• MrsL

Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?

Varför tar jv inte emot blod? Varför firar de inte jul? Varför "kommer de och stör"? Hur många kommer till himlen? Är det sant att....?

De flesta religionstrådar jag har deltagit i spårar förr eller senare ut i frågor liknande dessa och många andra. Så nu startar jag en tråd där de som vill veta något kan fråga.
    Jag är inte ett vittne själv men har varit odöpt förkunnare och kan svara på en del av dessa frågor. Det finns vittnen här på fl som kan svara på dem. Så fråga på!
    Men kom ihåg att behandla oss med den respekt ni själva kräver....

• Svar på tråden Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?
  • rasajj

ok, har ett par fragor. Var tvungen att leta reda pa traden forst... Den har halkat lite...

Ar det sant att JV dop inte ges till syndernas forlatelse, och att det heller inte sker i Faderns, Sonens och Heligen Andes namn?

Vilken roll spelar Jesus i JV? Ar det Hans liv eller Hans dod och Uppstandelse som ar "viktigast"?

Anser JV att de har Auktoritet fran Gud, dvs nagot slags Prastadome? Isafall, hur ges detta till en person? Kan bade kvinnor och man verka innom denna auktoritet?

Hoppas pa uttomande svar! Tack pa forhand.

• Matillin

Hejsan sargh
    Jag hoppas att någon annan kan svara dig eftersom jag inte är hemma för tillfället och inte hinner heller för den delen

• rasajj

hej Fia. Jag vantar talmodigt pa svar. Fran dig eller nan annan. Det ar ingen direkt bradska, bara nyfikenhet..

• Cinnamon

Jag har en fråga; varför heter det just Jehovas vittnen? Vem var Jehova? Kanske en mkt dum fråga, men jag vet verkligen inte..

• Anah

MrsL Online
    Fre 3 feb - NR: 7145728

Varför tar jv inte emot blod? Varför firar de inte jul? Varför "kommer de och stör"? Hur många kommer till himlen?

Jag vill veta allt det

• Matillin

jehova står i grundtexterna 7000 g i bibeln och det är guds namn.

• Willow 82

Har för mig att det tom står i kyrkans biblar att guds namn är Jehova.

• Matillin

inte i dom nya biblarna i kyrkan men möjligt att det står i riktigt gamla biblar.
    Men det finns gamla kyrkor där guds namn står i texter och på statyer.
    På en cetral staty i gbg står guds namn oxå

Svar på tråden Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?