• Äldre 22 Oct 16:28
    2419 visningar
    1 svar
    1
    2419

    Vad är det för orsak till min dotters eksem?

    Min dotter är 4 år och har under ca 6 månader fått eksem som kliar ganska mycket. I början var det bara på låren, precis på höftbenen. Men efter ett tag började det sprida sig långsamt. Nu sitter det fläckvis från låret ner till knävecken. Ibland sitter det lite i armvecket och nu har det kommit till handlederna.
    Hon kliar sig otroligt mycket på natten så att hon kliar sönder stället. Jag vet att det finns pyjamaser och liknande för att förhindra det men jag har tyvärr inte råd till sådant specialtyg.
    Jag har varit till Bvc med det när det hade börjat och då fick jag till svar att det inte var eksem utan en reaktion som blir när huden är väldigt torr. Jag fick rådet att smörja hemma med en mild kortison och smörja med mjukgörande. Vi gjorde så och det blev bättre, så pass bra så att vi kunde sluta med kortison och bara använda mjukgörande. Men när vi gjorde det så blossade det upp nästan ännu värre bara efter 2 dagar..
    Jag tror inte att det är bara pga torr hud eftersom min dotter har så mycket i släkten med problem med huden. Hennes pappa har psoriasis. Jag har alltid haft eksem i olika former bl.a. Matallergi. Nu i vuxen ålder har jag fått diagnosen handpsoriasis. När min dotter var liten ca 2-4 månader så blev hon allergisk mot mjölk. Hon tålde inte vanlig välling utan fick soja istället. Symtomen för det var att hon kräktes väldigt mycket efter måltiden, fick ont i magen och även hård avföring. Det gick så småningom över ju äldre hon blev och vid 6 månader kunde hon dricka mjölkprodukter igen.

    Nu undrar jag om det kan vara mjölk eller ägg som spökar då jag har hört att det kan bete sig så som eksem. Hon har inget på överkroppen annars utan bara dem ställen jag beskrivit. Vi har inte använt oss av uteslutningsmetoden mer än att hon duschar varannan till var tredje dag och då med olja från apoteket och smörjer hela tiden med oparfymerad lotion. Vi använder oss av Gunrys tvätt och sköljmedel.
  • Svar på tråden Vad är det för orsak till min dotters eksem?
  • Äldre 22 Oct 17:24
    #1

    Det verkar ha blivit något fel vid skapandet av tråden så jag försöker så här. Min dotter är 4 år och har under ca 6 månader fått eksem som kliar ganska mycket. I början var det bara på låren, precis på höftbenen. Men efter ett tag började det sprida sig långsamt. Nu sitter det fläckvis från låret ner till knävecken. Ibland sitter det lite i armvecket och nu har det kommit till handlederna. Hon kliar sig otroligt mycket på natten så att hon kliar sönder stället. Jag vet att det finns pyjamaser och liknande för att förhindra det men jag har tyvärr inte råd till sådant specialtyg. Jag har varit till Bvc med det när det hade börjat och då fick jag till svar att det inte var eksem utan en reaktion som blir när huden är väldigt torr. Jag fick rådet att smörja hemma med en mild kortison och smörja med mjukgörande. Vi gjorde så och det blev bättre, så pass bra så att vi kunde sluta med kortison och bara använda mjukgörande. Men när vi gjorde det så blossade det upp nästan ännu värre bara efter 2 dagar.. Jag tror inte att det är bara pga torr hud eftersom min dotter har så mycket i släkten med problem med huden. Hennes pappa har psoriasis. Jag har alltid haft eksem i olika former bl.a. Matallergi. Nu i vuxen ålder har jag fått diagnosen handpsoriasis. När min dotter var liten ca 2-4 månader så blev hon allergisk mot mjölk. Hon tålde inte vanlig välling utan fick soja istället. Symtomen för det var att hon kräktes väldigt mycket efter måltiden, fick ont i magen och även hård avföring. Det gick så småningom över ju äldre hon blev och vid 6 månader kunde hon dricka mjölkprodukter igen. Nu undrar jag om det kan vara mjölk eller ägg som spökar då jag har hört att det kan bete sig så som eksem. Hon har inget på överkroppen annars utan bara dem ställen jag beskrivit. Vi har inte använt oss av uteslutningsmetoden mer än att hon duschar varannan till var tredje dag och då med olja från apoteket och smörjer hela tiden med oparfymerad lotion. Vi använder oss av Gunrys tvätt och sköljmedel.

Svar på tråden Vad är det för orsak till min dotters eksem?