsat nära hemmet så.

• studentbruttan29
    Moflo skrev 2013-10-22 14:32:22 följande:
    Är barnet van att vara ensam, alltså har han varit ensam hemma förut, kanske kortare stunder medan ni handlat? Hur långt har du hem?
    Kan nån granne eller någon annan i barnets omedelbara närhet vara kontaktperson, antingen direkt till barnet eller till dig?
    Han är en väldigt redig kille, han har varit hemma själv någon enstaka gång men oftast har han haft en kompis här (om jag t.ex. varit borta och storhandlat i 2 tim). Jag har 30 min hem men en vän som skulle kunna komma hit på 10 min om det är något.

Han är förkyld och trött, hostig men inte jättehemskt. (Men för trött för en lång skoldag) 
  • susa

Men om han vill vara hemma själv så är det väl bara att testa. Min 10-åring är hemma själv ofta och trivs med det.

• Ellie

Ja, det skulle jag. Med telefonkontakt då och då för att höra hur det går. Eftersom han själv vill detta och inte är allvarligt sjuk ser jag inte att det skulle vara ett problem.

• c89

Ja, fast beror väl på barnet. Jag var hemma själv mycket som 10-åring, kanske inte hela dagar jämt, men kunde koka snabbmakaroner om jag blev hungrig osv. Har nu två halvsystrar på 9 och 11 och äldsta hade man väl kunnat lämna själv sen hin var 9, yngsta är däremot inte lika självständig. Ligger ju mycket i barnets personlighet. Går väl lämna hemma och åka hem på lunchen? Om inte du så kanske pappan, mormor/morfar etc? Kanske inte vid magsjuka som nån skrev, men om det bara är förkylning så klarar de sig väl hemma själva i den åldern oftast...

• studentbruttan29

Tack för era svar. Är lite hönsmamma just på detta område. Ska allvarligt fundera på saken. Kan ha en person som kommer under lunchen och äter med sonen också. Telefonkontakt under dagen skulle isf vara ett måste, annars skulle jag dö av oro. 

Själv växte jag upp på 80-talet och då tog alla ungar hand om sig själva efter skolan som brukade sluta kl12-13. Man gick hem själv eller med kompis, var ute hela dagarna och det gick ju alltid bra på "den tiden". Ingen telefonkontakt hade man med föräldrarna då heller under dagarna.
    Men nojjig är jag ändå idag. Solig 

• Ilovemyself

Ja jag hade, och har, lämnat min 10-åring 8-16. Dock var grannen hemma och kunde kolla till och 10-åringen kunde ringa om det var något...

Beror på hur barnet är. Vissa är mognare än andra. Ni kan ju iaf testa

• Bedhead

Jag har börjat lämna mina nioåringar hemma själva, om de inte är så sjuka att de behöver omvårdnad. Jag kommer hem och lagar lunch åt dem.

It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
Svar på tråden Skulle ni våga lämna en 10-åring ensam hemma i 8 timmar medans ni arbetar? (EN gång endast)