• Anja86

Åka buss med min 7,5 månaders dotter

Hej,

på fredag ska jag göra en liten busstur med dottern som är 7,5 månad. Ingen lång resa, handlar om 45 minuter. Jag får börja med att gå till stationen med vagnen (som jag måste ha med). Kan därför inte få med babyskyddet. Vi har åkt buss på detta vis innan, men insåg precis att det var när hon var mindre. Så då låg hon i ligginsatsen i vagnen som jag då kunde spänna fast inne i bussen. Nu åker hon sittvagn, och vagnen ska ju givetvis in i bagageutrymmet på bussen.
    Så hur tusan gör jag? Fick förslaget att sitta med henne i knät, då det bara rör sig om en så kort sträcka. Hade ni gjort det? Tycker det känns otryggt. Plus att hon är en väldigt aktiv tjej, och inte gärna sitter still i ett knä i 45 minuter..
    Era erfarenheter/tankar tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Åka buss med min 7,5 månaders dotter
  • viseversa

Varför gör du en sån stor sak av detta? det är väl bara att åka liksom. 

Instagram...LOVALOVISA
  • skogsvitter

Är det en långfärdsbuss eller en stadsbuss? Undrar också varför du gör så stor sak av detta...

• viseversa

Jag åker ofta buss med min 7 månaders bebis. Och har även åkt en timme med henne i kvän. Hon är också aktiv men jag ser itne problemet. Visst att man vill spänna fast barnet men många bussar har inte ens bälten att spänna fast barnen i. 

Instagram...LOVALOVISA
  • skogsvitter

Ja vi har haft våra i famnen. När de varit så små så har de suttit i bärsele eller bärsjal, annars i knä. Vi åker inte ofta, men det händer.

• Anja86
    viseversa skrev 2013-10-23 08:40:11 följande:
    Varför gör du en sån stor sak av detta? det är väl bara att åka liksom. 
    skogsvitter skrev 2013-10-23 08:42:12 följande:
    Är det en långfärdsbuss eller en stadsbuss? Undrar också varför du gör så stor sak av detta...

Ursäkta mig då! Jag kände mig otrygg i att ha henne i famnen. Ville bara höra lite hur andra gör i liknande situationer. Men det kanske inte är tänkt att man ska kunna rådfråga andra här på Familjeliv.......
  • Anja86
    skogsvitter skrev 2013-10-23 08:46:59 följande:
    Ja vi har haft våra i famnen. När de varit så små så har de suttit i bärsele eller bärsjal, annars i knä. Vi åker inte ofta, men det händer.
    Tack, känns ändå skönt att höra att andra gör på det sättet :)  Plus att man som du kan ge sina erfarenheter utan att ifrågasätta varför jag vill veta/undrar.
Svar på tråden Åka buss med min 7,5 månaders dotter