• Duefigli

Flextid – en rättighet eller förmån?

Intresserad av lite input kring hur man i allmänhet ser på sin arbetstid – vilka förväntningar som finns på arbetsgivarens anpassningsförmåga och vad man tycker är rimligt som anställd.

Hur jobbar ni och hur ser ni på arbetstiden?

Har ni flextid och hur regleras den?
    Har ni möjlighet att korta lunchen från en timme till 30 minuter och sluta tidigare?
    Eller är kontorstiden 8-17 med en timmes lunch, rätt av?

Vissa yrkesroller är naturligtvis svåra att flexa med ex då man  behöver finnas på plats inom vissa ramar (ex där man hanterar kunder, inom vården etc). Hur gör man med flex om det finns både sådana svårare yrkesroller men också sådana som kan göra sitt jobb lite när som? Tillåts en del flexa och andra inte?

Kan man ta för givet att man kan gå klockan fyra om man råkade vakna tidigt och kom till jobbet klockan 7?

• Svar på tråden Flextid – en rättighet eller förmån?
  • SuzR

Vi har flextid OM arbetet tillåter. Vill vi flexa ut efter 15 så ska man väl egentligen stämma av med chefen men ingen gör det. Det är under eget ansvar helt enkelt. Börjar jag 7 så tar jag för givet att jag kan gå vid 4 för då har jag jobbat de timmar jag ska och förmodligen skulle ingen tycka det var konstigt, folk går vid alla möjliga tider. Man kan flexa ut innan 15 men då MÅSTE man fråga chefen först men han säger alltid ja.
    Jag jobbar 8 till 16.30 varje dag med en halvtimmes lunch men den haltimmen stämmer heller aldrig, oftast blir det en timme allt som allt. Alla tillåts flexa ovasett roll eller titel på mitt jobb 

• Tonårsmamman1

Det är väl arbetsgivaren som bestämmer om flextid, men det är nog ganska vanligt på tjänstemannaföretag. Och då ses det som en förmån att själv kunna styra sina tider så att de kan anpassas efter ens egen situation.

Jag har flextid, och nu när mina barn är stora så anpassar jag den helt efter mig själv. Jag är på jobbet vid 7 och åker hem vid halv 4-4 ungefär. Ibland kommer jag senare och ibland jobbar jag längre. Inga problem med frånvaro pga läkartider, utvecklingssamtal eller liknande, lägger det på morgonen eller eftermiddagen, och tar det på flextiden.

• Flash Gordon

Beror ju på vad avtalet säger om det är en reglerad rättighet eller inte.

Själv skulle jag aldrig jobba på ett ställe där jag inte hade rätt till flextid.  

Flextiden är fullständigt nödvändig för att hantera småbarnsåren med hämtning, lämning och sjuka barn.  

• Dixie

En förmån och beror ju på vilket typ av arbete man har!

• Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2013-10-23 10:35:23 följande:
    Beror ju på vad avtalet säger om det är en reglerad rättighet eller inte.

Själv skulle jag aldrig jobba på ett ställe där jag inte hade rätt till flextid.  

Flextiden är fullständigt nödvändig för att hantera småbarnsåren med hämtning, lämning och sjuka barn.  

Ja, vi har officiell flextid men i verkligheten kan du komma och gå som du vill.

Vi jobbar 100% projektbaserat så, så länge du lämnar in dina uppgifter i tid så struntar företaget i när och var du har gjort dina arbetsuppgifter. 
  • IsDimma

En klar förmån. Som vi av naturliga orsaker inte har på mitt jobb jag jobbar i förskolan. Vi har en timmes planeringstid varje vecka som vi kan flytta på, thats it.

• Isnogood

Det är en förmån, långt ifrån alla har.

På mitt jobb, är det omöjligt (arbete med levande djur, kan inte gärna be dem stanna kvar snällt till dagen efter, inte heller snabba på processen, djurskydd o lagar styr).
    Komptid kan tas ut när möjligheten finns.   

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Gladskit

I min värld är det en förmån. Den kan vara reglerad i kollektivavtalet (att avtalet medger flextid om det fungerar i verksamheten) eller det kan vara ett policybeslut. Det kan gälla alla anställda eller bara vissa, men helst ska man väl se till att alla i samma arbetslag/med samma funktion ska kunna nyttja samma förmån.

Hur jobbar ni och hur ser ni på arbetstiden? Har ni flextid och hur regleras den?

Jag har anställning på heltid, heltiden är för oss 38h45min per vecka och jag har flex. Kontorstid är 8-17 mån-on, lite längre på torsdagen och lite kortare på fredagen. Utöver det får man flexa. Vi har frihet under ansvar inom min arbetsgrupp. Vi har telefontider men ALLA måste inte vara här samtidigt. Två kollegor är morgonpigga och jag sitter gärna kvar längre om det behövs så vi matchar varandra perfekt just nu.

Har ni möjlighet att korta lunchen från en timme till 30 minuter och sluta tidigare? Eller är kontorstiden 8-17 med en timmes lunch, rätt av?

Schemat säger 8-17 med 1h lunch. Jag kan inte säga till min chef att jag vill ha ett annat heltidsschema med kortare luncher och sluta ännu tidigare på fredagar tex. Utan det finns ett allmänt gällande heltidsschema. Däremot kan jag ju inom flexramen skaffa mig samma effekt. Jag kan komma 8, ta lunch och träna 11:30-13, äta vid skrivbordet och sedan stanna till 17:30. Eller jag kan ta lång lunch ena dagen och kortare nästa dag. Så länge jag fullgör min veckoarbetstid och så länge min enhet är bemannad, så givetvis får jag jämka min långluncher etc. med mina kollegor.

Kan man ta för givet att man kan gå klockan fyra om man råkade vakna tidigt och kom till jobbet klockan 7?

Nej det tycker jag inte att man kan automatiskt, i alla fall inte om man jobbar ihop med andra. Det beror ju på vad som händer under dagen, vilka kollegor som är på plats och hur länge de hade tänkt jobba den aktuella dagen. Däremot om man sköter sina egna uppgifter och inte styrs av tex. telefontider så kan man väl göra det.  

• Majken03

Vi har arbetstid mellan 8-17 med en timmes lunch men vi får ta 30 min lunch om vi vill o sluta tidigare. Vi har flex mellan 7-9 på morgonen och 16-18 på kvällen. Vill man gå tidigare än 16 måste man kolla av med chefen. Oerhört skönt tycker jag med dessa flextider.

• elyse

Vi kan flexa med lunchrasten på 30 minuter ibland, men det är sällan det går, och i så fall bara när man ändå slutar tidigt (runt 13) . Jag jobbar på förskola. 

Svar på tråden Flextid – en rättighet eller förmån?