• Anonym (Marie)

    hur bemöta änglamamma?

    Jag ska om ett par veckor resa bort med en person (arbetskamrat) som förlorade sitt enda barn i samband med förlossningen för ca två år sen. Vi känner varandra enbart på ett "professionellt plan" men kommer den här gången träffas privat tillsammans med 3 andra. Jag och en till har barn, en är gravid och den fjärde har inga barn. Min gissning är att det kan komma att bli en del barn och bäbisprat eftersom en i gänget är gravid och jag vet att änglamamman tycker det är lite jobbigt eftersom hon påminns om sitt barn.... Så det jag undrar över är:
    - Ska jag försöka styra bort samtalet från barn i den mån jag kan?
    - Eller ska jag dra in änglamamman i samtalet och fråga om hon vill berätta om sin dotter? ingen av oss närvarande vet vad som egentligen hände mer än att dottern dog "i samband med förlossningen" samt fick "födas ut död" (det är sånt hon har sagt i förbigående och för mig är det olika saker så jag vet inte alls hur det gick till (och egentligen spelar det ingen roll mer än att det skulle underlätta för att veta hur jag ska hantera allt...)

    Jag förstår ju att det är olika från person till person men jag vill verkligen inte såra henne för jag tycker om henne och tror att denna weekend kan bli början på en vänskap bortanför strikt arbetskamratligt. Hur hade du som änglamamma velat bli bemött? Vill du prata om ditt barn eller ska "vi andra" låtsas som det inte finns? och hur känslig är frågan för fler barn? Min spontana tanke är ju att man skulle vilja ha fler om man har förlorat sitt enda men samtidigt förstår jag ju om man är vettskrämd för att försöka när det gått så illa en gång.... Jag kanske sårar någon nu bara genom att uttrycka mig plumpt i min trådstart och isf ber jag om ursäkt på förhand men jag vill ha och behöver lite vägledning, hellre plump och övertydlig på ett forum än mot en person man vill väl {#emotions_dlg.flower}

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden hur bemöta änglamamma?
  • Lindsey Egot the only one

    Jag tycker inte du ska föra in samtalet på hennes barn för det kan vara något hon INTE vill prata om med alla i gruppen men om hon börjar prata så lyssna bara. Va bara där för henne om hon tycker det är jobbigt och säg inget att du förstår. För många säger just att de förstår just för att de själva aldrig skulle kunna tänka sig tanken att få begrava sitt barn. Det känns så hjärtskärande men verkligheten är något helt annat. Det går faktiskt inte att förstå om man aldrig varit där. Så visa att nu finns för henne och pyssla lite extra om henne ifall hon berättar

  • Anonym (Marie)

    Tack

    Bra att du påpekade det där om att man inte ska säga att man förstår hur det känns, det är ju en ganska vanlig kommentar man annars "kastar ur sig för att vara snäll" men det är klart att man aldrig på riktigt kan förstå hur det är. Det ska jag tänka på!

  • Midsommarblomster

    Jag tänker tvärtom; då många änglaflrälsrsr nämnt att de är ledsna då det verkar som deras barn inte räknas eftersom ingen frågar. Ts, fråga hur hon mår, om hon vill berätta om barnet, kanske visa kort.

  • Lindsey Egot the only one
    Midsommarblomster skrev 2013-10-23 10:03:14 följande:

    Jag tänker tvärtom; då många änglaflrälsrsr nämnt att de är ledsna då det verkar som deras barn inte räknas eftersom ingen frågar. Ts, fråga hur hon mår, om hon vill berätta om barnet, kanske visa kort.


    Fast det kanske inte är något hon ska ta upp när de andra är med utan lite privat. Det är ju inte säkert hon känner sig bekväm att prata inför alla.
Svar på tråden hur bemöta änglamamma?