• rockztar

Någon här som äger en lagotto?

En av mina vänner har en lagottokille som är 6 månader och har är verkligen ett litet yrväder :) han är fin och mysig på många sätt men har en del olater som min kompis försöker komma tillrätta med och jag försöker hjälpa henne. Det största problemet är att han blir "galen" på kvällen och inte särskilt trevlig att vara med. Han morrar, bits och agerar ilsket, något han aldrig gör på dagen. Han stjäl saker och tuggar sönder dem vilket inte är så kul. När han får tag i något är det ibland svårt att få av honom sakerna och det blir ett stort problem om han får tag i något farligt. Då kan han bitas rejält och morrar ilsket. Ni som har en lagotto, hur är er hund i humöret? Är de alla så infernaliskt envisa?

• Svar på tråden Någon här som äger en lagotto?
  • Duckan

Den enda lagotto jag känner är väl snäll, men har sina dåliga sidor. Han stjäl mat från diskbänken och ur barnens händer (lätt byte). När dottern en gång skulle få honom att sluta gräva i sopen nafsade han till henne på armen. Inga tillsägelser har hjälpt och han är 6 år.

• sötare

hadde en labbe som var så i de åldern, rent överjäklig . aktivering så att han fick tänka och distraheras från problemet + att han växte ur denna period och mognade.

• rockztar

Jag har förstått att lagottokille kan vara väldigt envisa men denne kille är mer än så :) han kommer att kastreras snart, frågan är om det kommer göra någon skillnad?

• Dexter dot com

Har haft och umgås med många lagottos. En ras som kräver mycket av sin ägare i både kunskap och tid. Behöver aktiveras ordentligt för att vara trevlig. En ras som behöver space och sällan fixar fysiska tillrättavisningar, att hållas fast mm utan att ta till tänderna. Man får helt enkelt avleda och välja sina konflikter om man inte ska trigga igång ett värre beteende. Oftast reserverade och osäkra med taskig mentalitet men visst finns det trevliga, stabila individer även om man inte ser dom så ofta.

Hur aktiverar hon honom? Jobbiga valpar beror oftast på övertrötthet eller understimulering.

• Enter Sandman
    Dexter dot com skrev 2013-10-23 16:40:17 följande:
    Har haft och umgås med många lagottos. En ras som kräver mycket av sin ägare i både kunskap och tid. Behöver aktiveras ordentligt för att vara trevlig. En ras som behöver space och sällan fixar fysiska tillrättavisningar, att hållas fast mm utan att ta till tänderna. Man får helt enkelt avleda och välja sina konflikter om man inte ska trigga igång ett värre beteende. Oftast reserverade och osäkra med taskig mentalitet men visst finns det trevliga, stabila individer även om man inte ser dom så ofta.

Hur aktiverar hon honom? Jobbiga valpar beror oftast på övertrötthet eller understimulering.

Jag vill bara ge dig en eloge, jag har läst många inlägg om hundar från dig och jag tycker du skriver klokt och det märks att du har både kunskap och erfarenheter som du delar med dig av.
    Det tycker jag är fint gjort av dig. {#emotions_dlg.flower}  
  • Dexter dot com
    Enter Sandman skrev 2013-10-23 16:42:45 följande:

Jag vill bara ge dig en eloge, jag har läst många inlägg om hundar från dig och jag tycker du skriver klokt och det märks att du har både kunskap och erfarenheter som du delar med dig av.
    Det tycker jag är fint gjort av dig. {#emotions_dlg.flower}  
    Tack!! Jag har ju haft hund länge och många olika raser så lite har jag väl lärt mig och mina misstag jag gjort vill man ju inte att någon annan ska behöva göra om ;)

Sen tycker jag det är så synd att folk köper raser dom inte kan aktivera eller har kunskap att fostra då vissa raser faktiskt inte lämpar sig som sällskapshundar utan blir odrägliga och jobbiga och omplaceras gång på gång, allt för att ägaren inte gjort hemläxan och läst på ordentligt. 
  • Enter Sandman
    Dexter dot com skrev 2013-10-23 17:15:14 följande:
    Tack!! Jag har ju haft hund länge och många olika raser så lite har jag väl lärt mig och mina misstag jag gjort vill man ju inte att någon annan ska behöva göra om ;)

Sen tycker jag det är så synd att folk köper raser dom inte kan aktivera eller har kunskap att fostra då vissa raser faktiskt inte lämpar sig som sällskapshundar utan blir odrägliga och jobbiga och omplaceras gång på gång, allt för att ägaren inte gjort hemläxan och läst på ordentligt. 

Jag vet jag har "jobbat" som hundinstruktör, så ja, jag har mött dom och då är det ändå dom som har velat rätta till problemet.
    Dom väljer efter hur gulliga dom tycker hundarna är, utan att snegla ens en sekund på ursprunget.
    Och det är som alltid hunden som får lida, men även ägarna får en massa bekymmer i onödan.   
  • Dexter dot com
    Enter Sandman skrev 2013-10-23 17:19:13 följande:

Jag vet jag har "jobbat" som hundinstruktör, så ja, jag har mött dom och då är det ändå dom som har velat rätta till problemet.
    Dom väljer efter hur gulliga dom tycker hundarna är, utan att snegla ens en sekund på ursprunget.
    Och det är som alltid hunden som får lida, men även ägarna får en massa bekymmer i onödan.   
    Så sant! Jag har hund för att det är roligt och givande och tycker synd om både hund & ägare när man köpt en hund man inte klarar av. Tyvärr är ju många inte intresserade av att lägga den tid det tar att gå på kurs och lära sig tillfredställa hundens behov.
    Jag köpte en schäfer som första hund utan att ha någon kunskap alls och du kan ju tänka dig hur det gick innan jag förstod att jag inte kunde motionera honom trött och gick några kurser och lärde mig trötta ut honom mentalt.

• rockztar
    Enter Sandman skrev 2013-10-23 16:42:45 följande:
    Jag vill bara ge dig en eloge, jag har läst många inlägg om hundar från dig och jag tycker du skriver klokt och det märks att du har både kunskap och erfarenheter som du delar med dig av. Det tycker jag är fint gjort av dig.   

Han får gott om stimulans, går på ett mycket bra hunddagis på dagarna och får massor av promenader och hjärngympa. Han största problem verkar vara att slappna av. Han far runt på kvällen och försöker hålla koll på alla ljud och bilar etc. Han fixar inte uppdraget att varva ned på sin bädd utan hittar på hyss och stjäl saker istället. Jag har hund själv och vet att han får tillräcklig stimulans. Dock är jag van min egen, undergivna tik, och har svårt att hjälpa henne med en relativt dominant ung herre som inte vill "lyssna". Han är inte dum utan lär sig andra saker mycket snabbt. Frågan är hur man kan tänka vad det gäller "tillrättavisningar" då det inte funkar att "hålla honom", då blir han bara triggad till kamp. Hon har jobbat med att avleda, förhandla, ha koppel på och korrigera etc utan att det ger resultat. Det känns ju osäkert med en hund som verkligen hugger då han inte får göra som han vill, typ äta upp tvålen. Övriga saker är det inga problem att ta av honom såsom leksaker, mat etc. Hur kan man göra då han upprepar samma sak om och om igen (tex stjäl saker) och det verkar inte finnas något sätt att nå honom?
  • Dexter dot com
    rockztar skrev 2013-10-23 20:55:26 följande:

Han får gott om stimulans, går på ett mycket bra hunddagis på dagarna och får massor av promenader och hjärngympa. Han största problem verkar vara att slappna av. Han far runt på kvällen och försöker hålla koll på alla ljud och bilar etc. Han fixar inte uppdraget att varva ned på sin bädd utan hittar på hyss och stjäl saker istället. Jag har hund själv och vet att han får tillräcklig stimulans. Dock är jag van min egen, undergivna tik, och har svårt att hjälpa henne med en relativt dominant ung herre som inte vill "lyssna". Han är inte dum utan lär sig andra saker mycket snabbt. Frågan är hur man kan tänka vad det gäller "tillrättavisningar" då det inte funkar att "hålla honom", då blir han bara triggad till kamp. Hon har jobbat med att avleda, förhandla, ha koppel på och korrigera etc utan att det ger resultat. Det känns ju osäkert med en hund som verkligen hugger då han inte får göra som han vill, typ äta upp tvålen. Övriga saker är det inga problem att ta av honom såsom leksaker, mat etc. Hur kan man göra då han upprepar samma sak om och om igen (tex stjäl saker) och det verkar inte finnas något sätt att nå honom?
    På hunddagis brukar dom få två 30-40 minuters promenader på hela dagen och vilar/ligger resten och promenader är inget som tröttar ut honom. Jag spårade med min 4-5 ggr/v och körde ett lydnadspass om dan i snitt för att han skulle vara hanterbar men passitivitetsträningen är jätteviktig då rasen ofta är stressade och nervösa. Vissa hundar upplever även dagis väldigt stressande med mycket hundar,skällande osv.
    Att hålla honom eller tillrätta honom fysiskt kommer leda till bett om det inte redan har det. Avledning och byteshandel är smidigast, korrigering leder till mer problem.
    Plocka undan det mesta och stäng dörrar efter er så han inte kan stjäla, lär honom kommandot "spott ut" eller loss.
    Om hon är 100 på att hunden faktiskt är dränerad mentalt och uppe i varv ändå så kan hon lägga honom i en större komposthage så han "tvingas" ha tråkigt och lägger sig.

Jag tjatar om vikten av att hunden får jobba men vad för hjärngympa tränar hon med honom?
  • rockztar

Den hjärngympa som hon gör inomhus är att söka godis, hämta saker på kommando (tex en leksak), "lydnadsträning" med sitt, ligg etc. Dock har han svårt att fokusera riktigt då han är rejält uppvarvad. Då verkar han mer bli arg och frustrerad då han inte ger sig tid att förstå, tex leksaker med godis i som ska "lösas" för att kunna komma åt godiset. Då blir arg han arg och "dödar"leksaken för att sen lämna den.

• Dexter dot com
    rockztar skrev 2013-10-24 20:54:18 följande:
    Den hjärngympa som hon gör inomhus är att söka godis, hämta saker på kommando (tex en leksak), "lydnadsträning" med sitt, ligg etc. Dock har han svårt att fokusera riktigt då han är rejält uppvarvad. Då verkar han mer bli arg och frustrerad då han inte ger sig tid att förstå, tex leksaker med godis i som ska "lösas" för att kunna komma åt godiset. Då blir arg han arg och "dödar"leksaken för att sen lämna den.

Jag skulle absolut börja spåra med honom som är avstressande, höjer självförtroendet, bygger deras samarbete och där han verkligen får använda skallen utan att det blir konflikt.
    Vi började spåra med våra lagottos runt 10 veckor och dom är skapta för nosarbete och helt fenomenala.
    Jag har själv erfarenhet av hur otrevlig rasen kan bli med aggressiva beteenden, osäkerhet och stress och vet många som tagit sig vatten över huvudet och varken hund eller ägare mår bra så det är därför jag är lite påstridig ;)
    Vad säger uppfödaren? Om din vän inte får hjälp därifrån skulle jag ge rådet att uppsöka en IMMIansluten instruktör som använder positiv förstärkning istället för korrigeringar där hon får lära sig hantera valpen nu för min erfarenhet är att dom blir svårare med åldern.
Svar på tråden Någon här som äger en lagotto?