• londonkarin

Min snart 3 åring äter SÅ lite!

Ännu ett inlägg om ett kräset barn :) Min nästan 3 åriga dotter har alltid varit kräsen i maten men de senaste veckorna har tagit rekordet i hur lite nån kan äta. En dag kan se ut såhär: Frukost: välling, 2 skedar flingor Mellis: några russin, en bit frukt (halv banan om hon är hungrig) Lunch: några tuggor av vanlig mat. Hoppar över potatisen, ris, pasta och grönsakerna utan äter endast lite av köttet eller fisken. Mellis: en pytteliten yoghurt på en bra dag. Oftast vill hon inte ha nåt. Middag: lika (lite) som lunchen Hon är en pigg liten tjej men väger bara 10 kg! Hon har problem med magen (förstoppning, äter movicol), med så dålig kost lär hon aldrig bli bättre heller. Någon som känner igen sig eller har några råd??

• Svar på tråden Min snart 3 åring äter SÅ lite!
  • Litenåfin

Min son var exakt likadan när han var förstoppad! Man känner sej helt maktlös, för oss lossnade det när vi körde med både movicol och resulax.
    Han fick ofta rå falukorv och mat med mycket fett. Smoothie med fet yoghurt.
    Det vände helt plötsligt och nu är han 4,5 och äter bra :)

• väduren2

Det låter som om du skriver om min son, man vet ej vad man ska ta vägen , vill ju så gärna att de ska äta!

BVC tycker att vi ska ge det lite mer tid för han är jätte pigg och glad men sjukhuset är mer oroliga, så nu ska vi upp i veckan på ny vägning, känner sig lite maktlös när de inte äter och magen krånglar

• londonkarin

Väldigt lika min lilla mask då :) Har märkt att jag kan få i henne lite mat när hon springer förbi i köket när jag lagar mat. Om jag skär t.ex. paprika, gurka osv - brukar hon gärna vilja ha. Inte helt rätt då jag helst vill att de sitter ner när man äter men med min lilla är vi glada när hon väl äter....Även om det betyder äta i farten :)

• Ebba 27 juli

Kan trösta med att vi har det likadant. Har en 3,5 åring som väger 10,5 kg! Får näringsdryck på natten men äter likt din tjej på dan men nästan inget kött som inte är lätt tuggat utan föredrar pasta o ris... Falukorv är nog dock favoriten men äter då aldrig mer än två skivor ändå!! Två köttbullar kan vara en lunch... Vi försöker ge det hon gillar o mkt smör i maten.. Var också förstoppad mycket nät hon var yngre... Försöker få i henne gröt innan hon ska sova tror det är bra för magen... Försöker att inte oroa oss för mycket då hon ändå är pigg o glad!! Kämpa på!

• Annelie 76

Tillsätt en matsked kokosfett i vällingen på morgonen, det sätter lite fart på magen samt att det är nyttigt (innehåller samma fett som bröstmjölk). Köp på hälsokosten (eller här: http://www.apotea.se/biofood-kokosfett-400-g) och troligtvis funkar det utan smak bäst.

Kött är ju det på tallriken som är nyttigt och äter hon ägg är allt räddat. Det finns inget som är så nyttigt som ägg. Undvik hårdost, det blir man hård i magen av.

Svar på tråden Min snart 3 åring äter SÅ lite!