SlimCharles skrev 2015-12-13 00:07:21 följande:
Hur är utbildningen? Jag har inte matte eller fysik som min största styrka precis även om jag inte är kass på det. Kommer jag klara av utbildningen då? (I Sverige då, vet redan hur det ser ut på Island tack vare Ragnar)
Ni som jobbar, jobbar ni mycket helger/eftermiddagar/nätter?
Jag studerar till röntgensjuksköterska (KI), är bara på T2 men förhoppningsvis kan jag bidra med något? :)
Behörighetskravet för att komma in på röntgenprogrammet är att matte 2/matte B, naturkunskap B (alt. kemi A/1 + fysik A/1 + biologi A/1) samt samhällskunskap A/1b.
Den första veckan på T1 repeterade vi fysik o kemi eftersom att alla kommer från olika bakgrunder - sam, natur etc. Vi har återkommit till basic fysik under kurserna o när vi har läst om strålning o röntgenundersökningar blir det ju lite mer avancerad fysik (beror väl egentligen på med vad/vem man jmf med, sjukhusfysiker måste fördjupa sig i fysik ännu mer men vi är på en lägre nivå), men jag har upplevt att alla föreläsare har upprepat den grundläggande fysiken under föreläsningarna så det fastnar ju verkligen :) Jag oroade mig mest inför fysiken på utbildningen, då jag varken är ett matte- eller fysikgeni, men eftersom att endast Nk B är kravet så kan de inte förvänta sig såå mycket av studenterna. Jag har hängt med och tycker att fysikdelen har nog varit mest intressant, men det är väl för att man förstår mer vad röntgen innebär o så, o tekniken, man får en djupare förståelse. Innan läste vi mycket anatomi, var självklart också intressant, men nu läser man verkligen på djupet om röntgen o fysiken är ju en del av det.