• Anonym (förvirrad tjej)

är han känslomässigt otillgänglig?

Vad betyder det?

Jag har haft väldigt svårt länge för att försöka förstå vad som var problemet i mitt förhållande. Jag kunde aldrig förstå hans beteende... 

Han visade aldrig att jag var viktig, att han brydde sig om mig, att han såg mig. Han hade inte respekt för vad jag behövde eller hur jag kände mig. 

Jag försökte gång på gång förklara vad problemen var, men det var så svårt att sätta ord på känslor, hur jag kände mig i förhållande. Han ville ha konkreta argument och inte bara hur jag kände mig, och det fick mig alltid att tro att det var jag som överdrev och kom med omöjliga krav. För hur kan man förklara för någon att man inte känner sig sedd och uppskattad utan att de vänder på det och säger att de kan istället ha att göra med att man är för känslig??

Är dessa tecken på känslomässig otillgänglighet? 

Om ni har haft partners som varit känslomässigt otillgängliga, på vilket sätt var de?

• Svar på tråden är han känslomässigt otillgänglig?
  • Anonym (Xeb)
    "Du springer aldrig ifatt när jag väl är där"

(c) Melissa Horn

... det går nog inte förklara. Det är en känsla man har. Jag har känt så i omgångar att min fru inte ser mig eller tar mig på allvar. Jag ger och ger i megadoser men får ibland smulor tillbaka. Det är en känsla som finns inne i kroppen - att något saknas. Man vill känna  sig sedd. Det kan vara att det piper till i telefonen med ett "Älskar dig - tänker på dig"  eller det kan vara en lapp på köksbordet när man vaknar. Den spontana kramen, den varma blicken som visar att man betyder mycket för sin partner. Att det finns en nyfikenhet för varandra är viktigt tycker jag. Att man bryr sig om varandra och visar varandra mycket respekt.

Jag tror det inte går att förklara ... att det beror på "det, det och det"  utan det är bara en känsla man har - saknas. Det låter i din text som att det är ett förhållande som har tagit slut? Du kanske är en mer estetisk/drömmande person medan han är mer praktisk och logisk person. Så är det i vårt förhållande. 

Ja det har tagit slut, jag förstod till slut att det aldrig skulle bli bättre. Blir så arg jag tänker på att han inte ville anstränga sig utan ville bara tänka på sig själv.

Jag gjorde ALLT för att det skulle funka, och han ville inte ens ge mig det lilla. Han blickade alltid ut ur förhållandet och fokuserade på jobb, projekt.. allt annat. Medan jag blickade in och var mest entusiastisk över oss. Iband kunde jag till och med få dåligt samvete för att jag "tvingade" honom att vara med mig när han hellre ville sitta och jobba vid sin dator.

Jag trodde länge som du påpekar att det bara handlade om att vi var olika, men det spelar ingen roll hur jag hade vart, om han inte var intresserad att lägga tid och energi på oss hade det ju kvittat om jag var mer praktisk och logisk.

Hur förklarade du för din fru? Förstod hon någonsin vad du menade? 

• Nöjd man

Att man i ett par är olika och har olika behov är nog mer regel än undantag. Om skillnaderna är stora kan det bli problem. Att prata om det är en förutsättning för att de ska fungera skulle jag säga. Viktigt att båda är lyhördaq och lyssnar på varandra och försöker förstå.

Som jag läser din text så får du "aldrig" några kärleksbevis från din kille, kan han förstå vad ett kärleksbevis är ?
    Om han inte kan förstå så förklara för honom att det är en kram när han går förbi dig ibland eller ett mysigt sms utan anledning. Du kan säkert hitta på fler bra exempel till honom. Det är ju lättare att berätta vad du önskar än att säga att då och då kunde han gett en kram eller vad du nu kunde vara, blir mycket svårare att kommunicera.

Sen kan det vara så att han har en lätt diagnos av något som gör att han inte förstår det här med kärleksbevis, han behöver det inte och då ser inte han att någon annan har det behovet heller. Då får du fråga om han tror att han kan ge dig det utan att han riktigt förstår varför han gör det.... 

Jag har pratat många gånger med honom om det :(

Jag har gett honom konkreta exempel på hur han kan visa sina känslor, på sätt som betyder mycket för mig, för jag förstår att alla utrycker sina känslor på olika sätt. Jag har även bett honom uttrycka det med ett kärleksbrev, men det har han aldrig velat göra. 

Vårt största problem var dock att han inte intresserade sig för vårt förhållande (trots att det var seriöst mellan oss), han ville inte behöva ha någon press på sig och orkade inte bry sig om mina behov. Saker som var viktiga för mig struntade han i, för han såg inte vad som var vitkigt med det. Skrikandes Jag kände mig inte sedd eller hörd i vår relation, och framförallt oviktig. Allt annat var roligare för honom än att fokusera på oss, och han verkade inte få ut så mycket av att vara med mig heller. Dock var inga av de här anledningarna till att han också tyckte att vi skulle göra slut. Hans anledning var att vi bråkade för mycket och inte kunde komma överens. Det får mig att tro att han verkligen inte förstod hur lite han gav i vår relation - hur känslomässigt otillgänglig han var. 

• Nöjd man

Som du beskriver det så var det bäst att det tog slut. Det går inte att rädda alla relationer och om det överhuvudtaget ska vara möjligt så krävs att båda är beredda att bidra.

Gå nu vidare i ditt liv och var positiv på att det finns massor av killar som båda kan och vill ge kärlekskomplimanger Glad

Svar på tråden är han känslomässigt otillgänglig?