rockztar skrev 2013-10-23 20:55:26 följande:
Han får gott om stimulans, går på ett mycket bra hunddagis på dagarna och får massor av promenader och hjärngympa. Han största problem verkar vara att slappna av. Han far runt på kvällen och försöker hålla koll på alla ljud och bilar etc. Han fixar inte uppdraget att varva ned på sin bädd utan hittar på hyss och stjäl saker istället. Jag har hund själv och vet att han får tillräcklig stimulans. Dock är jag van min egen, undergivna tik, och har svårt att hjälpa henne med en relativt dominant ung herre som inte vill "lyssna". Han är inte dum utan lär sig andra saker mycket snabbt. Frågan är hur man kan tänka vad det gäller "tillrättavisningar" då det inte funkar att "hålla honom", då blir han bara triggad till kamp. Hon har jobbat med att avleda, förhandla, ha koppel på och korrigera etc utan att det ger resultat. Det känns ju osäkert med en hund som verkligen hugger då han inte får göra som han vill, typ äta upp tvålen. Övriga saker är det inga problem att ta av honom såsom leksaker, mat etc. Hur kan man göra då han upprepar samma sak om och om igen (tex stjäl saker) och det verkar inte finnas något sätt att nå honom?
På hunddagis brukar dom få två 30-40 minuters promenader på hela dagen och vilar/ligger resten och promenader är inget som tröttar ut honom. Jag spårade med min 4-5 ggr/v och körde ett lydnadspass om dan i snitt för att han skulle vara hanterbar men passitivitetsträningen är jätteviktig då rasen ofta är stressade och nervösa. Vissa hundar upplever även dagis väldigt stressande med mycket hundar,skällande osv.
Att hålla honom eller tillrätta honom fysiskt kommer leda till bett om det inte redan har det. Avledning och byteshandel är smidigast, korrigering leder till mer problem.
Plocka undan det mesta och stäng dörrar efter er så han inte kan stjäla, lär honom kommandot "spott ut" eller loss.
Om hon är 100 på att hunden faktiskt är dränerad mentalt och uppe i varv ändå så kan hon lägga honom i en större komposthage så han "tvingas" ha tråkigt och lägger sig.
Jag tjatar om vikten av att hunden får jobba men vad för hjärngympa tränar hon med honom?