• Anonym (liten!)

är mitt barn onormalt liten för sin ålder?

hen är 5år

ca 105cm och väger endast 16.5kg.

föddes efter beräknat datum men var liten då med (under 3kg och under 50cm lång)

fått höra att vi borde få hen kollad och få tillväxthormon av bekanta.

är hen så liten att de behövs?
    hen är pigg, frisk (var sjuk ofta förrut men bättre nu) aktiv osv..

bvc har aldrig sagt något innan då jag var orolig för hen då hen var yngre men nu börjar alla bekanta nämna de vilket gör mig osäker igen... =(          

• Svar på tråden är mitt barn onormalt liten för sin ålder?
  • Anonym (v)

Lite får man se hur föräldrar och mor- resp farföräldrar ser ut. Det kan ju vara genetiskt också. 2 föräldrar som är 165 långa lär knappast få en pojke som vuxen blir 195 cm.

• Masken84

Jämför man med min son som är 19 månader som alltid har varit stor så är hen liten.
    Min son är 91cm lång och väger 15,2 kg.

Kan vara värt att kolla upp !

• Anonym (m)

Min son är 2,5 år och längre är ditt barn och samma vikt.

• kaffeamanda

Strunta i alla bekanta som ska tycka. Om barnet beter sig normalt och bvc inte säger annat så behöver ni väl inte bekymra er. Min dotter är 8 år nu, 122 cm lång och väger knappt 20 kg, hennes bästa kompis är 145 cm och väger över 40 kg men båda mår bra.

• 5by5

Min dotter är 6 om 2 månader och är ca 110 lång och väger 18kg. Innan sommaren var hon 104 lång och vägde runt 17 kg. Visst är hon minst i klassen men vi oroar oss inte och inte bvc heller (både jag, hennes pappa och hennes lillasyster är långa)

• kmp

Men vad jag är trött på "hen"!!
    TS är anonym, det finns ingen chans att någon skall kunna lista ut vem det är, så varför inte skriva om det handlar om en kille eller en tjej?
    I den här frågan är det ju faktiskt av intresse att veta, då killar i den åldern ofta är större än tjejer.

Hur ska man kunna svara på frågan om "hen" är liten för sin ålder, när man inte vet vad man skall jämföra med?

• Anonym (tillväxtkurva)

Jag tycker inte att det verkar så konstigt. Kollar man på tillväxtkurvan, så ligger hen ju bara drygt en standardavvikelse under medel: http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-2-7ar-flicka.pdf Ingen fara inom ett par standardavvikelser skulle min gissning vara. (Nu länkar jag till kurvan för flickor, men inte så stor skillnad på pojkkurvan.)

• frökenelisabeth

Prata med bvc om ni är oroliga! Be att få se viktkurvor, längdkurvor och bmi-kurvor - det viktiga är ju att barnen följer sin kurva brukar man säga. Hur stora är ni själva, och er släkt? Det spelar också roll. Faller man för mycket under sin kurva så kan det eventuellt bli aktuellt för barnmottagning att hålla lite koll och utreda om tillväxthormon behövs.

Men allt det här tycker jag ni ska diskutera med bvc eller en barnläkare. Folk runtomkring tycker så mycket, bättre att prata med experterna   

• Anonym (liten!)

kan säga att det är en kille det handlar om

kmp skrev 2013-10-22 16:18:15 följande:
    Men vad jag är trött på "hen"!!
    TS är anonym, det finns ingen chans att någon skall kunna lista ut vem det är, så varför inte skriva om det handlar om en kille eller en tjej?
    I den här frågan är det ju faktiskt av intresse att veta, då killar i den åldern ofta är större än tjejer.

Hur ska man kunna svara på frågan om "hen" är liten för sin ålder, när man inte vet vad man skall jämföra med?
  • Anonym (liten!)
    frökenelisabeth skrev 2013-10-22 16:36:33 följande:
    Prata med bvc om ni är oroliga! Be att få se viktkurvor, längdkurvor och bmi-kurvor - det viktiga är ju att barnen följer sin kurva brukar man säga. Hur stora är ni själva, och er släkt? Det spelar också roll. Faller man för mycket under sin kurva så kan det eventuellt bli aktuellt för barnmottagning att hålla lite koll och utreda om tillväxthormon behövs.

Men allt det här tycker jag ni ska diskutera med bvc eller en barnläkare. Folk runtomkring tycker så mycket, bättre att prata med experterna   
    Vi har flyttat en del och de bvc vi är på nu tror inte på digitala kurvorna, dvs alla gamla resultat finns inte längre! :-/
  • En Åsa

Min tjej var 105cm och och vägde straxt under 16kg på 5-årskontrollen. Inget konstigt med det, jag är typ 162 och hennes pappa är typ 175, vore snarare konstigt om vi skulle ha ett väldigt långt barn. Men om jag fattar det rätt är det folk runt dig som tjatar om att barnet är litet, inte Bvc? Skit i dom, folk har så jävla mycket åsikter om allt som de inte har med att göra, eller ens har koll på.

• Anonym (tillväxtkurva)

Här kan du ju i alla fall se svenska tillväxtkurvor för att se att det inte är särskilt onormalt med ert barns längd/vikt: http://www.tillvaxtkurvor.se/

Svar på tråden är mitt barn onormalt liten för sin ålder?