SlimCharles skrev 2015-12-13 00:07:21 följande:
Hur är utbildningen? Jag har inte matte eller fysik som min största styrka precis även om jag inte är kass på det. Kommer jag klara av utbildningen då? (I Sverige då, vet redan hur det ser ut på Island tack vare Ragnar)
Ni som jobbar, jobbar ni mycket helger/eftermiddagar/nätter?
Jag studerar till röntgensjuksköterska (KI), är bara på T2 men förhoppningsvis kan jag bidra med något? :)
Behörighetskravet för att komma in på röntgenprogrammet är att matte 2/matte B, naturkunskap B (alt. kemi A/1 + fysik A/1 + biologi A/1) samt samhällskunskap A/1b.
Den första veckan på T1 repeterade vi fysik o kemi eftersom att alla kommer från olika bakgrunder - sam, natur etc. Vi har återkommit till basic fysik under kurserna o när vi har läst om strålning o röntgenundersökningar blir det ju lite mer avancerad fysik (beror väl egentligen på med vad/vem man jmf med, sjukhusfysiker måste fördjupa sig i fysik ännu mer men vi är på en lägre nivå), men jag har upplevt att alla föreläsare har upprepat den grundläggande fysiken under föreläsningarna så det fastnar ju verkligen :) Jag oroade mig mest inför fysiken på utbildningen, då jag varken är ett matte- eller fysikgeni, men eftersom att endast Nk B är kravet så kan de inte förvänta sig såå mycket av studenterna. Jag har hängt med och tycker att fysikdelen har nog varit mest intressant, men det är väl för att man förstår mer vad röntgen innebär o så, o tekniken, man får en djupare förståelse. Innan läste vi mycket anatomi, var självklart också intressant, men nu läser man verkligen på djupet om röntgen o fysiken är ju en del av det.
Jag tror dock att när röntgensjuksköterskeyrket har blivit mer attraktivt o känt, (o ev när det har utvecklats ännu mer), så kommer behörighetskravet att höjas, tänker på fysiken då (bara vad jag tror, nu behöver skolorna studenter o då får det vara lite lägre krav). I och med att det blir intro till >basic< fysik & kemi & en massa upprepningar så förlorar man tid tänker jag? Självklart bra att få med alla, men detta är ju som sagt väldigt basic. Jag ska väl egentligen inte klaga, annars hade jag ju inte varit här, men det kan vara bra för studenternas framtida röntgensskyrke om de redan har en god/grundläggande bas inom fysik när de väl börjar högskolan för att sedan där kunna lägga mer energi på att bygga på fysiken o fördjupa sig i röntgen, istället för att lägga energi på basics? Nu talar jag dock endast för KI & ursäkta att denna del blev så utdraget (men om du kanske inte har läst nån fysik innan är väl ett tips att börja plugga på röntgensskprogrammet innan kraven höjs som jag tror ;) ).
Jag hade 2 dagars praktik på sjh (och 2 dagar föreläsningar/övningar på campus), efter endast en månad på programmet. Som jag har uppfattat det så verkar det som att de flesta jobba ca 7-16 vardagar när det gäller slätröntgen (verkar gälla på de flesta sjh) + var tredje helg tror jag.. (inte varje i alla fall, gäller de flesta ställena). Osäker dock om det ingick kvällsarbete på helger... På nuklearmedicin är det 7.30-16 vardagar, inga kvällar, helger eller natt. Om jag har förstått det rätt så jobbar inte röntgensjuksköterskor natt (på sjh i Sthlm?), finns väl kanske undantag men generellt verkar det vara så.. det ska vara någon "specialperson" som jobbar natt på röntgen...kommer inte riktigt ihåg hur det låg till.
Hoppas du fick svar på några av dina frågor, annars är det bara att hojta till :)