• Anonym (Prolaktin)

Hjälp att förstå prov av Prolaktin

Var och tog prover inför insemination och allt var bra utom att Prolaktinet var högt.
    Nu har ja massa funderingar på vad Prolaktin gör och hur de kan påverka min insemination. Vad är normalt värde och hur högt är 58? Läste någon tråd där någon hade över 1000(!?) men kan de verkligen stämma? Antar att man måste äta någon medicin för att få ner Prolaktinet om de är högt, men var går gränsen? Har just lämnat ett andra prov och fick instruktionerna om att lämna de så tidigt som möjligt, men sköterskan som tog provet sa att man skulle varit vaken minst 2 timmar innan provet togs. Kan resultatet bli för högt på grund av att ja bara varit vaken 1,5 timmar då? Läste också att ämnet kan öka vid bla stress eller stimulering av livmoder, och vid första provet hade just prov på livmodern tagits samtidigt som ja svimmat på grund av att ja tycker allt är så obehagligt. Provet togs ca 15min efter så kan de ha påverkat eller är 58 ett högre värde än så?

Många funderingar som snurrar och ännu rörigare blir de när man Googlar, så hoppas någon här kan komma med några kloka svar.       

• Svar på tråden Hjälp att förstå prov av Prolaktin
  • Ramborg

Prolaktin var det som gjorde att jag inte blev gravid. När jag började medicinera ner det till normalvärden fick jag ägglossning och väntar nu mitt andra barn. Båda har kommit till på naturlig väg förutom just prolaktin-medicineringen.

Prolaktin är amningshormon och kan blockera ägglossning. Så om det är högt minskar antagligen dina chanser att bli gravid. De har gjort om skalan på vad som är högt, så jag kan inte säga något om dina siffror. När jag började medicinera för flera år sedan låg jag på 42 tror jag, men det var som sagt helt andra siffror då.

Jag har aldrig fått höra att jag ska ha varit vaken en viss tid innan provet. Däremot att jag skulle ta det så nära kl 8 på morgonen som möjligt.

Lycka till.

42.
  • Anonym (Prolaktin)
    Ramborg skrev 2013-10-23 09:33:32 följande:
    Prolaktin var det som gjorde att jag inte blev gravid. När jag började medicinera ner det till normalvärden fick jag ägglossning och väntar nu mitt andra barn. Båda har kommit till på naturlig väg förutom just prolaktin-medicineringen.

Prolaktin är amningshormon och kan blockera ägglossning. Så om det är högt minskar antagligen dina chanser att bli gravid. De har gjort om skalan på vad som är högt, så jag kan inte säga något om dina siffror. När jag började medicinera för flera år sedan låg jag på 42 tror jag, men det var som sagt helt andra siffror då.

Jag har aldrig fått höra att jag ska ha varit vaken en viss tid innan provet. Däremot att jag skulle ta det så nära kl 8 på morgonen som möjligt.

Lycka till.

Hur många gånger måste man ta prover innan man hittar rätt balans för medicin osv och måste man även röntga hjärnan?

Någon annan vet kanske mer om hur värdena funkar idag.
    Läste nåt om att de ändrats men om du haft 42 och ja har 58 så är ju ändå de ganska lika jämnfört med någon ja läste som hade över 1000... snurrigt.  
  • Ramborg

Jag gjorde MR av hjärna för att se så det inte var något farligt därinne. Fick även göra en undersökning på Endokrin där de sprutade in något och sedan tog prover en gång i kvarten under några timmar för att mäta ... hypofysen? Tror det var hypofysens funktion. Men det var för att de upptäckte en liten cell-ansamling i hjärnan (prolaktinom) nära hypofysen och ville kolla så det inte var nåt mer hormonfel.

Så det är inte alls säkert att du måste göra lika stor utredning.

Väntar med spänning på om nån har koll på siffrorna och kan förklara.

42.
  • Anonym (enhet?)

Som det står här ovan är det svårt att säga nåt om ditt värde på 58 utan att veta enhet och referensvärden/normalintervall för det lab där du gjort provet.

Spontant tycker jag inte 58 låter jättehögt. Man brukar säga att kvinnor i ett fertil ålder har ett övre gränsvärde på 25 mg/l. Om man har en hypofysrumör (prolaktinom) har man oftast flera 1000.
    Det finns många felkällor på ett högt prov: stress, provet taget fel tid på dagen...

Högt prolaktin kan som sagt hämma ägglossning och orsaka infertilitet. Om du inte har ägglossning är ju insemination liksom meningslöst...
    Jag tycker du skall ringa "din" klinisk och fråga vad de har för normalvärden för prolaktin, och vad de tycker man skall göra i ditt fall (ta om provet eller nåt annat).

• Linda 28

jag lämnade osså blodprov för att kolla mitt prolaktinvärde och man skall ha vatt upp och vaken MINST två timmar innan du lämnar blodprovet!

• Anonym (Prolaktin)
    Anonym (enhet?) skrev 2013-10-23 09:53:17 följande:
    Som det står här ovan är det svårt att säga nåt om ditt värde på 58 utan att veta enhet och referensvärden/normalintervall för det lab där du gjort provet.

Spontant tycker jag inte 58 låter jättehögt. Man brukar säga att kvinnor i ett fertil ålder har ett övre gränsvärde på 25 mg/l. Om man har en hypofysrumör (prolaktinom) har man oftast flera 1000.
    Det finns många felkällor på ett högt prov: stress, provet taget fel tid på dagen...

Högt prolaktin kan som sagt hämma ägglossning och orsaka infertilitet. Om du inte har ägglossning är ju insemination liksom meningslöst...
    Jag tycker du skall ringa "din" klinisk och fråga vad de har för normalvärden för prolaktin, och vad de tycker man skall göra i ditt fall (ta om provet eller nåt annat).

Gjorde ett andra prov i morse så får se vad de visar.
    Fick inte veta något resultat av läkaren på de första förutom att de var lite för högt, men frågade idag och då fick sköterskan fram de på datorn.

Får vänta på de nya svaret så får vi se vad läkaren säger.
    Har fått dåligt med information. Kanske togs provet idag för tidigt på morgonen och visar fel.
    Har mens som vanligt men om ja har ägglossning är ju svårt att veta. Bör ha de nu i dagarna och började kolla med test i morse och den visade inget.
    Har aldrig hört om Prolaktin när man ´pratat om hjälp att bli gravid men de verkar ju ändå vara relativt vanligt att man har problem med de när man söker på nätet.

• Linda 28

det ända som till 100% visar om du har haft ägglossning är genom blodprov.  jag fick lämna blodprov ett par dagr i månaden innan och efter mensen för att se om jag hade ägglossning...

• Anonym (Prolaktin)

Igår kom svaret på de andra provet och de var ju inget man hurrade över.
    Den här gången var de ytterligare lite högre än de förra och nu väntar remiss för magnetkameraundersökning av hjärnan.
    Låter ju inte roligt de här: "Det här innebär att du kan ha fått en troligtvis godartad tumör under hjärnbihanget (hypofysen) som oftast kan behandlas på medicinsk väg."  
    Dom vill även ha ett prov på njurfunktionen (kreatinin). 
    Vi som hade förhoppningar om att bli gravida och få barn till slutet på sommaren... och nu oroas man över att någon växer i hjärnan Gråter

• Ramborg
    Anonym (Prolaktin) skrev 2013-11-01 10:08:55 följande:
    Igår kom svaret på de andra provet och de var ju inget man hurrade över.

Den här gången var de ytterligare lite högre än de förra och nu väntar remiss för magnetkameraundersökning av hjärnan.

Låter ju inte roligt de här: "Det här innebär att du kan ha fått en troligtvis godartad tumör under hjärnbihanget (hypofysen) som oftast kan behandlas på medicinsk väg."  

Dom vill även ha ett prov på njurfunktionen (kreatinin). 

Vi som hade förhoppningar om att bli gravida och få barn till slutet på sommaren... och nu oroas man över att någon växer i hjärnan

Om det är detta du har kallas det prolaktinom och är samma som jag har. Och som sagt, jag väntar mitt andra barn nu. Det behöver inte vara någon katastrof! Och ni slipper kanske insemination dessutom, för om du får ordning på det där kan du antagligen bli gravid på det vanliga sättet.
    42.
  • Anonym (Prolaktin)
    Ramborg skrev 2013-11-01 12:31:16 följande:

Om det är detta du har kallas det prolaktinom och är samma som jag har. Och som sagt, jag väntar mitt andra barn nu. Det behöver inte vara någon katastrof! Och ni slipper kanske insemination dessutom, för om du får ordning på det där kan du antagligen bli gravid på det vanliga sättet.

Men man blir jo orolig när dom skriver att de troligtvis är en tumör i skallen. Kan man bli annat!?
    Men du har alltså inte de? Eller är de nåt som bara inte växer? Kollar man de regelbundet resten av livet eller?
    Tycker de blivit så knäppt med den här läkaren. Först skulle vi inte få någon hjälp med att ta prover och nu skickar hon remiss osv för att fortsätta utreda, och att man får alla besked med posten känns också skumt. Vore skönt om hon ringde upp i alla fall så man kunde få lite svar på de frågor som dyker upp.

Grejen med insemination skulle vi göra på grund av att de inte finns några spermier, så nu är vi två som inte funkar :(    
Svar på tråden Hjälp att förstå prov av Prolaktin