• Anonym (socialfobi)

Du som har C-körkort!

Hej på er! jag ska berätta lite kortfattat om mig själv. jag är i grunden undersköterska men klarar inte av att arbeta som detta då det ställs stora krav på att vara social. jag har social fobi som begränsar mig väldigt mycket. har gått KBT och får medicinering men dessvärre ingen markant förändring. har grunnar länge på vilken typ av arbete som jag ev skulle klara av med de psykiska problem jag har. För två årsedan tog jag c körkort för jag kände starkt att det skulle passa mig då man får arbeta mycket självständigt. Dock har kortet inte kommit till användning än då man måste gå en sk YKB(yrkeskompetensutbildning) på ca tre veckor.Fär sån ångest av att bara tänka,på,detta. N i sm gått denna utbildning, kan ni redogöra exakt hur utbildningen är upplagd, är det mycket praktiska moment som man utövar inför andra tex? är det en svår utbildning? Vore mycket tacksam om ni vill meddela era erfarenheter.!

• Svar på tråden Du som har C-körkort!
  • Anonym (råger)

Av dom jag känner som jobbar som C korts chaufförer har ingen YKB.
    Är det ett krav för att få anställning ?

• Anonym (socialfobi)
    Anonym (råger) skrev 2013-10-23 11:14:37 följande:
    Av dom jag känner som jobbar som C korts chaufförer har ingen YKB. Är det ett krav för att få anställning ?  

hej! ja, för de som tog kortet efter 2009 så är det ett krav att gå denna utbildning för att få köra yrkesmässigt. De som har äldre kort måste gå utbildningen senast 2016 tror jag. Dock får de gå en kortare utbildning.
  • Anonym (råger)
    Anonym (socialfobi) skrev 2013-10-23 11:25:15 följande:

hej! ja, för de som tog kortet efter 2009 så är det ett krav att gå denna utbildning för att få köra yrkesmässigt. De som har äldre kort måste gå utbildningen senast 2016 tror jag. Dock får de gå en kortare utbildning.

Ok, jag ringde en kompis och kollade. Hans åkeri har 11 chaufförer utan YKB. Dom kommer köra
    kursen "innom bolaget" dvs internkurs på kortast möjliga tid/dagar med "läsa hemma" frågor.

Innan 2016 alltså.

Galen regel, blir ju bara massa utlänska chaufförer av denna regel.  En polsk chafför behöver ju inget
    svenskt YKB, bara Polskt C ( CE ) kort.        
  • leexxii

Som ni säger så krävs ykb för de som tog kortet efter 09 men oavsett är det en stor fördel att ha oavsett. Jag tog mitt för ca ett år sedan och själva kursen är uppdelad i olika kapitel som varje avslutas med ett skriftligt prov osäker på hur många det är. Hur själva inlärandet går till är väldigt olika från skola/kurs... men det finns inga praktiska moment som ska göras inför publik lr annat. Tror inte du behöver oroa dej för dina problem i detta fall. Det är ju proven då kanske de måste ju säkert göras i klass eller iaf framför någon som övervakar. Men känner du att även det skulle orsaka problem för dej så får du nog se dej om efter annat yrke för även som chaufför krävs vissa sociala egenskaper. Men va inte rädd för de kör hårt å bestäm dej så lyckas du :)

• Lina1990

YKB krävs, tyvärr är det väldigt dyrt att ta privat. Vissa åkerier kan gå med på att betala ykb mot att du skriver på att du skall jobba där ett visst antal år annars får du betala tillbaka. Men själva Ykb'n är inget att oroa sig över, det är lite om allt du lärde dig när du tog c-kortet kan man säga :) ett ykb gäller i fem år sen måste man gå fortbildningskurs.

• Anonym (socialfobi)
    leexxii skrev 2013-10-23 12:15:02 följande:
    Som ni säger så krävs ykb för de som tog kortet efter 09 men oavsett är det en stor fördel att ha oavsett. Jag tog mitt för ca ett år sedan och själva kursen är uppdelad i olika kapitel som varje avslutas med ett skriftligt prov osäker på hur många det är. Hur själva inlärandet går till är väldigt olika från skola/kurs... men det finns inga praktiska moment som ska göras inför publik lr annat. Tror inte du behöver oroa dej för dina problem i detta fall. Det är ju proven då kanske de måste ju säkert göras i klass eller iaf framför någon som övervakar. Men känner du att även det skulle orsaka problem för dej så får du nog se dej om efter annat yrke för även som chaufför krävs vissa sociala egenskaper. Men va inte rädd för de kör hårt å bestäm dej så lyckas du :)

hej och tack för svar. O k, då vet jag hur det kan vara upplagt. Ska an mäla mig till en kurs och ge det en chans. Trivs du annars med arbetet?
  • Anonym (råger)
    leexxii skrev 2013-10-23 12:15:02 följande:

Jag har kört natt Stockholm-Jönköpng /  bil+släp tidigare. Inte mycket sociala kontakter direkt.
    Bilen lastad redan när jag kom till terminal 22.00 sen  nattfickelossning i Jönköpig och hem igen.

• Anonym (socialfobi)

Hej u

Anonym (råger) skrev 2013-10-23 15:11:55 följande:
    Jag har kört natt Stockholm-Jönköpng /  bil+släp tidigare. Inte mycket sociala kontakter direkt. Bilen lastad redan när jag kom till terminal 22.00 sen  nattfickelossning i Jönköpig och hem igen.      

Hej! det kanske,beror på vilken typ av transporter man utför. . självklart undkommer man inte sociala kontakter helt, men, man får ju ändå arbeta självständigt och inte ha någon över sig hela tiden.
  • Anonym (socialfobi)
    Lina1990 skrev 2013-10-23 12:22:17 följande:
    YKB krävs, tyvärr är det väldigt dyrt att ta privat. Vissa åkerier kan gå med på att betala ykb mot att du skriver på att du skall jobba där ett visst antal år annars får du betala tillbaka. Men själva Ykb'n är inget att oroa sig över, det är lite om allt du lärde dig när du tog c-kortet kan man säga :) ett ykb gäller i fem år sen måste man gå fortbildningskurs.

ok,,då får jag plugga på lite i tungboken igen då. det jobbigaste tycker jag det här med lastsäkringoch olika uträkningar verkar vara.
  • Anonym (ckort)

Det är mycket kartläsning, lastsäkring, kör&vilotider mm

• Lina1990

Ja det får du göra då :) lastsäkring, vikter och kör o vilotider är exempel på vad som ingår i ykb. Men det är också viktiga saker som du måste kunna ute i arbetslivet sen om du skall jobba som chaufför.

Svar på tråden Du som har C-körkort!